باید درک درستی از زندگی مردم داشته باشیم و بعد فیلم بسازیم

باید درک درستی از زندگی مردم داشته باشیم و بعد فیلم بسازیم

جیم/ اکران فیلم «رخ دیوانه» که بعد از مدت‌ها سینما را ولو به اندازه عناوین و تعابیر اولیه بدون عمق به زندگی امروز مردم به خصوص نسل جوان و طبقات مختلف اجتماعی نزدیک کرده و در لوکیشین‌های متنوع شهری هم تهیه شده فرصت خوبی را فراهم کرد تا با علی‌اکبر محمودزاده دکترای جامعه‌شناسی ارتباطات درباره این که سینما تا چه حد باید آئینه زندگی اجتماعی و فردی مردم هر روزگار باشد همکلام شویم:
سینما چطور می‌تواند با زندگی و نیازهای مردم هم سو باشد؟
- باید نیازهای جامعه به درستی درک شود و در زمینه‌های مختلف فضای بازِ نقد و بررسی در مورد مسائل و مشکلات اجتماعی‌مان وجود باشد. اندیشمندان به رسانه‌ها و فضای باز گفت‌وگو دسترسی داشته باشند. یک فیلمساز که خودش نمی‌تواند الگوی رفتار را هم ابداع کند. فیلمساز می‌تواند اندیشه اصلی را از کارشناسان، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و اهالی رسانه و... بگیرد. اگر در فضای باز این افراد درباره مسائل گفت‌وگو کنند، راهکارهای علمی ارائه بدهند. فیلمساز می‌تواند از برآیند تحقیقات علمی استفاده کند و آن را با زبان هنر بیان کند. فیلمساز بعید است که به تنهایی بتواند راهکاری ارائه دهد که راهکار مورد توافق نظر کارشناسان باشد. نباید انتظار داشته باشیم که فیلمسازان به تنهایی هم مسئله ارائه کنند هم الگو ارائه کنند و هم به ارائه راهکار بپردازند.
سینما چگونه می‌تواند مطابق با نیازهای مردم تولید محصول داشته باشد؟
- اولین لازمه یک هنرمند، یک اندیشمند، یک محقق این است که بتواند درک درستی از مسائل مردم داشته باشد. گفت‌وگو برای بیان مشکلات و... در فضای آزاد اتفاق بیفتد. هیچ‌کس نمی‌تواند درباره مسائل مردم پیشگویی کند. هنرمندان زمانی می‌توانند واقعیت‌های جامعه را درک کنند و محصولی ارائه کنند که بازتاب زندگی مردم باشد که فضای جامعه آزاد باشد و افراد به راحتی مسائل و مشکلات خود را بیان کنند و در مقابل متولیان و مسوولان نیز آمارهای صحیحی را در ابعاد گوناگون زندگی مردم ارائه کنند و در این زمینه هم باید از متخصصان استفاده شود. فیلمساز در این شرایط می‌تواند اثری بسازد که به جان مخاطب می‌نشیند.
چطور می‌توانیم ارتباط مردم با سینما را حفظ کنیم؟
- این به شرایط کلی رسانه بر می‌گردد. پیدایش سینما زمانی که اتفاق افتاد گستردگی ابزارهای رسانه به اندازه امروز نبود. شاید در گذشته تنها ابزارِ نمایش فیلم بود. بعدها تلویزیون اختراع شد که جنبه خانگی پیدا کرد و... هر روز تعداد ابزار رسانه‌ها افزوده شد. همه این‌ها به نوعی کارکردهای سینما را تقسیم کردند. هر چند سینما می‌تواند کارکرد خودش را داشته باشد. تنوع داشته باشد و خود را متمایز کند. البته شاید امکانات معیشتی مردم هم تاثیرگذار باشد و این نکته که نهاد تفریح به اندازه‌ای که باید در جامعه ما به آن توجه نمی‌شود. در واقع یکی از کارکردهای سینما می‌تواند تفریح و سرگرمی باشد. وقتی مردم به دلیل مشکلات معیشتی فرصت و فراغتی نداشته باشند چطور می‌توانند به سینما رفتن فکر کنند؟ امروزه حتی کمتر می‌شنویم که خانواده‌ها در اوقات فراغت سینما را به عنوان گزینه تفریحی بدانند. تنها گاهی جشنواره‌هایی برپا می‌شود و کارشناسان و... درباره آن صحبت می‌کنند. اما عموم مردم از سینما خیلی فاصله گرفته‌اند و دلیل دیگر می‌تواند این نکته باشد که نوع محصولات سینمایی که ساخته شده است مطابق خواست و نیاز مردم نبوده است.
سینمای تاثیرگذار چه ویژگی‌هایی دارد؟
- موضوع تاثیرگذاری هم متنوع است. باید در زمینه‌های مختلف به مشکلات و معضلات مردم بپردازند. سینما می‌تواند به کمک مشکلات بیاید مسائل را بیان کند و راهکارها را با زبان هنر ارائه کند. سینما یکی از ابزارهای آموزشی است. در واقع سینما هم کارکردهای آشکار و هم پنهان دارد. آشکار همان هدف اصلی فیلم است مانند بیان وفاداری، خیانت یا... و کارکردهای پنهان نیز چیزهایی‌ست که در لایه‌های پنهانی از طریق چیدمان دکور و منزل و لباس پوشیدن و... به مخاطب منتقل می‌شود. البته آموزش در جامعه توسط ابزارهای مختلف فرهنگی انجام می‌شود که سینما هم می‌تواند یکی از این ابزارها باشد. می‌تواند مصرف‌گرایی یا رفتارهای بزهکارانه را نیز رواج دهد. از فیلمی که مشکلات مردم را بیان می‌کند و زبان حال مردم است، همیشه استقبال می‌شود و بیشتر از این دست فیلم‌ها تولید خواهد شد.
به نظر شما باید از سینما انتظار فرهنگ‌سازی داشته باشیم؟
- نگاهی که ما در فرهنگ‌سازی به پدیده فرهنگ داریم، گویا قرار است چیزی به عنوان فرهنگ را بسازیم. یا می‌خواهیم یک محصول کاملا طراحی شده برای منظور خاصی را ارائه کنیم. ببینید این نوع نگاه به ویژه به مقوله‌های غیر مادی حصار یا زندانی می‌سازد که اندیشمندان را آزار می‌دهد و این یعنی اینکه ما از قبل می‌خواهیم مشخص کنیم چگونه بیندیشید. چگونه طرح فیلم بنویسید. چگونه ایده ابتدایی فیلم برسید و... و چگونه این را پیاده کنید در حالی که باید فیلمساز با واقعیت‌های جامعه رو به رو شود. بر اساس آن به ایده‌های اولیه ساختن فیلمی برسد و آن را تولید کند. عبارت فرهنگ‌سازی، در خارج از کشور بسیار کم استفاده می‌شود. این رسالت بسیار خطرناکی‌ست که ما تعریف کنیم. الزام داریم و مجبور هستیم چیزی به عنوان فرهنگ بسازیم! فرهنگ را می‌سازیم ولی همه ابعاد فرهنگ قابل پیش‌بینی و طراحی نیست... بلکه فرهنگ چیزی‌ست که در مسیر روزمره زندگی انسان‌ها ساخته می‌شود و تکامل می‌یابد.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «باید درک درستی از زندگی مردم داشته باشیم و بعد فیلم بسازیم» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات