طراح پوستر"دهلیز": ما را به جرم نکرده محکوم می‌کنند

طراح پوستر"دهلیز": ما را به جرم نکرده محکوم می‌کنند

ایسنا/ یک طراح پوستر معتقد است حقوق طراحان در سینماجدی گرفته نمی‌شود و آن‌ها بسیاری از وقت‌ها به جرم هنری بودن کارها از طرف سفارش دهنده و سطحی بودن از طرف دیگر طراحان محکوم می‌شوند.
محمدحسین هوشمندی درباره وضعیت طراحی پوستر در ایران اظهار کرد: در دوره‌ای به طراحی پوستر برای سینما توجه خاصی می‌شد، اما بعدها هر چه جلوتر رفتیم مورد بی‌مهری واقع شد و در زمان‌های مختلف تحت شرایطی از عصر طلایی خود فاصله گرفت. در آن عصر طلایی مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو و دیگر اساتید گرافیک بزرگ ما پوسترهایی را برای فیلم‌های سینمایی طراحی کردند که بسیار موفق و بی‌مانند بودند. بعد از این دوره به دلایل مختلف گرافیک سینما دچار افت و خیزهای بسیاری شد و در دوره اخیر این روند ادامه داشته است.
او افزود: فیلم‌های سینمایی در شرایط مختلفی و با اهداف متغیری تولید و اکران می‌شوند. یک سری از سفارش‌دهنده‌ها در ابتدای کار نوع طراحی پوستر را تنها بر مبنای گیشه و فروش فیلم تعریف می‌کنند و به دنبال آن، نوعی طراحی الگودار و به اصطلاح "پوستر کله" برای این‌گونه فیلم‌ها طراحی می‌شود و نتیجه این می‌شود که در پایان با اجراهای سطحی روبرو می‌شویم. در شرایط کنونی گرافیک سینما براساس سلیقه سفارش‌دهنده به نتیجه می‌رسد. اگر سفارش‌دهنده از طراحان حرفه‌ای برای پوستر فیلم استفاده کند شاهد کارهای خوبی خواهیم بود و در غیر این صورت این اتفاق نمی‌افتد.
این هنرمند همچنین عنوان کرد: به عنوان مثال در همین دوره پوستری که آرش صادقی برای فیلم «شیرین» کیارستمی و محمد روح‌الامینی برای فیلم «آرایش غلیظ» حمید نعمت‌الله و همچنین پوستری که احسان برآبادی برای فیلم «آقای محمودی و بانو» به کارگردانی روح‌الله حجازی طراحی کردند، از نظر هنری و گرافیکی کارهای قابل توجهی هستند. قاعدتا هنرمندان حرفه‌ای و گرافیست‌هایی که برای کارشان اصول دارند حاضر نمی‌شوند این اصول را در حین کار زیر پا بگذارند.
هوشمندی درباره وضعیت طراحان پوستر در سینما گفت: بعضی از طراحان پوستر در سینمای ایران در شرایط بغرنجی کارمی‌کنند. شرایطی که بسیاری از طراحانی که از دور به گرافیک در سینما نگاه می‌کنند با انجام یک کار سینمایی از انجام دیگری سر باز خواهند زد. در کشورهایی مثل فرانسه پیش از آغاز فیلمبرداری و در مرحله پیش تولید یک تیم گرافیکی وظیفه دادن ایده و طرح‌ برای تبلیغات و پوستر فیلم را دارند و از همان ابتدای کار به بخش مالی قضیه هم بها داده می‌شود. البته در ایران نیز شاید برای نخستین بار چنین اتفاقی افتاد. در همین چند ماهی که گذشت برای فیلم «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی از همان ابتدای شروع کار از محمد روح‌الامینی و من برای طراحی پوستر و خانم مریم تختکشیان برای عکاسی این فیلم از طرف کارگردان و مجری طرح فیلم (سعید خانی) دعوت به عمل آمد. در این فیلم در طول زمان پیش تولید و نیز فیلمبرداری برای طراحی پوستر هماهنگی‌هایی را داشتیم و روی ایده‌های مختلف کار کردیم. اگرچه خیلی وقتی‌ها در سینمای ما کارها برعکس است و بعد از اینکه فیلم ساخته می‌شود براساس خروجی آن پوستر طراحی می‌کنند.
او ادامه داد: آزادی عمل طراحان پوستر در سینماخیلی متفاوت است. در کارهایی که سفارش‌دهنده پای پوستر و طراح آن بایستد و دست گرافیست را باز بگذارد خروجی بهتری داشته‌ایم. در این گونه موارد خروجی درست‌تر و کار هنری به اینکه یک بی‌آبرویی اتفاق بیفتد ترجیح داده می‌شود.
هوشمندی همچنین اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که گاهی با آن سروکار داریم این است که وقتی به یک طراح سفارش یک پوستر سینمایی را می‌دهند به موازات آن از یک طراح دیگر هم می‌خواهند که پوستری برای فیلم طراحی کند. در این صورت ممکن است کاری که به طراح اول سپرده شده هیچ‌وقت استفاده نشود و این دارای یک بار آزاردهندگی برای گرافیست است.
این هنرمند به تاثیر فعالیت‌های صنفی گرافیک در بهبود این وضعیت اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های صنفی در بخش گرافیک هم خیلی در این زمینه تأثیر دارد. کانون طراحان سینمای ایران فقط یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و این کانون نوپا هنوز نتوانسته آن‌طورکه باید به حقوق طراحان بپردازد. باید فرصت بیشتری به آن داد تا نگاه جدی‌تری به این مسئله داشته باشد.
هوشمندی در پایان گفت: یکی از اتفاقات حاشیه‌ای و تلخی که در طول فعالیت هنری‌ام در سینما اتفاق افتاد بر سر پوستر فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بود. شخصی که دارای سابقه سینمایی نیز بود، مطلبی را درباره کپی بودن این پوستر از یکی از پوسترهای فیلم‌های خارجی در یک سایت منتشر می‌کند و این موضوع رسانه‌ای می‌شود و حیثیت گرافیست زیر سوال می‌رود. خیلی وقت‌ها بدون قضاوت طراحان را به جرم‌های نکرده محکوم می‌کنند و حقوق‌مان در بخش‌های مختلف مهجور می‌ماند یا اینکه یک گرافیست دیگر به خودش این اجازه را می‌دهد که در طراحی پوستر یک نفر دیگر دست ببرد و لوگوی خودش را به جای لوگوی طراحی شده در پوستر استفاده کند.
محمدحسین هوشمندی برای فیلم‌های «زندگی با چشمان بسته»، «گذشته»، «پذیرایی ساده»، «برف»، «بی‌خود و بی‌جهت»، «شب»، «پل چوبی»، «سعادت‌آباد»، «چ»، «دهلیز» و... پوستر طراحی کرده است.

طراح پوستر"دهلیز": ما را به جرم نکرده محکوم می‌کنند

طراح پوستر"دهلیز": ما را به جرم نکرده محکوم می‌کنند

طراح پوستر"دهلیز": ما را به جرم نکرده محکوم می‌کنند

طراح پوستر"دهلیز": ما را به جرم نکرده محکوم می‌کنند

طراح پوستر"دهلیز": ما را به جرم نکرده محکوم می‌کنند

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «طراح پوستر"دهلیز": ما را به جرم نکرده محکوم می‌کنند » اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات