چرا زنان و دختران رمان های عامه پسند می خوانند؟

چرا زنان و دختران رمان های عامه پسند می خوانند؟

مهرخانه/ نشست «رمان عامه‌پسند، از سرگرمی تا یوتوپیا» با ارائه پایان‌نامه سمیه قدوسی؛ کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی و در محل مؤسسه رخداد تازه برگزار شد. سمیه قدوسی بحث خود را چنین آغاز کرد: در ایران پس از دهه هفتاد و شکل‌گیری رمان متعالی، ساختار احساس و مشغله‌های زندگی فردی و اجتماعی در این رمان‌ها مطرح شد؛ اما در این میان به‌رغم ظهور ادبیات متعالی، ادبیات عامه‌پسند هم‌چنان در صدر فروش رمان‌های ایرانی قرار داشت.

مخاطبان ادبیات عامه‌پسند در همه دنیا زنان هستند
وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که مخاطبان ادبیات عامه‌پسند در همه دنیا زنان هستند، اما تفاوتی که این ادبیات در دنیا با ادبیات در ایران دارد، آن است که در سطح دنیا ژانرهای متعدد و متنوعی مانند ژانرهای علمی- تخیلی، پلیسی- جنایی و ملودرام متعلق به ادبیات عامه‌پسند است، اما در ایران ژانر ملودرام و عشقی، تنها ژانر ادبیات عامه‌پسند است.
قدوسی به آمار پرفروش‌ترین کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: در سال 85 از فهرست چهل عنوانی که توسط وزارت ارشاد به عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های دو دهه اخیر مطرح شد، 35 عنوان کتاب زرد بود و عنوان محبوب‌ترین نویسنده‌های ایران را دو نویسنده معروف این کتاب‌ها به خود اختصاص دادند.
این کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی در ادامه به یافته‌های پژوهش خود اشاره کرد و گفت: در پژوهشی که انجام دادم علاوه بر تحلیل متون این کتاب‌ها، بر روی مخاطبان این ادبیات؛ یعنی زنان نیز کار کردم و به دنبال پاسخ‌گویی به این سؤال بودم که این نوع ادبیات عامه‌پسند چه نفسیرها، تلقی‌ها و برداشت‌هایی را در این زنان به‌وجود می‌آورد.

تقابل زنان خوب و زنان بد در رمان‌های زرد
وی مهم‌ترین مقوله این کتاب‌ها را تقابل زن خوب با زن بد دانست و گفت: زنان بد در این رمان‌ها فاعلیت دارند، توجه مردان را به خود جلب می‌کنند و اغلب عامدانه وارد رابطه عاشقانه می‌شوند، اما زنان خوب دارای متانت، وقار و پاکی هستند و اغلب منفعل عمل می‌کنند و این دو کلیشه در رقابت بالقوه با یکدیگر قرار دارند.

بازنمایی زن‌ در رمان‌های زرد
قدوسی درخصوص ادبیات عامه‌پسند و محتوای آن تشریح کرد: در دنیا ادبیات عامه‌پسند اغلب با پایان خوب همراه است؛ این در حالی است که ادبیات عامه‌پسند در ایران دارای پایان تلخ و تراژیک است.
وی به ویژگی دیگر این ادبیات در ایران اشاره کرد و گفت: ویژگی مهم دیگری که این رمان‌ها دارند، روابط ناپایدار و آشفته زنان در آنهاست و این آشفتگی همراه است با بازنمایی زن‌ها در مقام ابژه جنسی؛ به این معنا که نفس زنانه با حضور مرد به ثمر می‌نشیند و زیبایی و جذابیت‌های ظاهری متاع پرطرفداری است. در این رمان‌ها اغلب زنان به سه دسته؛ زنان احمق و کودن، زنان لوس و جلف و زنان زیبا و جذاب، اما منفعل؛ تقسیم می‌شوند.

هسته اصلی کتاب‌های زرد عشق‌ورزی است
قدوسی در ادامه به هسته اصلی کتاب‌های زرد اشاره کرد و گفت: هسته اصلی این کتاب‌ها عشق‌ورزی است و زنان این رمان‌ها در قالب ازدواج، طعم رضایت خاطر واقعی را می‌چشد. از همین‌رو است که وابستگی بیمارگونه زنان به رمان شکل می‌گیرد.
وی افزود: زنان در درون این آرزوها و رؤیاهای رمان‌ها از تجربه‌های زندگی روزمره خود فراتر می‌روند، اما همین داستان‌ها شکافی بین واقعیت؛ یا آن‌چه هست، و آن‌چه باید باشد ایجاد می‌کند و این امر در نهایت منجر به سرخوردگی فرد و ایجاد نارضایتی از زندگی فردی وی می‌شود، اما در عین حال نیاز زنان به تخیلات رمانتیک برای فرار از روزمرگی و واقعیت زندگی خود، به پرفروشی این کتاب‌ها دامن می‌زند.

پوشیده‌گویی رمان‌ها در خصوص مسائل جنسی برای دختران نوجوان جذابیت دارد
قدوسی در ادامه به یافته‌های خود در مورد مخاطبان این رمان‌ها اشاره کرد و گفت: درخصوص دسته‌بندی مخاطبان بر اساس درک فضای داستانی و نسبت آن با تجربه زندگی خودشان، به سه گروه برمی‌خوریم؛ گروه اول دختران نوجوان خانواده‌های سنتی که این کتاب‌ها برای آنان حکم جهان ممنوعه‌ای را دارد که به‌رغم آن‌که این جهان نیز در مورد روابط جسمی و جنسی در هاله‌ای از ابهام است، اما همین ابهام‌ها و پوشیده‌گویی‌ها برای آنان جذاب است.

خودزنی و تخریب خود و بازتولید ارزش‌های مردسالارانه در مخاطبان میان سال رمان‌ها زرد دیده می‌شود
وی در خصوص خصوصیات گروه دوم مخاطبین گفت: این گروه که زنان میان‌سال هستند، اغلب می‌پذیرند که بین جهان واقعیت و جهان رمان‌ها تمایزی اکید وجود دارد و این جمله که "عشق، مخصوص قصه‌ها است" در صحبت‌های این مخاطبان دیده می‌شود. بنابراین مرز خیال‌بافی عاشقانه با زندگی واقعی برای این دسته از مخاطبین مشخص است، اما گرایش به خودزنی و تخریب خود و بازتولید ارزش‌های مردسالارانه نیز در آنان دیده می‌شود. این مفهوم که "پیشترها زنان نجیب بودند و مردان باغیرت؛ و زنان الان ولنگار شده‌اند."؛ در دیالوگ‌های آنان دیده می‌شود.

زنان با این پیش‌فرض که عشق شاه‌‌راه خوشبختی است، از زندگی واقعی به رمان پناه می‌برند
قدوسی با تشریح ویژگی‌های گروه سوم سخنان خود را به پایان رساند و گفت: گروه سوم که اکثریت زنان را تشکیل می‌دهند، زنان جوان و میان‌سالی هستند که وقت زیادی را صرف ظاهر خود، انجام جراحی‌های زیبایی و گذران وقت در مزون‌ها و پاساژها می‌کنند، با حضور در این فضاها سرخوردگی فردی خود را جبران می‌کنند، اغلب پیش‌فرض‌های ابهام‌آلود و رؤیاگونه‌ای از ازدواج دارند و این انتظارات آنان در ازدواج برآورده نشده است؛ بنابراین با این پیش‌فرض که عشق شاه‌‌راه خوشبختی است، از زندگی واقعی خود به رمان پناه می‌برند.

**شما کاربران گرامی می توانید مطالب جذاب و خواندنی ما را در شبکه های اجتماعی فیس بوک، گوگل پلاس و توییتر در صفحه «باشگاه آخرین خبری ها» به آدرس های زیر دنبال کنید**
و در اینستاگرام هم ما را با عنوان akhareenkhabar جستجو کنید.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «چرا زنان و دختران رمان های عامه پسند می خوانند؟» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات