شاهگوش، تنها سریال عاقبت به خیر شبکه خانگی

  شاهگوش، تنها سریال عاقبت به خیر شبکه خانگی

اعتماد/ مهران مدیری یکی از افرادی بود که گویی موج سریال سازی و هجوم به شبکه نمایش خانگی با حضور وی در این رسانه اوج گرفت. شنیده ها حاکی از این بود که او بر سر مسائلی چون دستمزد یا عدم جذب موافقت مسوولان صدا و سیما درباره «قهوه تلخ» با تلویزیون به توافق نرسیده و ترجیح داده با همکاری برادران آقاگلیان پا به این حوزه بگذارد. مدیری ریسک هر چند جدی را پذیرفت و با اعتماد بیش از حد به خود که مخاطبش در هر رسانه یی او را دنبال خواهد کرد و آثارش را خواهد دید، به سمت این رسانه آمد. شاید اندکی خوشبینی برای ورود به هر حیطه یی لازم باشد، اما همه چیز نیست چراکه تکیه کردن به متن منسجم که سریال را تا قسمت های پایانی بکشاند و همچنین تهیه کننده هایی که تو را حمایت کنند نیز از ملزومات شبکه نمایش خانگی است و وقتی کارگردانی می خواهد پا به این حیطه بگذارد، باید با تمام اینها آشنا باشد تا خدای نکرده آبروی به دست آورده خود در این سال ها را خدشه دار نکند. مدیری بعد از تجربه تلخ قهوه تلخ و عدم توزیع دو پکیج پایانی و اعلام اعتراض خریداران از نحوه دریافت جوایز و در شرایطی هم دروغ خواندن جایزه ها برای همیشه پرونده نخستین سریال خود را بست و درست در زمانی که کمتر کسی فکر می کرد او باز هم در این رسانه سریالی را می سازد، به سمت ساخت ویلای من رفت! که البته این بار در زمینه تهیه کنندگی دیگر به برادران آقاگلیان اعتماد نکرد و خودش این سمت را بر عهده گرفت تا دیگر خاطرات بد «قهوه تلخ» را تکرار نکند و بر نخستین اصل در شبکه نمایش خانگی که احترام به مخاطب است با وجود بدقولی هایش پایدار باشد. در همین بین حین تصویربرداری فصل سوم سریال قلب یخی سانحه یی برای مدیری پیش آمد که خیلی ها تعابیر متفاوتی از این ماجرا داشتند! بگذریم، از دومین اثر او در شبکه نمایش خانگی استقبال خوبی نشد و او هم که در ژانر طنز از خود سابقه خوبی در تلویزیون بر جای گذاشته بود اصلابه روی خود نیاورد و سومین سریالش را که «شوخی کردم» بود کلید زد. شوخی کردم هم در نوع خود و با متن ضعیف و شوخی های تاریخ مصرف گذشته یی که داشت، نتوانست طبق گفته خود سازندگان خاطرات طنز محبوبی چون «ساعت خوش» را زنده کند! و مدیری که در شبکه نمایش خانگی به توفیقی که پیش بینی می کرد نرسید، تصمیم گرفت بعد از شش سال به تلویزیون برگردد. او در برنامه «سه ستاره» که برنامه ویژه تحویل سال نو بود حاضر شد و از بازگشتش به تلویزیون گفت: بازگشتم به تلویزیون به سه دلیل است: من فرزند این رسانه هستم و عمده کارهایم را در تلویزیون ساخته ام و هیچ وقت نمی شود از این رسانه کوچ کرد و رفت و برنگشت. دلیل دوم هم به این برمی گردد که هیچگاه شبکه نمایش خانگی با تلویزیون قابل قیاس نیست، این موضوع در تعداد مخاطبان هم مشهود است و نمی شود مخاطب 70 میلیونی را با مخاطب یک تا سه میلیونی مقایسه کرد و همین موضوع مرا در این سال ها آزار داده است. دلیل سومم هم این است که حس می کنم مردم ما به شدت به حال خوب، خنده و لحظات شاد احتیاج دارند. این تنها کاری است که از دست من بر می آید و فکر می کنم که دیگر وقت آن است که به تلویزیون برگردم و وظیفه خود را انجام دهم. تمامی این صحبت های رودرروی او با مخاطب منجر به ساخت مجموعه یی تحت عنوان «اتاق عمل» شد که تا الان در حال پیش تولید قرار دارد. نمی توان در مورد حضور مجدد مدیری در تلویزیون نظر قطعی داد اما هر چه که هست او در شبکه نمایش خانگی شکست خورده و می خواهد محبوبیت خود را با حضورش در تلویزیون دوباره از سر گیرد.
یکی دیگر از مجموعه های نمایشی که در شبکه خانگی مورد استقبال قرار گرفت «قلب یخی» بود که محمدحسین لطیفی و حامد عنقا در فصل اول و اواسط فصل دوم به عنوان کارگردان و نویسنده در آن حضور داشتند و در ادامه به دلیل پاره یی از مسائل، نویسنده و کارگردان حاضر به ادامه همکاری نشدند و سید کمال طباطبایی در مقام تهیه کننده فصل اول، کارگردان و نویسنده را تغییر داد و این بار از سامان مقدم و علیرضا بذرافشان در فصل سوم این سریال استفاده کرد.
طبق گفته حامد عنقا این سریال دستخوش تغییراتی شد که وزارت ارشاد روی آن اعمال کرد و خیلی از نکته هایی که می خواستیم، به مخاطب منتقل نشد. چیزی حدود 140 دقیقه از آن را به طور کلی و 60 دقیقه اش را به صورت خرد خرد حذف کردند. به نظرم همین که توانستیم تا همین جای ماجرا را با این حذفیات طوری جمع کرده و به مخاطب نشان دهیم، کار بزرگی کردیم. ارشاد بی رحمانه این سریال را قلع و قمع کرد و شاید در برخی شرایط هم بابت طرح مسائلی چون فرقه های فراماسونری ترسیدند.
هر چند تیم جدید سعی در این داشتند تا روند ساخت تیم قبلی را ادامه دهند، اما در عمل این طور از کار درنیامد و فصل سوم قلب یخی عملابا شکست آن هم بیشتر از جانب مخاطب مواجه شد، چراکه مخاطبان با اعتماد به ساخته های پیشین لطیفی و حضور بازیگرانی که همه در فصل سوم تغییر کردند، شروع به خریداری این سریال کردند و طبیعی بود با عوض شدن ترکیب این تیم دیگر تمایلی به خرید این سریال نداشته باشند.
بعد از این لطیفی با شکستی که خورده بود به سمت ساخت سریالی دیگر «ساخت ایران» رفت و توانست مخاطب نسبی البته نه اندازه تلویزیون را از آن خود کند اما در این بین تنها کارگردانی که توانست هم استقبال مخاطب را داشته باشد و هم اینکه مجموعه یی قابل قبول را در شبکه نمایش خانگی عرضه کند داوود میرباقری با ساخت مجموعه «شاهگوش» بود. در این چند ساله با وجود تلاش بسیار در این رسانه، سریالی که با عاقبت به خیری به سرانجام برسد کمتر دیده شد و شاید شاهگوش نمونه یی قابل قبول در این بین باشد که با تلاش تهیه کننده و البته سایر عوامل توانست تا انتهای قسمت 28 مخاطب را همچنان به خرید دی وی دی هایش ترغیب کند.
رفتن کارگردان های برجسته یی مثل میرباقری، مدیری، لطیفی و حالاهم حسن فتحی و کمال تبریزی از تلویزیون و کوچ آنها به شبکه نمایش خانگی شاید گویای این باشد که دوره مدیریت فعلی دیگر نمی تواند کار خود را به خوبی پیش ببرد و در همین راستا هم نمی تواند بهترین کارگردان های این حیطه را برای خودش نگه دارد. برخی از این کارگردان ها به دلایلی که آن را در ضعف مدیریتی می دانند حاضر به همکاری در این دوره از مدیریت سازمان صدا و سیما نیستند و برخی دیگر هم دلایل قانع کننده یی برای خود دارند که بخشی از آنها همان مساله قدیمی و کهنه مالی است که این روزها صدا و سیما را به ورطه نابودی پیش برده است.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان « شاهگوش، تنها سریال عاقبت به خیر شبکه خانگی» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات