عبدالله اسکندری: گریم ایران، مدیون تلویزیون است

عبدالله اسکندری: گریم ایران، مدیون تلویزیون است

جام جم/ عبدالله اسکندری جزو آن دسته از هنرمندان مطرح کشور است که از او می‌توان به‌عنوان مرد هزار قلم و هزار چهره یاد کرد. این هنرمند چیره‌دست با قلم جادویی خود بر چهره بازیگران مطرح کشور، گریم‌هایی خلق کرده که پیش از او در عرصه سینما و تلویزیون ایران سابقه نداشته است.
اسکندری این حرفه را از سال 1350 زیر نظر بیژن محتشم در تلویزیون آغاز کرد و از همان سال به استخدام رسانه ملی درآمد. این هنرمند شاخص شصت و نه ساله با بیش از چهار دهه فعالیت در این حرفه تاکنون طراحی گریم آثار شاخص و به یاد ماندنی همچون مادر، هزاردستان، مثل‌آباد، گوزن‌ها، سایه‌های بلند باد، امام علی(ع)، ناصرالدین شاه آکتور سینما، روز واقعه، بازمانده، دزد عروسک‌ها، ساحره، آدم برفی، دلشدگان، مسافر ری و سفر به چزابه را در کارنامه پربار هنری‌اش به ثبت رسانده است. در زیر گفت و گویی با وی انجام شده است.
به طور مشخص از چه هنگام گریم به طور حرفه‌ای وارد ایران شد؟
هنگامی که بیژن محتشم، یکی از گریمور‌های تلویزیون باتوجه به علاقه‌اش در سال‌های 1348 ـ 1347 به آمریکا سفر کرد و زیر نظر یکی از گریمورهای بزرگ آمریکایی شش ماه دوره دید. او استخدام تلویزیون بودو بعد از پایان دوره آموزش گریم به ایران بازگشت. محتشم سال 1350 تعدادی کارمند برای بخش گریم تلویزیون استخدام کرد. البته از میان 2000 شرکت‌کننده، 17 نفر انتخاب شدند که یکی از آنها من بودم. او اول فرودین 1351 آموزش گریم را شروع کرد. ما همزمان با گذراندن دوره آموزشی، گریم کارهای تلویزیونی را هم انجام می‌دادیم. من معتقدم از همان سال گریم حرفه‌ای آغاز شد، یعنی کلیدش را بیژن محتشم زد.
برخی گریم در تلویزیون را مشکل تر از سینما می‌دانند. آیا شما هم موافق هستید؟
خیر، اتفاقا برعکس است، یعنی گریم در فیلم سینمایی مشکل‌تر از تلویزیون است، چون کلوزآپ بازیگر روی پرده عریض سینما به نمایش در‌می‌آید و یک تار ابرو مانند یک طناب دیده می‌شود، بنابراین کوچک‌ترین لغزش شما روی پرده لو می‌رود. سایه‌ها، خط‌ها و هر چیزی که شما می‌کشید روی پرده چند برابر بزرگ می‌شود و اگر عیبی در آن باشد، بلافاصله خودش را نشان می‌دهد. اما در تلویزیون آن چنان ایرادها لو نمی‌رود.
به نظر شما چقدر گریم در آثار تلویزیونی در پیشبرد قصه تاثیر می‌گذارد؟
به قصه‌ای که نوشته می‌شود و همچنین به نگرش کارگردان بستگی دارد تا خیلی تاثیرگذار باشد. نمی‌توان تخمین زد، در برخی فیلم‌ها ممکن است به 70 درصد هم برسد. گریم بعضی فیلم‌ها هم فقط 2 یا 5 درصد در پیشبرد قصه سهم دارند.
درباره شاخص‌ترین آثارتان هم صحبت کنید.
من زمانی که وارد تلویزیون شدم، چند سریال کار کردم. نخستین گریمم در سریال مذهبی ـ تاریخی «وقتی دژخیم می‌گرید» بود که این سریال به تاریخ اسلام می‌پرداخت. بعد از آن سریال «دایی جان ناپلئون» ناصر تقوایی را برای تلویزیون کار کردم و تا بعد از انقلاب ادامه دادم. همچنین «مثل‌آباد» نخستین کاری بود که بعد از انقلاب انجام دادم. سپس مشغول گریم سریال «هزاردستان» شدم. بعد از آن هم سریال « امام علی(ع)» و تاکنون هم ادامه داده‌ام.
تلویزیون جایگاه ویژه‌ای دارد و کلاس‌ آموزشی بزرگ و خوبی برایم است. اکنون اکثر شاگردانی که تربیت کرده‌ام، ثمره سریال‌هایی بوده که در تلویزیون کار کرده​ام. چون تلویزیون سبب رشد آنها شده است. در سینما به دلیل داشتن سرمایه‌گذار شخصی نمی‌توان از شاگرد استفاده کرد، اما در تلویزیون گریمور‌ها رشد می‌کنند، مثلا چند نفری که در سریال «امیرکبیر» همراهم بودند، اکنون طراح گریم شده‌اند یا بچه‌هایی که در سریال «امام علی(ع)» با من کار می‌کردند، اکنون هفت هشت نفر آنها طراح شده‌اند یا در سریال هزاردستان هم همین‌طور. معتقدم تلویزیون کلاس خوبی است که آخرین کلاسم در تلویزیون سریال مختارنامه بود. ما در بخش سه‌بعدی به مدت پنج سال کار می‌کردیم.
تعداد زیادی از بچه‌هایی هم که علاقه‌مند به گریم‌های اسپیشیال افکت بودند آنجا در کنار من قالب‌گیری، قالب‌سازی، قطعه‌سازی، قطعه چسبانی و رنگ را یاد گرفتند. گریم ایران خیلی مدیون تلویزیون و شخصی به نام بیژن محتشم است.
سخت‌ترین گریم تلویزیونی‌تان؟
گریم برایم سخت نیست، چون در سختی‌اش هم لذت وجود دارد. ممکن است از دید بیرون سخت باشد. سختی کاربرای من کنجکاوی و تلاش برای درآوردن آن شخصیت است. همه کارها به نوعی سخت است. مانند بچه‌ای که مدرسه می‌رود و امتحان دارد می‌ماند که امتحان برایش سخت است. ما هم اگر بخواهیم کار را بدرستی انجام دهیم، سخت است اما حرفه‌مان این است و من از کارم لذت می‌برم.
در ارتباط با طراحی چهره بازیگران می‌خواستم بگویم هنگام پخش سریال مختارنامه از رضا رویگری درباره اهمیت گریم در ایفای نقشش پرسیدم و او معتقد بود وقتی خود را با آن گریم خوب در نقش کیان ایرانی جلوی آینه دیده به واقع جای آن شخصیت گذاشته... آیا گریم خوب روی بازی بازیگر موثر است؟
درباره گریم‌های مختارنامه باید از استاد مسعود ولدبیگی تشکر کنم، چون طراحی گریم بازیگران را به عهده داشت و من بخش اسپیشیال را انجام می‌دادم. یعنی کار قطعه‌سازی به عهده من بود، به‌طور مثال برای چهره رضا کیانیان پیله چشم و دماغ کار کردم یا روی چهره محمد‌رضا شریفی‌نیا در نقش برادر امام حسین(ع) گریمی انجام دادم که هیچ فردی او را نشناخت. منظورم این است گریم‌هایی که نیاز به بحث‌های پروتز داشت یا باید خیلی تغییر می‌کردند به من محول شده بود، اما تمام گریم‌های عظیم این سریال را مسعود ولدبیگی انجام داد که بسیار لذت بردم. به گفته شما گریم خوب روی بازی بازیگر تاثیر می‌گذارد.
شما بیش از چهار دهه است در این حرفه فعالیت می‌کنید. بفرمایید شاخص‌ترین اثری که از همکاران خود در تلویزیون دیده‌اید کدام است؟
از گریم جلال‌الدین معیریان در سریال سربداران لذت بردم. چون گریمش بسیار عالی و خیلی زحمت کشیده بود. بواقع این اثر می‌درخشد و در زمان پخشش به آن توجهی نشد، اثر دیگری را به خاطر نمی‌آورم.
در انتخاب بازیگر هم نقش دارید، یعنی می‌توانید به کارگردان پیشنهاد دهید که به‌طور مثال فلان بازیگر به درد فلان نقش می‌خورد؟
بعضی کارگردان‌ها این‌گونه هستند که از ما نظر می‌خواهند و معتقدم به خودشان خدمت می‌کنند. من به‌عنوان یک متخصص به او مشاوره می‌دهم. مثالی ساده می‌زنم. وقتی خودرویی خراب می‌شود، عیب آن را مکانیک زودتر از راننده خودرو تشخیص می‌دهد. طراحی چهره هم این‌گونه است. وقتی کارگردانی می‌خواهد بازیگری را برای نقش خاصی انتخاب کند، هر اندازه آن بازیگر به لحاظ فیزیکی و ظاهری نزدیک آن نقش باشد، نقش بهتر در‌ می‌آید. وقتی یک گریمور به کارگردان مشورت دهد نقش خیلی بهتر در خواهد آمد و شخصیت بهتر ساخته خواهد شد.
اعتقاد به سبک در گریم دارید که در آن اثر با در کنار هم قرار دادن عکس‌ها به یک چیز واحد برسید و در کل کار اعمال کنید و در آن نگاه امضای شما باشد؟
به سبک در گریم اعتقادی ندارم. فردی را نمی‌شناسم که به‌طور مثال بگوید من این‌گونه در گریم پیر می‌کنم. بلکه گریم پیری به یک شیوه است، آن هم یک قالب دارد که شما پیر می‌کنید. من به همه کارهایم تعهد دارم. هر زمان که مجری گریمم اندکی کم‌کاری کند و شل بیاید و کاری را که من انجام داده‌ام در نیاورد، سر درد می‌شوم.
همین الان برای تلویزیون مشغول چه کاری هستید؟
مشغول کار در سریال «جاده قدیم» هستم.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «عبدالله اسکندری: گریم ایران، مدیون تلویزیون است» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات