اعتماد نوشت: در ادامه مساله حجاب

اعتماد نوشت: در ادامه مساله حجاب

اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

دانش‌‌آموزی نسبت به نمره املای خود اعتراض کرد و به آموزگار خود گفت به چه مجُوزی (بدون تشدید) به من صفر داده‌اید. آموزگار هم گفت به همین مجُوز (بدون تشدید) . ظاهرا مشکل ما نیز از همین نوع است. وقتی یادداشت مساله حجاب در روز چهارشنبه و در پی اظهارات دو تن از روسای قوا مطرح شد، گمان نمی‌رفت که در برابر آن یادداشت که به طرح پرسش پرداخته بود و می‌کوشید نشان دهد که چرا سیاست‌های ما در برابر این مساله چاره‌ساز نبوده، واکنش خصمانه نشان داده شود و حتی برخی بنویسند که «اعتماد» خواهان کشف حجاب است! و یک روزنامه دیگر هم دروغ بنویسد که: از نظر اعتماد حجاب، «نباید اجباری شود و نباید به خاطر عدم رعایت آن سخت گرفت» معرفی کردند! که اصلا چنین کلمات یا حتی نزدیک به آن هم در متن نبود و یادداشت در مقام دستور دادن به انجام سیاستی نبود بلکه فقط خواهان رفع تناقضات در سیاست‌ها شده بود. مساله حجاب از بعد نظری مورد اختلاف نیست، چرا که از وجه شرعی آن نظرات عموم آقایان مراجع روشن است و اگر اختلافی هم دارند، درباره کم و کیفیت آن است که این هم چندان زیاد نیست. بنابراین تکلیف کلیه مقلِّدان از این حیث روشن است. از وجه قانونی نیز تبصره ماده ??? قانون تعزیرات تکلیف را روشن کرده است. این تبصره به گونه‌یی است که مساله را از حیث نظم اجتماعی مطرح کرده زیرا در آن آمده است که: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا دو ماه یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.» در حالی که از منظر شرع، عدم رعایت حجاب جلوی نامحرم در خانه نیز حرمت دارد ولی این ماده مجازات مقرر را منحصر به حضور در خیابان‌ها و انظار عمومی کرده است. آن‌چه که در یادداشت مساله حجاب آمده بود در پی تذکر این نکته بود که اگر چنین است، باید از سیاست‌های متناقض با آن دست برداشت. در این صورت صدا و سیما نمی‌تواند فیلم‌هایی را نشان دهد که زنان خارجی در آن فاقد چنین حجابی هستند؟ یا این سوال که آیا این ماده مشمول زنان غیرمسلمان هم می‌شود یا خیر؟ و از همه مهم‌تر اینکه اگر مفاد این ماده را اجرا کنند، نقض حجاب غیر شرعی با بیرون بودن چند تار مو محقق می‌شود یا در این حد مساله‌یی نیست؟ آیا رنگ پوشش و مسائل دیگر مثل چکمه و اینها مصداق این ماده هستند یا برخورد با آنها سلیقه‌یی است؟ به‌علاوه قانون را که نباید نوشت ولی اجرا نکرد. آیا اینها به معنای دفاع از کشف حجاب است؟ ظاهرا دوستان منتقد توجه چندانی به تاریخ ندارند. اگر خاطرات رجال رژیم گذشته را مرور می‌کردند می‌دیدند که چگونه از گسترش حجاب در جامعه و دانشگاه‌ها در دهه پنجاه به هراس افتاده بودند.آیا جز این است که آن رژیم با تمام توان می‌کوشید خط و مشی ضدمذهبی را بسط و گسترش دهد؟ پس چرا موفق نمی‌شد؟ آیا جز این است که نیروهای مذهبی و عالمان خوش‌فکر در عرصه اجتماعی و فکری فعالیت می‌کردند و از این طریق اهداف خود را پیش می‌بردند؟ مشکل اینجاست وقتی که همه توان برای پیشبرد اهداف خود را به استفاده از قدرت و زور و قانون و به اصطلاح سخت‌افزار محدود کردیم، از وجه نرم‌افزاری و اندیشه‌یی ماجرا غافل گردیده‌ایم و همین موجب ضعف بیشتر و وابستگی روز‌افزون‌تر به وجه سخت‌افزاری پیشبرد اهداف شده است. طبیعی است که تکیه بر سخت‌افزار بدون تناسب نرم‌افزار موجب انحراف می‌شود و نه‌تنها مساله‌یی را حل نمی‌کند، بلکه کلاف آن را سردرگم‌تر می‌کند. آیا گمان نمی‌کنیم که همین نوع برخورد است که موجب عدم درک مساله و حتی فهم درست یک یادداشت و در نتیجه ناتوانی در ارایه راه‌حل شده است؟ آیا هیچ فکر کرده‌ایم که چرا باید رتبه بالای جراحی‌های زیبایی یا استفاده از محصولات آرایشی در جهان از آن ایرانیان باشد؟ دختران ایرانی که در غرب زندگی می‌کنند وقتی به ایران می‌آیند از این همه آرایش دختران ایرانی تعجب می‌کنند. آیا برای مقابله با این موارد هم می‌توان تبصره‌ قانونی نوشت و اجرا کرد؟ فرض کنیم که بر فرض محال از پس این مشکل در خیابان برآییم، در خانه چه خواهیم کرد؟ و اگر تضاد خانه و خیابان همین‌طور عمیق‌تر شود، کدام عرصه در نهایت با شکست روبه‌‌رو خواهد شد؟

تا وقتی که مسائل مهم جامعه را سیاسی کنیم و درصدد انگ زدن به این و آن باشیم و از همه بدتر اینکه خود را کلیددار بهشت و جهنم بدانیم، همین می‌شود که می‌بینیم. یکی از جالب‌ترین ایرادات به بخشی از آن یادداشت این بود که «این مطلب روزنامه اگرچه ممکن است منطقی باشد ولی پایه‌های حجاب را سست می‌کند». به نظر ما این نکته برعکس است. اگر حجاب در دهه آخر رژیم گذشته توسعه یافت، به دلیل طرح منطقی قضیه بود. حتی افراد باحجاب هزینه این کار خود را می‌دادند ولی از آن دست نمی‌کشیدند. ولی اکنون مساله منطق را فراموش کرده‌ایم و موجب ورود سخت‌افزار شده است و نتیجه همین شده است که می‌بینیم.

کدام مسلمان است که خواهان جامعه‌یی سالم و عفیف نباشد؟ ولی میان خواست تا اجرا فاصله‌یی زیاد است. صرف اینکه هر کس ادعا کند، می‌خواهد عدالت را برقرار کند، حتی اگر در این ادعا صادق هم باشد، لزوما نباید کارش را مطابق و همسو با انگیزه‌اش دانست، بلکه باید منطق برنامه‌هایش را در نظر گرفت و ارزیابی کرد. در غیر این صورت همین می‌شود که دیدیم. کسانی با شعار عدالت آمدند و مبارزه با فساد را سرلوحه شعارهای خود قرار دادند. قبول هم می‌کنیم که صادقانه چنین شعارهایی می‌دادند، ولی پس از رفتن آنان، دو چیزی که بیش از هر چیز دیگر گسترش یافت، بی‌عدالتی و فساد بود. اگر صادقانه هم خواهان جامعه‌یی عفیف باشیم آیا بدان معناست که باید از هر سیاستی تحت این عنوان دفاع کنیم؟ آیا گمان نمی‌کنیم که صادقانه اشتباه عمل می‌کنیم و با سرعت به سوی چیزی می‌رویم که از آن گریزان هستیم؟

کسانی که از آن یادداشت ناراحت شدند، خوب بود که یک متن کوتاه در نقد اجزای آن می‌نوشتند. الان هم دیر نشده می‌توانند بنویسند ولی چرا چنین نکردند؟ زیرا در این صورت پس از چند دور گفت‌وگو دیگر اختلاف چندانی باقی نمی‌ماند. ولی متاسفانه به نظر می‌رسد که درِ تندروها همچنان بر همان پایه می‌چرخد!

بنابراین مساله حجاب یا هر رفتار اجتماعی را باید در دو بعد حل کرد. یکم، حد و حدودی از آنکه می‌تواند نظم اجتماعی را تخریب کند. دوم عملی بودن اجرای این حد و حدود از منظر قانون. تمام ادعای آن یادداشت این است که اگر این دو نکته را درباره حجاب مورد بحث قرار دهیم، به احتمال فراوان مشکل آن به نحو مطلوبی حل خواهد شد و این، ارتباطی به سایر وجوه حجاب از جمله ضرورت شرعی بودن آن ندارد. ضمن اینکه فعالیت فرهنگی جذاب و مستمر و برنامه ریزی شده بخش حیاتی این داستان باید باشد.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «اعتماد نوشت: در ادامه مساله حجاب» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات