جشنواره فیلم مقاومت دارای تاثیرات بین المللی و نیازمند حمایت ملی است

جشنواره فیلم مقاومت دارای تاثیرات بین المللی و نیازمند حمایت ملی است

بانی فیلم/ سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت امسال نیز توسط بنیاد فرهنگی روایت در سطح کشوری و بین المللی برگزار می گردد. به همین مناسبت روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت گفتگویی با جواد جباری مدیر عامل این بنیاد و دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره انجام داده که می خوانید:

*با توجه به شناخت شما از فعالیت های کلان فرهنگی و هنری حوزۀ دفاع مقدس طی سه دهۀ گذشته، ارزیابی و کیفیت جشنواره فیلم مقاومت را نسبت به دوره های گذشته چگونه ارزیابی می کنید.
-الحمدالله جشنواره فیلم مقاومت که ده دورۀ نخست آن تحت عنوان جشنواره فیلم دفاع مقدس برگزار گردید، تأثیر زیادی بر جریان تولید داشته و موجب گردیده تا آثار فیلم دفاع مقدس و سازندگان این آثار بهتر و بیشتر مورد توجه و حتی حمایت قرار گیرند. البته سال به سال و دوره به دوره این جشنواره قدم های بالاتری را برداشته و از نظر کمی و کیفی نیز ارتقا یافته است که از دوره یازدهم بر اساس اهداف پیش بینی شده و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص پرداختن به مفهوم مقاومت و رویکرد کلان تر جشنواره از عنوان " مقاومت" به جای دفاع مقدس استفاده نمود و بر اساس همین نام و هدف گذاری نیز فراتر از آثار مربوط به هشت سال جنگ تحمیلی، آثار مربوط به مقاومت مردم مسلمان جهان در برابر استکبار و حکومت های خودکامه و نیز جنبش های آزادیبخش جهان را نیز در برنامه های خود لحاظ نمود و از این نظر ابعادی به معنی واقع کلمه بین المللی یافت. خوشبختانه در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نیز شاهدیم این اثرگذاری علی رغم تمام کمبودها و مشکلات به ثمر نشسته تا جایی که فیلمسازانی از نقاط مختلف جهان مشتاق حضور در جشنواره فیلم مقاومت هستند که به اذعان خود، قبلأ فرصتی برای نمایش آثارشان در دیگر جشنواره های جهان نداشته اند.

*در ماه های اخیر صحبت هایی مبنی بر سالیانه شدن جشنواره فیلم مقاومت به گوش می رسد، جنابعالی به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری این جشنواره، حُسن و معایب برگزاری این جشنواره را به شکل سالانه چگونه می بینید.

-بی شک سالیانه بودن این جشنواره می تواند در افزایش تولید و جدید بودن آثار برای مخاطبان وهمچنین افزایش انگیزه در فیلمسازان برای بالا بردن سرعت تولید تأثیرگذار باشد. با این حال چنین اقدامی الزامات خاص خود را می طلبد که بررسی دقیق تر آن، باید پس از برگزاری جشنواره انجام گیرد به طوری که مثلأ از نظر ساختاری ممکن است بخش هایی از دبیرخانه جشنواره بر اساس دو سالانه بودن طراحی شده باشند که همۀ اینها نیازمند بررسی مجدد و تعریف جدید می باشد. البته شاید مهمترین نکته در خصوص دوسالانه بودن جشنواره تاکنون به میزان پائین آثار تولید ی بر می گشته که تلاش داریم ضمن افزایش تولیدات، با چشم انداز و اندوختۀ بیشتری به سوی سالانه برگزار نمودن جشنواره قدم برداریم.

*آقای جباری، مهمترین انگیزه و هدفی که شما را به سمت برگزاری سالیانۀ این جشنواره سوق می دهد، چیست؟

-با توجه به اینکه در شرایط فعلی در یک جنگ رسانه ای مداوم و هجمۀ بی وقفۀ دشمنان قرار داریم و مقاومت و مبارزه در برابر ترفندها و هجمه های رسانه ای و سینمایی و فرهنگی دشمن، نیازمند فعالیت مستمر می باشد، لذا برگزاری سالانه جشنواره به استمرار این مقاومت و مجاهدت سینمایی کمک خواهد نمود و فرصت بهتر و سریعتری را برای رصد و نمایش آثار برتر حوزۀ مقاومت فراهم خواهد نمود.
همچنین با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی این جشنواره، روشنگری و تأثیر بر افکار عمومی جهان و تغییر در جریان سینمای اسلام هراس و ایران هراس می باشد، پس ممارست و مداومت در تولید آثار فیلم مقاومت و برگزاری جشنواره فیلم مقاومت که نسبتی حیاتی با هم دارند، دلیلی محکم بر حرکت به سوی برگزاری سالانۀ این جشنواره است. البته با قید این نکتۀ مهم که چنین حرکتی باید در تقویم فرهنگی و سینمایی کشور و به عنوان یک جشنوارۀ ملی و انقلابی دیده شده و امکانات، هزینه ها و الزامات آن با حمایت و پشتیبانی دولت و مجلس و دیگر دستگاه ها فراهم شود.
در هر حال با توجه به سرعت گیری حملات رسانه ای و سینمایی غرب بر علیه مبانی فرهنگی و ارزشی جهان اسلام، ما نیز باید سرعت خود را با آنها تنظیم بلکه افزایش دهیم تا از موضع انفعال به وضعیت ابتکار عمل دست پیدا کنیم.

*به طور دقیق جشنواره ی این چنین که در بخش بین المللی با گستردگی بیشتری در حال برگزاری است، چه تأثیرات منطقه ای و بین المللی خاصی می تواند داشته باشد.
-همانطور که قبلأ نیز اشاراتی شد، علاوه بر روشنگری افکار عمومی جهان نسبت به ددمنشی و خوی شیطانی استکبار و رژیم های دیکتاتور و غاصب مانند رژیم صهیونیستی و نشان دادن چهرۀ حقیقی مسلمانان و ایجاد تمایز بین اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام رحمانی با اسلام آمریکایی و جعل شده توسط گرو های تکفیری، امثال داعش، این جشنواره می تواند ضمن شناسایی استعدادها و هنرمندان دغدغه مند کشورهای مختلف جهان که اگر چه بعضأ مسلمان نیستند، اما آزاده می باشند، فرصتی را برای هم افزایی تولید آثار روشنگرانه و نمایش آنها در کشورهای مختلف فراهم سازد. این فیلمسازان که نسبت به نظام ظالمانه سیاسی و حتی فرهنگی جهان اعتراض دارند، در موارد بسیار جایی برای عرضه و انتقال پیام خود ندارند و این جشنواره این فرصت طلایی را برای آنها فراهم می سازد تا اثر و صدای خود را به رویت مخاطبان بین المللی برسانند . همچنین ایجاد یک شبکۀ ارتباطی قوی در حوزۀ تعاملات سینمایی و توزیع و نمایش،در میان فیلمسازان مسلمان منطقه و انتقال دغدغه های مذهبی و فرهنگی و سیاسی آنها از طریق نمایش گستردۀ آثارشان، از جمله برکات و تأثیرهای مهم جشنواره فیلم مقاومت در ابعاد منطقه ای و بین المللی است.

*به عنوان مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت و یکی از اصلی ترین و جدی ترین متولیان سینمای دفاع مقدس که هم انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و هم شهرک سینمایی دفاع مقدس را تحت مدیریت خود دارید، پیشنهادتان برای بهبود این نوع از سینما چیست؟
-معتقدم که سیمای دفاع مقدس اصلی ترین و پررنگ ترین مشخصه و مولفۀ سینمای ملی است و از حیث توان و ظرفیت بالقوه و بالفعل، از دیگر گونه های سینمایی قوی تر، تأثیرگذارتر، توانمند تر و حتی می تواند جذاب تر باشد. سینمای دفاع مقدس سینمایی فراجناحی است که حتی فیلمسازان جناحی هنگام ورود به این حیطه تمام دلبستگی های جناحی خود را کنار گذاشته و در جهت منافع ملی و انتقال هویت و ارزش های دفاع مقدس، غیرتمندانه و یک دل و یک صدا گام بر می دارند. همچنین مشخصه های انقلابی، ارزشی، قهرمانانه و حتی انعکاس شخصیت ها و کاراکترهای زن و مرد و کودک و پیر و جوان و نهاد خانواده از طریق این گونۀ سینمایی قابل دستیابی است و محدود به صحنه های جنگی یا رزمنده ها نمی گردد. به همین میزان نیز دایرۀ گستردگی مخاطبان آن نیز فراخ تر می باشد. پس باز هم تأکید می کنم سینمای دفاع مقدس برای استفاده از تمام پتانسیل خود و خدمت به مردم و جریان سینمایی کشور، نیازمند حمایت و نگاه ملی است و نباید به آن بخشی نگاه کرد. حضور بیش ار ده فیلم دفاع مقدس در جدول پرفروشترین آثار تاریخ سینمای ایران و تعلق عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران به یک فیلم دفاع مقدسی، نشان گر علاقۀ مخاطبان به این نوع از سینماست و به همان میزان نیز از متولیان سیاسی، اجرایی، فرهنگی و سینمایی کشور انتظار می رود تا از سینمای انقلاب و دفاع مقدس حمایت نموده تا این سینما نیز بتواند در ابعادی بین المللی به دفاع از هویت آزادمنشانه و حق طلبانۀ ملت رشید ایران اسلامی بپردازد. امروزه یکی از کارآمدترین ابزار دیپلماسی عمومی در جهان سینماست و به همان اندازه باید مورد توجه قرار گیرد.
در یک کلام سینمای دفاع مقدس نیازمند حمایت متولیان، توجه مدیران، تحقیق و پژوهش اساتید و محققین، منابع مالی و اسنادی و از همه مهمتر همت هنرمندان دلسوز کشور است که با تجمیع آنها به یک سینمای قدرتمند و شریف و ملی دست خواهیم یافت. البته تربیت نسل آینده برای این گونۀ سینمایی و نیز پیوند ادبیات نمایشی با ادبیات داستانی و همچنین پرداختن به ابعاد کمتر گفته و پرداخته شدۀ دفاع مقدس، تبلیغات مناسب و معرفی آثار توسط رسانه های موثر مانند رسانه ملی، خبرگزاری ها و نشریات اثرگذار، از دیگر عوامل مهمی است که در بسط، تقویت و گسترش سینمای دفاع مقدس مثمر ثمر خواهند بود.

* آقای جباری، به عنوان آخرین پرسش،میزان همکاری دستگاه های فرهنگی در برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت را چگونه ارزیابی می کنید؟
-حقیقت امر این است که دستگاه های مختلف بدون استثناء همه در مقام گفتگو و سخن نسبت به این جشنواره اظهار علاقه و حمایت می کنند، اما در مقام عمل، همراهی و همکاری ضعیف عمل می کنند. تا جایی که این حمایت ها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و آنچه که ما امروز بیشتر به آن نیاز داریم، علاوه بر حمایت کلامی و اظهار علاقۀ شفاهی مسئولین، عمل و اقدام است..

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «جشنواره فیلم مقاومت دارای تاثیرات بین المللی و نیازمند حمایت ملی است» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات