الیا کازان؛ استاد اقتباس‌های سینمایی

الیا کازان؛ استاد اقتباس‌های سینمایی

سینماپرس/ الیا کازان اغلو کارگردان سینما و تئاتر٬ نویسنده٬ تهیه کننده و رمان نویس عثمانی‌تبار آمریکایی در سال ۱۹۰۹ در چنین روزی از پدر و مادری یونانی در شهر کنستانتینوپل (استانبول امروزی) به دنیا آمد. الیا کازان دانش آموخته ادبیات و درام نویسی بود و همین تسلط و علاقه اش به ادبیات و هنرهای نمایشی و استعداد کم نظیرش در اقتباس های سینمایی از آن ها باعث شد تعدادی از بهترین آثار اقتباسی تاریخ سینما به نام وی سند بخورد. کازان همچنین علاقمند به همکاری با نویسندگان معتبر دنیای ادبیات بود و همواره از حضور ایشان برای همکاری در نگارش فیلمنامه هایش استقبال می کرد. وی با هنرمندان و نویسندگان مطرحی همچون آرتور میلر، تنسی ویلیامز،جان اشتاین بک و هارولد پینتر سابقه همکاری و رفاقت داشت.
در ۴سالگی با والدینش به آمریکا مهاجرت کرد و در نیویورک مقیم شد. وی پس از پایان تحصیلات دبیرستان وارد کالج ویلیامز در دانشگاه ییل شد و در رشته درام نویسی ادامه تحصیل داد و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی همکاری اش را با یک گروه تئاتری آغاز کرد. کازان نخستین نمایشنامه اش را در ۱۹۳۵ روی صحنه برد و در دهه ۱۹۴۰ به عنوان یکی از مستعدترین کارگردانان تئاترهای برادوی شهرت یافت.کازان سپس وارد حیطه فیلمسازی مستند شد و بعد از ساخت تعدادی فیلم به واسطه استعداد درخشان و تسلطش بر ادبیات جذب هالیوود شد.نخستین فیلم بلند کازان «دختری در بروکلین می روید» نام داشت. این فیلم که اثری اقتباسی از نمایشنامه ای به همین نام بود، تبدیل به موفقیتی شگفت آور شد و برای کازان جوان و بازیگر نقش اول فیلمش مجسمه طلایی اسکار را به ارمغان آورد.پس از این موفقیت خیره کننده کازان با کمپانی معتبر فاکس قراردای ۹ساله بست و این آغازی شد برای درخشش های بعدی کازان در هالیوود.
الیا کازان در دهه چهل موسسه «اکتورز استودیو» یکی از مهم ترین و معتبر ترین کلاس های بازیگری را تاسیس کرد که بازیگرانی نظیر جیمز دین و مارلون براندو از خروجی های این موسسه بودند. کازان با شاگرد مستعد موسسه خودش مارلون براندوی جوان به سرعت دوست شد و این رفاقت پایه گذار شهرت برای براندوی جویای نام و مستعد و ساخت مهم ترین فیلم های کارنامه کازان شد.
ادامه حرکت در مسیر موفقیت با «اتوبوسی به نام هوس»
کازان بارها نمایشنامه «اتوبوسی به نام هوس» اثر تنسی ویلیامز را باموفقیت در برادوی روی صحنه بوده ولی بار دراماتیک این اثر را آنقدر بالا دید که دست به کار شد و با جمع کردن عده ای از بازیگران نامدار هالیوود فیلمی با اقتباس از این نمایشنامه ساخت که تبدیل به یکی از ماندگار ترین آثار سینمای تاریخ سینما شد. کازان نقش های اصلی این فیلم را به مارلون براندو و ویوین لی سپرد و با آسودگی خاطر روی صندلی کارگردانی نشست و شاهد هنرنمایی آنها شد.
کازان با استفاده از بازیگران توانایی که در اختیار داشت به خوبی توانست فضای سرد ، غم بار و وهم آلود نمایش نامه ویلیامز را به تصویر بکشد و اثری خلق کند که بعد از سال ها همچنان جذاب ، تاثیر گزار و منقلب کننده است.
دربارانداز؛ شاهکار سینمایی کازان
کازان با ساخت فیلم «در بارانداز» و درو کردن هشت اسکار هم نامخود را بیش از پیش بر سر زبان ها و محافل سینمایی و هنری و حتی روشنفکرانه انداخت هم مارلون براندو را محبوب تر کرد و هم استعداد جدیدی به نام اوا ماری سنت را به دنیای سینما معرفی نمود.
فیلم «در بارانداز» که اقتباسی از ماجراهایی واقعی بود به قلم مالکوم جوهانسوناشاره به دوره ریاضت اقتصادی در آمریکا و فساد فراگیر در بنگاه های اقتصادی و بارانداز ها پس از جنگ های جهانی داشت . کاراکتر اصلی این فیلم تری مارلوی در موقعیتی دشوار قرار می گیرد و باید بین برادرش وکمک به کارگران بارانداز یکی را انتخاب کند .تری نمی داند باید به برادر جنایتکارش کمک کند یا به ندای وجدانش گوش دهد. فیلم پر است از کنایه های هوشمندانه به جامعه ای است که با مشکلات اقتصادی و اخلاقی دست به گریبان است.
شکوه علفزار؛ آخرین شاهکار کازان
«شکوه علفزار»یکی از متفاوت ترین فیلم های کازان اثری رمانتیک اما تلخ است . داستان فیلم درباره عشاق جوانی است که به واسطه سخت گیری های دو خانواده که از سر دلسوزی به ان ها اعمال می شود به هم نمی رسند و هر کدام به نوعی سر به عصیان و جنون می گذارند.
فیلم موفق به کسب اسکار بهترین فیلمنامه شد و برگ برنده اش ناتالی وود جوان که یک تنه فیلم را تا حد شاهکار بالا برده بود جایزه اسکار بهترین بازیگر را از آن خود کرد. محال است کسی این فیلم را ببیند و پایان تلخ آن را از یاد ببرد جایی که ویلما روبروی دشت خاطراتش می ایستد و با تلخی و حسرت بر جوانی از دست رفته و آرزوهای دفن شده اش می گوید:« اگرچه تلالو آفتاب که زمانی چنان درخشان بود، اکنون برای همیشه از من گرفته شده، اگرچه هیچ چیز نمی تواند مرا برای اندک زمانی به شکوه علفزارو طراوت گل بازگرداند اما، غمی نیست باید قوی بود و بر آنچه بر جای مانده امید بست...»

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «الیا کازان؛ استاد اقتباس‌های سینمایی» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات