خزایی:دولت جشنواره مقاومت را تنها نگذاشت

خزایی:دولت جشنواره مقاومت را تنها نگذاشت

برنا/ نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور محمد خزاعی دبیر جشنواره، آقایان: دکترشهاب اسفندیاری، ناصر درخشان، امیر نصیربیگی و غلامرضا منتظمی و یزدان عشیری، باحضور گسترده نمایندگان رسانه های گروهی در مرکز فرهنگی اسوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سینما خبرگزاری برنا،عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره در ابتدای این نشست پس از بیان خوشامدگویی به اهالی رسانه و تشکر از انها بابت اینکه در طول ماه های گذشته اخبار جشنواره را پوشش دادند گفت: جشنواره مقاومت ریشه‌دارترین جریان سینمایی و مداوم ترین حرکت فرهنگی انقلاب اسلامی است که در سال‌های آغازین دوران دفاع مقدس شکل گرفته و تاکنون بیش از سه دهه را پشت سر گذاشته است. این جشنواره به اذعان قاطبه هنرمندان و سینماگران کشور ملی ترین- اصیل‌ترین و استراتژیک ترین حرکت فرهنگی – سینمایی نظام اسلامی است که با توجه به اتخاذ راهبردهای بین‌المللی و تکیه اش بر محور مقاومت در سال‌های اخیر به نوعی به قطب مرکزی تمام جریانات سینمایی ضدسلطه و ضدصهیونیسم در منظقه و جهان تبدیل شده و به تعبیر یک رسانه آمریکایی کانون و کعبه فیلمسازان مستقل ضدآمریکایی و ضداسرائیلی شده است.

وی افزود: روند رشد و توسعه این حرکت و طراحی و مهندسی جغرافیایی و محتوایی این جشنواره را خیلی زود به کانون توجه رسانه‌های همسو و غیرهمسو قرار داده است و اهتمام آن به شهید عماد مغنیه در دوره پیشین باعث شده تا ده‌ها رسانه غربی و صهیونیستی مانند: هاآرتس و یدیعوت و ... از مواضع و دیدگاه‌های جشنواره خشمگین شوند و قلمفرسایی کنند.



در ادامه خزاعی دبیر جشنواره با بیان اینکه جشنواره مقاومت در این دوره - دوره سیزدهم – با چند فراز و گام رو به جلو برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شد.گفت: این جشنواره با آسیب‌شناسی کاستی ها و خلاء های ساختاری و شکلی و محتوایی دست به جهش هایی زده و این جهش در سه محور و شاخص قابل توجه است:

وی ادامه داد: نخست- فراگیری محتوایی و گستراندن فضای مفاهیم و مضامین مهم و اساسی در سطح ملی و بین الملل است بطوری که در این دوره جشنواره به لحاظ فراگیری و تنوع و تکثر مفهوم و مضمون و محتوا بی‌نظیر است. از دفاع مقدس – دستاوردهای شهیدان و جانبازان گرفته تا موضوعات مهمی چون: فتنه- جریانات انحرافی- اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی و سیک زندگی ایرانی اسلامی در ساختار محتوایی داخلی و در بخش بین الملل موضوع مقاومت در برابر در امپریالسیم و صهیونیسم گرفته تا غزه- داعش و گروه‌های تکفیری و جهاد در منطقه و جهان و همصدایی با همه صداهای مستقلی که با ما در زمینه‌های دینی – آئینی و آرمانی مشترکات دارند.

وی ادامه داد: : اهتمام به حوزه پژوهش و تحقیق و رویکردهای علمی در حوزه سینِما و فرهنگ مقاومت. در این راستا علاوه بر برگزاری همایش علمی سینمای مقاومت و حضور پژوهشگران و صاحب نظران داخلی و دانشگاهی هفت عنوان کتاب برآیند مطالعات و تحقیقات نویسندگان داخلی و خارجی پیرامون دوران دفاع مقدس گردآوری و در شرف انتشار قرار گرفته و حدود 15 عنوان کتاب همزمان با جشنواره و کنفرانس افق نو ارائه می شود.



وی شاخصه سوم جشنواره را در این دوره گسترش ابعاد برگزاری در سه مقیاس استانی- ملی و بین‌المللی است که در واقع، وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره فرهنگی و سینمایی انقلاب اسلامی است. از اختصاص هفت سالن سینمایی در تهران تا میزبانی بیش از 2600 نقطه در 31 استان کشور و همزمانی هفته فیلم مقاومت در هشت کشور و انشاالله با بضاعتی که گردآوری و بسترسازی و ساختارسازی شده قادر است در آینده نه چندان دور پایگاه فرهنگی و سینمایی جهان ضد سلطه تبدیل گردد.

خزاعی اظهار داشت: این جشنواره اکنون با برخورداری از بضاعتی بی بدیل می تواند در عرصه فرهنگ و هنر ملی و بین المللی جبهه و پیشانی فرهنگ مقاومت در منطقه و جهان گردد. بویژه، اینکه منطقه و جهان اسلام اینک با الهام و تاسی از انقلاب اسلامی در آستانه خیزش و بیداری فر اگیر است و جلوه هایی از آن را در منطقه شاهدیم.



دبیر جشنواره فیلم مقاومت، ویژگی های متمایزکننده این دوره جشنواره را اینگونه برشمرد: هدفگذاری و سیاستگذاری ساختار محتوایی جشنواره بر اساس چالش ها، اولویت ها و ضرورت های ملی و منطقه ای و بین المللی، سالیانه شدن جشنواره به دلیل استقبال و تقویت و تحرک جریان تولید فیلم های دفاع مقدس و مقاومت،تنوع مضمونی و تکثر مفاهیم و مستندات و مصادیق محتوایی شامل: از دفاع مقدس تا فتنه(بصیرت)، جریانات انحرافی، اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، عماد مغنیه و جنبش ضدصهیونیسم، گروه های تکفیری و سلفی و داعش، تفکرات ضدآمپریالیستی و ضد استکباری از ویژگی های مهم این دوره جشنواره است.

وی ادامه داد: همچنین توجه و اهتمام ویژه به مقوله پژوهش و بسترسازی برای تقویت مطالعات جانبی و مباحث تحلیلی و نظری پیرامون سینمای مقاومت توجه ویژه به مقوله تالیف و انتشارو ارائه و برپایی همایش علمی را داریم که آقای اسفندیاری توضیح دادند.

وی با اشاره به خطرات بزرگ در حوزه فرهنگ و برنامه ریزی بلند مدت غربی ها در این زمینه گفت: دو سه سال قبل ایتالیایی ها کتابی نوشتند که به فارسی هم ترجمه شد. آنجا هم به وجود بخش هنری سازمان سیا و فعالیت هایش اشاره می کردند. اگر همه سیاستمداران، مبتکران، مستکبران، قلدران و صاحب اختیاران دنیا می آمدند و در مقابل کتاب مقدس خودشان قسم می خوردند که از هنر استفاده نکنند می شد آدم خیال راحتی پیدا کند و بگوید هنر خلا ص می شد. اما آنها از هنر استفاده می کنند.

خزاعی تصریح کرد: جشنواره مقاومت یک چالش اساسی با غرب و صهیونیسم بین الملل است. آیا شما می خواهید در مقابله با مطامعی که آنها به وسیله هنر به آن می رسند، از این ابزار بهره نبرید؟ این خردمندانه است؟ شک نکنید هر انقلاب و تمدن و فرهنگی که در قالب هنر ریخته نشودشایستگی ماندن ندارد. و فرق هم بین پیام های حق و باطل نیست هنر یک ابزار فوق العاده است.

وی با بیان اینکه دغدغه فرهنگی شبیه دغدغه در میدان جنگ است و به معنای رهاکردن سنگر و عقب نشینی و ناامید شدن نیست، گفت: ما باید مقوله فرهنگ را از نو ارزیابی کنیم.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه واقعا امروز در حوزه مسائل فرهنگی کشور مطالبات بر زمین مانده بسیار است اظهار داشت: همه خودشان را فرهنگی می دانند. همه نسبت به مسائل فرهنگی اظهار شوق و علاقه می کنند و آن را در بیانات و اظهاراتشان مهم نشان می دهند اما حقیقتا کار فرهنگی در کشور متناسب با پیشرفت و ریشه دواندن انقلاب در جامعه نیست. ما امروز خیلی کارهای فرهنگی باید می کردیم که نکردیم. خیلی برنامه ها باید می ریختیم که نریختیم و حقیقتا دستمان از خیلی کارها چه در داخل و چه در خارج کشور خالی است. کارفرهنگی را باید خبره ها و کارشناسان انجام دهند. چرا کار فرهنگی را؟ چرا هرکسی وارد میدان کار فرهنگی بشود و چیزی بگوید و نظری بدهد و اقدامی بکند؟ متاسفانه خیلی از کسانی که می توانند کار فرهنگی بکنند به کار اجرایی و یا کار سیاسی مشغولند. نباید چهرهای فرهنگی به کار سیاسی بپردازند.

به اعتقاد وی، کار فرهنگی مهم تر از کار سیاسی است . باید مساله فرهنگ را با کلیتش مساله اول این کشور به حساب آورد ما اگر توانستیم فرهنگ این کشور را با پایه های مستحکم و قوی و نهادهای صحیحی که کارایی لازم را داشته باشند، پشتیبانی و تقویت کنیم کار این کشور روی غلتک خواهد افتاد و پیشروی این کشور در همه زمینه های مورد نظر تضمین خواهد شد.

وی گفت: اگر بخواهد تحولی در یک کشور انجام گیردکار فرهنگی کارگشاست.اصلا مساله فرهنگ مساله خط سیاسی چپ و راست نیست، مساله ارزش هاست؛ بودن و یا نبودن و آری و یا نه. نباید مساله خط و خطوط را در کارهای فرهنگی داخل کنیم. هر خطی که باشد فرق نمی کند؛ خط خط است آن وقت خطه داری یعنی به اصطلاح قبیله ای فکر کردن.

خزاعی با بیان اینکه فرهنگ قبیله ای برخورد کردن و یا فکر کردن نیست. این از قبیله ما است ، این نیست. در واقع گسترش فکری فرهنگ مهم است یعنی تربیت شاعر، نویسنده و هنرمند و تربیت کسانی که بتوانند تولید هنری کنند و پایگاه هنری را پیش ببرند.بعضی ها دارند تلاش می کنند برای اینکه روشنفکری ایران را به همان حالت بیمارگونه قبل از انقلاب برگردانند، برگشت به عقب ارتجاع یعنی باز قهرکردن با بنیان های بومی، رو کردن به غرب دلبستگی و وابستگی بی قید و شرط به غرب، پذیرفتن هرچه از غرب و اروپا و امریکا می آید. بزرگ شمردن هر آنچه متعلق به بیگانه است و حقیر شمردن هر آنچه مربوط به خودی است که در باطن خودش تحقیر ملت ایران و تحقیر بنیان هایش را به همراه دارد.

وی ادامه داد: احساس می شود یکی از برنامه های دشمن این است که مجموعه های مومن را منزوی کنند. در مجامع جهانی به آثار هنری با روحیات انقلابی بی اعتنایی می شود. اگر می خواهیم هنر این کشور رشد و اعتلا پیدا کند وبه هنرمندان جوان و مومن تکیه کند ، در مقابل تهاجم دشمن ما باید موضع هجومی داشته باشیم نه دفاعی.

وی اضافه کرد: همچنانکه حضرت آقا تاکید فرمودند آرایش نیروهای فرهنگی بایستی یک آرایش دینی، اسلامی و انقلابی باشد این برو برگرد ندارد. بگذارید به خاطر شعار شما بعضی ها از شما اجتناب کنند؛ عده ای باید حریم انقلاب را حفظ کنند. الان عده ای روی مسائل اصل انقلاب جرات پیدا کرده اند. معتقدم هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس دارند جهاد و مبارزه می کنند واین مرز را حفظ می کنند مرز هنر انقلاب و دفاع مقدس را.




خزاعی با بیان اینکه سینماگران دفاع مقدس مرزبانان فرهنگی کشور هستند گفت: توقع انقلاب از هنر و هنرمند مبتنی بر نگاه زیباشناختی در زمینه هنر است که توقع زیادی هم نیست. ملتی در هشت سال دفاع مقدس با همه وجود به میدان آمده است هم به میدان آمده اند برای دیدن البته شاید هم برای دفاع از میهن و مرزهای کشور.

وی افزود: هزار حادثه با ارزش و زیبا در هشت سال دفاع مقدس و در انقلاب در خانه ما اتفاق افتاده است. هنر نباید از کنار این ها بی تفاوت بگذرد. توقع انقلاب این است و توقع زیاده خواهانه ای نیست که می گوید چرا زیبایی دیده نمی شود. کسی که به این مقوله بی اعتناست نمی خواهد آن زیبایی را ببیند.

دبیرجشنواره خاطر نشان ساخت: توقع انقلاب از هنر این است که از زیبایی دوران دفاع مقدس و انقلاب بی تفاوت نگذرد. فرهنگ های انقلاب مبارزه با طاغوت، جهاد و تلاش و مبارزه. ما تبادل فرهنگی انجام می دهیم تا کامل شویم این تهاجم فرهنگی از طرف دشمن است.

وی اضافه کرد: آنجا که پای حفظ ارزش ها و تداوم بخشیدن به آنهاست یا صحبت از استحاله ارزش هاست یک خط کشی وجود دارد، شما نمی توانید بگویید من نه این طرف هستم نه آن طرف، مگر می شود؟ این می شود بی هویتی.مگر می شود آدم به یک ارزش هم معتقد باشد، هم نباشد. یک ارزش را هم پاس بدارد و هم ندارد؟ اینجا آدم باید موضع انتخاب کند و پای آن بایستد. نمی شود انسان به ارزش ها معتقد باشد اما در آثار هنری نسبت به آنها بی تفاوت باشد.


دبیر جشنواره مقاومت تاکید کرد: امیدوارم که نظام بوروکراسی کشور آن هم از آرمان های انقلاب اسلامی دور نگردد که به خواست مردم و سلامت اخلاق جامعه اسلامی بی اعتنایی کند و کار این تساهل بدانجا کشد که یک بار دیگر امکان رشد برای هنرمندان شبه روشنفکر فراهم آید.

خزاعی با بیان اینکه علاوه بر استان ها، در تهران هم هفت سالن سینمایی برای اجرای برنامه های این دوره جشنواره پیش بینی شده اند گفت: برگزاری جشنواره در هشت کشور جهان( سوریه، هند، روسیه، گرجستان، قزاقستان، ترکیه، فلسطین-غزه- و لبنان)همینطور، یکی از سیاست های تاثیرگذار و جریان ساز برپایی هفته های فیلم مقاومت و دفاع مقدس در خارج از کشور است که از دوره پیش تاکنون 14 کشور میزبان جشنواره بوده اند و امسال در هشت کشور این برنامه با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه رسانه های تصویری طراحی و در شرف اجراست.

دبیرسیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به حضور رسانه های داخلی و منطقه ای و بین المللی در سطح همکاری گسترده و تعدادی از چهره های رسانه ای منطقه ای، طراحی بخش ایران هراسی و اسلام هراسی، سخنرانی صاحب نظران و اندیشمندان، داوری خانواده شهدا، مشارکت گسترده و فراگیر نهادها و ارگان های انقلابی از دیگر بخش های جشنواره خواهد بود.

وی سپس، با اشاره به حضور نادر طالب زاده مدیر بخش بین الملل در لبنان به تشریح بخش بین الملل جشنواره گفت: جشنواره مقاومت به منظور تبیین و گسترش «فرهنگ مقاومت» در سه بخش مسابقه بین­الملل، جایزه عماد مغنیه و چشم­انداز سینمای مقاومت در جهان، با حضور آثاری که به مقاومت مسلمانان و مظلومان جهان پرداخته­اند، برگزار می­گردد. و از کشورهای مختلف دنیا از جمله: امریکا، فرانسه، سوئیس، لبنان، بحرین، الجزایر، روسیه، .... در این دوره فیلم و میهمان حضور دارد.

وی با اشاره به بخش جایزه عماد مغنیه، عنوان کرد: این بخش ویژه به فیلم های با موضوع مقابله با تروریسم و جنایات گروه های تکفیری و وهابیت می پردازند. یکی از بخش های کلیدی و استراتژیک جشنواره است. که از دو سال قبل با طراحی شده و تلاش دارد تا فرصت و بستر مناسبی را برای معرفی و شناخت ابعاد شخصیتی و جایگاه مهم این شهید بزرگوار در عرصه مقاومت علیه استکبار و صهیونیسن بین الملل ایجاد کند و هم اسطوره ای را معرفی کند که تبدیل به یک برند و نماد مقاومت و الکوی موفق چریکی و استراتژیکی و اعتقادی در چالش مدام با نظام سلطه بود.

خزاعی گفت: آن چه مسلّم است، بر خلاف آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه عماد مغنیه جوّسازی می‌کنند و او را تروریستی بزرگ می‌نامند، وی تنها رزمنده‌ای خالص از مقاومت اسلامی لبنان بود که برای نجات کشورش از اشغالگران، تا پای جان مبارزه کرد و بیش از 26 سال، سازمان‌های اطلاعاتی سیا و موساد را به دنبال خود کشاند.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه 259 اثر در 15بخش مختلف سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به رقابت می پردازندگفت: 259فیلم سینمایی، ویدئویی، مستند، کوتاه و انیمیشن در 15بخش مختلف این دوره از جشنواره به رقابت می پردازند.

وی ادامه داد: در بخش اصلی مسابقه «114 فیلم» حضور دارند که به تفکیک در بخش سینمایی «18» فیلم، در بخش ویدئویی- سینمایی«14» فیلم، در بخش کوتاه «34» فیلم و در بخش مستند«48» فیلم به رقابت می پردازند. در بخش مسابقه جلوه گاه نور«80فیلم » در 4زمینه مستند، داستانی، فیلمنامه، نماهنگ و انیمیشن به رقابت می پردازند که به تفکیک عبارتند از: در بخش مستند جلوه گاه نور «19» فیلم، در بخش فیلمنامه جلوه گاه نور «18» فیلم ، در بخش داستانی جلوه گاه نور «22» فیلم ،در بخش نماهنگ جلوه گاه نور «9» فیلم و در بخش انیمیشن جلوه گاه نور «12» فیلم.مسابقه بین الملل با «65 فیلم»در 5 بخش یکی از گسترده ترین بخش های مسابقه است که در بخش سینمایی بین الملل «14» فیلم، در بخش مستند بین الملل «18» فیلم، در بخش تکفیری ها«10» فیلم، در بخش بصیرت (فتنه) «6»، در بخش عماد مغنیه «17» فیلم حضور دارند.

وی گفت: در این دوره جشنواره در خارج از کشور هم با نگاهی فراگیرتر علاوه بر چند کشور منطقه تلاش شده تا کشورهایی همچون: روسیه، هند هم میزبان جشنواره شوند. از جمله کشورهایی که در این دوره میزبان جشنواره شدند سوریه، فلسطین(غزه)، روسیه، هند، گرجستان، ترکیه، قزاقستان و ترکیه و لبنان هستند.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «خزایی:دولت جشنواره مقاومت را تنها نگذاشت» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات