سازمان سینمایی راه را برای تربیت فیلمسازان خاص هموارتر کرد

سازمان سینمایی راه را برای تربیت فیلمسازان خاص هموارتر کرد

فارس/ مدیرکل«دفتر مطالعات، توسعۀ دانش و مهارت‏های سینمایی» از راه اندازی مدرسه عالی سینما در آینده نزدیک خبر داد.طرحی که پیش از این «به‌کار گیری فیلمسازان جشنواره‌ای برای تربیت نسل جوان سینما» به‌عنوان هدف آن مطرح شده‌بود. سازمان سینمایی همانطور که پیش از این در خبرگزاری فارس اعلام شده‌بود قرار است با تشکیل و راه‌اندازی «مدرسه عالی سینمای ایران» و دعوت از فیلمسازان جشنواره‌ای که وجهه بین‌المللی دارند، راه را برای ورود این افراد به حوزه تربیت و پرورش کادر آینده سینمای ایران هموار کند.
حالا پس از حدود یک ماه جزییاتی از این طرح را اعلام کرد.جزییاتی که دقت در برخی زوایای آن هدف از این طرح را مشخص‌تر خواهد ساخت و در گزارش‌های آتی به این موارد خواهیم پرداخت.
بنابر این گزارش دکتر سید‏روح‌‏الله حسینی، مدیرکل دفتر مطالعات، توسعۀ دانش و مهارت‏‌های سینمایی دربارۀ تازه‏ ترین برنامه‏‌های آموزشی و پژوهشی سازمان سینمایی، صدور مجوز برای آموزشگاه‏‌های آزاد سینمایی و طرح راه اندازی مدرسه عالی سینمای ایران، توضیحاتی ارائه کرد در توضیحات وی آمده است: در آبان‏ سال گذشته؛ یعنی کمی پس از استقرار دولت جدید، که به «دفتر مطالعات، توسعۀ دانش و مهارت‏‌های سینمایی» آمدم، فعالیت های این دفتر عمدتاً در دو شاخۀ اصلی آموزش و پژوهش تعریف شده بود، که در بخش آموزش، امور مربوط به آموزشگاه‏های آزاد سینمایی، اعم از صدور و تمدید مجوز و در کل نظارت بر عملکرد آنها انجام می‏‌شد، و در حوزۀ دیگر یعنی «پژوهش» کار چندانی در جریان نبود یا بهتر است بگویم این حوزه کاملاً غیر فعال بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «در واقع، کار و ماموریت این دفتر تنها خلاصه شده بود به نظارت بر آموزشگاه‏های آزاد سینمایی. البته در بخش پژوهش تعدادی کار جسته و گریخته انجام شده بود، اما آن گونه که می‏‌باید پژوهش‏‌ها علمی، مدون و آماده ارائه جهت بهره‏برداری نبودند».
وی خاطر نشان ساخت: «البته در این حوزه هم علاوه بر کمبود نیرو، ایراداتی همچون کمبود نیروی متخصص و کافی، یا فقدان یک شیوه و نظام جامع و درست ارزیابی و پایش عملکرد آموزشگاه‌ها وجود دارد؛ البته در این باره تدابیری اندیشیده‏‏‌ایم و امیدواریم به زودی طرح پایش آموزشگاه‏‌ها اجرا و نتایج آن در جهت ساماندهی امور آموزش و ارتقاء کیفیت آموزش در آموزشگاههای سینمایی مورد استفاده قرار گیرد. در کنار این طرح که از سوی دانشگاه اجرا می‏شود، همچنین کارگروهی مرکب از مدیران مسوول آموزشگاه‏ها تشکیل داده‏‏ایم که اهم موضوعات و مشکلات این مراکز را رصد کرده و جهت رفع آن معضلات و چاره‏اندیشی برای آنها، همراه با پیشنهادات خود به دفتر ارائه می‏دهند. در این دو طرح که به موازات هم انجام می‏شوند موضوعات مهمی چون طرح درس ها، مشکلات مالی و تعریف نظام درجه‏بندی آموزشگاه‌ها پیگیری می‏‌شوند.
از همان روزهای نخست و بعد از مطالعۀ ماموریت‏ها و تعریفی که از وظایف این دفتر شده بود، به این نکته رسیدم که این دفتر می‏تواند جایگاه و اهمیتی مشابه "اتاق فکر" برای سازمان سینمایی داشته باشد؛ بدین معنا که دفتر مطالعات باید محل تولید اندیشه و نظر در حوزۀ سینما باشد، طرح‏ها و ایده‏‌ها باید در اینجا شکل بگیرند، و بعد در دل سازمان و به بخش های مختلف تسری پیدا کنند و اجرایی شوند.
نظر دوستان و همکاران من هم همین بود. نگاه دکتر" حجت الله ایوبی" رییس سازمان سینمایی نیز همین بود و از همان ابتدا تاکید شد که این دفتر باید اتاق فکر سازمان باشد؛ یعنی آن اتفاقات خوبی که قرار است در آینده برای سینما بیفتد در چنین محلی طراحی شود، تحقیق شود و کارها پژوهش‏شده و حساب‏شده باشد تا هر تصمیم مهم و کلانی که در سازمان گرفته می‏شود از این دفتر بیرون آمده باشد. به همین خاطر هم بود که در کنار شاخۀ آموزش، تصمیم گرفتیم بخش پژوهش را نیز فعال کنیم، هر چند برای این حوزه هم با کمبود نیروی کیفی و پژوهشگر مواجه بودیم.
بودجه‏ های پژوهشی
اما اتفاق خوبی که در بخش پژوهش افتاد، این بود که از همان ابتدا متوجه شدیم که بودجه‏ای در وزارتخانه وجود دارد که مختص پژوهش های سازمان است، و مقدار آن هم به نسبت قابل توجه است؛ یعنی می‏شود کارهای درخوری با آن انجام داد. اما زمان کمی داشتیم و جذب آن نیاز به پیگیری بسیار داشت. ما با صرف سه ماه پیگیری، با مساعدت معاونت اداری و مالی سازمان و همچنین شورای عتف وزارت علوم، موفق به جذب این بودجه شدیم.
مشکلی که برای جذب این بودجه وجود داشت این بود که صرفأ برای انجام پژوهش های کلان و ملی هزینه اختصاص می‏یافت شود و به همین دلیل هم ما از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه کشور، یعنی دانشگاه تهران که در دل آن پژوهشگران بسیاری در حوزۀ هنر و سینما وجود دارد، خواستیم تا پروپوزال خود را ارائه دهد. بدین‏ترتیب پژوهشی تحت عنوان کلی "مسائل، چالش‏ها و چشم‏انداز توسعۀ صنعت سینمای ایران" تعریف شد که در ذیل آن، اولویت‏های روز سینمای ایران مانند مسائل اقتصادی، مشکلات اکران، موانع استانداردسازی سینما در ایران و ... به عنوان محورهای پژوهشی تعریف شد. در دانشگاه شورایی جهت راهبری این طرح تشکیل شد که پس از شناسایی و دعوت از پژوهشگران مختلف در حوزۀ سینما برای همکاری و ارائۀ پیشنهاد، قراردادهای متعددی هم در زمینۀ ترجمه و هم در سایر موضوعات مهم بسته و هم‏اکنون پژوهشگران در محورهای هفده‏گانۀ پژوهشی در حال انجام طرح‏های پژوهشی خود هستند. مایلم از همین فرصت استفاده کنم و پژوهشگرانی را که هنوز از این طرح مطلع نشده‏اند دعوت به همکاری کنم.
کتابخانه تخصصی سینما
کار بزرگ دیگری که با استفاده از همین بودجۀ پژوهشی در حال انجام است، تشکیل یک کتابخانۀ تخصصی سینمایی با بیش از هزار جلد کتاب‏های روز سینمایی به زبان انگلیسی است، کتاب‏هایی که تاریخ چاپ آنها از سال 2000 تا 2014 است. بیش از 20 ‏درصد از این کتاب ها در فاصلۀ 2010 تا 2014 به چاپ رسیده‏اند، و این مجموعه بزودی در محل جدید "معاونت توسعۀ فناوری و مطالعات سینمایی" رونمایی خواهد شد.
آموزشگاه‏های سینمایی، مشکلات و نگرانی‏ها
آموزشگاه‏های سینمایی و کار نظارت بر آنها به واسطۀ تاثیر و نقشی که در سینما و تربیت نیروهای حرفه‏ای دارند، همچنین به خاطر جذب جوانان، از اهمیت فراوانی در حوزۀ برنامه‏ها و راهبردهای سازمان سینمایی برخوردارند. همچنین، با توجه به اینکه حساسیت‏ها و گاه نگرانی‏هایی در مردم نسبت به وضع برخی از آموزشگاه‏ها پیش می‏آید، ما نهایت سعی و دقت خود را در اعطای مجوزها بخرج می‏دهیم؛ قطعاً به افرادی که تخصص و تعهدی در این حوزه ندارند، مجوز تاسیس آموزشگاه داده نخواهد شد.
در بحث نظارت هم برنامۀ ما این است که نظارت کیفی‏تر و مسولانه‏تری داشته باشیم. در همین راستا کار بازبینی مجدد مجوزهای صادر شدۀ قبلی را هم البته با نیت کمک به افزایش سطح کیفی آموزشگاه‏ها انجام خواهیم داد.
یکی از نکاتی که از این پس سعی داریم به آن توجه کنیم موضوع توزیع و پراکندگی مکان آموزشگاه ها است. در حال حاضر، در مرکز شهر تهران با انبوهی از آموزشگاه‏ها روبرو هستیم اما در بسیاری از نقاط تهران آموزشگاهی نمی‏بینیم. به همین ترتیب در استان های دیگر نیز نیاز به سیاست‏گذاری های جدیدتر و دقیق‏تری است. رسیدگی به وضع آموزشگاه‏های استان های دیگر از جمله اولویت های ما است.
اولویت دیگر ما، حمایت از آموزشگاه‏های سینمایی با موضوعات تخصصی‏تر مانند انیمیشن است که این گونه درخواست‏ها را سریع تر بررسی خواهیم کرد.
در حال حاضر و همزمان با کارهای دیگر، مشغول ارزیابی و رتبه‏بندی آموزشگاه های موجود هستیم. به گمان ما این اتفاق مثبتی خواهد بود که سطح علمی و رتبۀ آموزشگاه‏ها مشخص شود، تا مراجعه‏کنندگان هم امکان انتخاب های سنجیده‏تر و درست‏تری داشته باشند.
لازم است یادآوری کنم که در چند سال گذشته آموزشگاه‏های سینمایی هم مانند خیلی از نهادها یا موسسات دیگر دچار مشکلات اقتصادی زیادی شده‏اند، و باید اعتراف کنم که تعداد زیادی از آموزشگاه‏ها در معرض ورشکستگی و تعطیلی هستند. از این رو امیدوارم از دل کارگروه و طرحی که پیشتر اشاره کردم، پیشنهادات و طرح‏هایی استخراج شوند که کمک کنند چاره‏ای در این باره بیندیشیم.
در خصوص شایعات و گمانه‏های منفی و نگرانی برخی خانواده‏ها نسبت به محیط آموزشگاه‏های سینمایی، باید بگویم که من با این نگاه موافق نیستم. ممکن است رفتار برخی یا تعدادی انگشت‏شمار مناسب و اخلاقی نبوده باشد و بر اساس آن کسانی که می‏خواهند از راه آموزشگاه‏ها وارد سینما بشوند با سدی مواجه شده باشند که آن نگاه بدبینانه ی مردم است. اما من به تبع جایگاه و منزلتی که برای هنر و هنرمند و در نتیجه سینماگران قائلم، قضاوتی اینچنین را نمی‏پسندم و امیدوارم که به سهم خودم و با کمک همکاران خوب و شریفم در دفتر مطالعات، با نظارت درست و منطقی، سهمی در کاستن از این نگرانی‏ها داشته باشم، و اگر چنانچه سوءظنی وجود دارد بزودی با اعتماد و حسن ظن جایگزین شود.
آموزشگاه سینمایی، یکی از مهمترین راه‏های ورود علاقه‏مندان به سینما
تعداد فراوان آموزشگاه‏های سینمایی نشانۀ علاقۀ فراوان به سینماست. آموزشگاه سینمایی در واقع مسیری است که باید پیش از ورود حرفه‏ای به سینما طی شود. اما اینکه مسیر ورود به سینما امروز اغلب از طریق آموزشگاه‏ها نیست و عوامل دیگری در این فرایند نقش دارند، یکی از نشانه‏هایی است که به ما می‏گوید سینما در مسیر درستی حرکت نمی‏کند، و یکی از مهمترین وظایف این دفتر، کمک به اصلاح فرایند‏ها و روش‏ها در سینمای ایران است. سینمای ما قطعاً دارای معیارها و ویژگی ها خاص بومی و دینی است که باید مورد توجه باشند. اما در بسیاری نقاط هم می‏توان مطابق با اصول و استانداردهای جهانی حرکت کرد. سینمای امروز ایران، به گمان من، شبیه فوتبال‏مان است که متکی بر خلاقیت‏های فردی و تکنیکی و هوش ایرانی پیش می‏رود و از این مسیر موفقیت کسب می‏کند، وگرنه اگر بخواهد بر اساس تاکتیک حرکت کند در خیلی از جاها کم می‏آوریم، تنها به این دلیل که روش‏ها و فرایندهامان در بسیاری جاها اصلاح نشده است.

سازمان سینمایی، نظم‏دهی و ایجاد وفاق در امور سینمایی ما هنوز به آن نظم تاکتیکی که باید و شاید نرسیده‏ایم؛ سازمان سینمایی باید از حالا برنامه‏ریزی کند که 6 سال بعد خروجی‏اش به چه شکلی باشد؛ نه اینکه فقط چگونه باشد، بلکه باید شکل استاندارد آن را ترسیم نماید؛ یعنی شکلی که واجد نظم و نظام باشد و نه پراکندگی. این برنامه‏ریزی باید از همین حالا شروع شود، و البته شروع هم شده است. من معتقدم که این نظم شکل گرفته و وجود هم دارد. کمی سرعت‏ها و بخش‏ها متفاوتند. یک بخش‏هایی با سرعت پیش می‏روند و برخی حوزه‏ها هنوز کند هستند. البته سازمان تازه‏بنیاد است و زمان می‏برد تا آن نظام جامع شکل بگیرد.
یک سری مسائل را برای آینده تعریف شده‏اند و اگر عملیاتی شوند این اتفاق خوب خواهد افتاد. راه اندازی مدرسۀ عالی سینمای ایران، که دقیقأ با نگاه ایجاد نظم در امور سینمایی طراحی شده است. در واقع، هدف از تأسیس این مدرسه استاندارد‏سازی روش‏ها و فرآیندهای تولید، توزیع و نمایش سینمای ایران، از راه آموزش و پژوهش در حوزۀ تولیدات سینمایی استاندارد است.
حاشیه‏ ها سرعت نظم‏ بخشی را کم می‏کند
در ابتدا برای ایجاد نظم مورد نظر با سرعت اقدام کردیم اما به تدریج برخی از مسائل حاشیه‏ای که همه از آنها باخبرند سرعت ما را کمی کند کرد. البته مسیر در حال طی شدن است و در همین دفترچۀ راهبردها و سیاست‏ها نیز مشهود است.
تاسیس معاونت توسعۀ فناوری و مطالعات سینمایی، دلیل توجه به آموزش و پژوهش
وقتی "معاونت توسعه و فناوری و مطالعات سینمایی"، با حضور دکتر "سید مصطفی ابطحی" تشکیل شد برنامه و کار بر اساس پژوهش،به طور جدی تری در دستور کار قرار گرفت و حالا نکتۀ اصلی این است که فکر تزریق کنیم و طرح بدهیم و پژوهش را تعریف کنیم. اما برای رسیدن به آن نظم موردنظر به زمان بیشتری نیاز داریم. در دیداری که به همراه دیگر مدیران سازمان با دکتر "علی جنتی" وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی داشتیم، اعلام کردم ما در تعاریف و مفاهیم مشکل داریم، بدین معنا که خیلی دقیق نیستند؛ ما از وجود مشکلات و مسائل حرف می‏زنیم بدون آنکه تعریف روشنی از آنها به دست داده باشیم.حتی وقتی می‏گوییم اصلاح امور زمان‏بر است، باید مشخص کنیم که کجا باید بایستیم، کجا باید تند برویم و کجا با سرعت کم تر حرکت کنیم، اینها باید تعریف شوند. یکی از نقیصه‏ها، نه تنها در سینما بلکه در کل امور فرهنگی، این است که کلی‏گویی می‏کنیم و مثلاً می‏گوییم زمان‏بر است ولی باید ما تعریف دقیق‏تری داشته باشیم. مثلاً حوزۀ فکر و نظر را از اجرا جدا کنیم و ابتدا به نظم فکری برسیم، بعد نظم در سازمان و بعد نظم در اجرا.
به گمان من در سازمان، نظم فکری حاصل شده است، و با اطلاعات و شناختی که به واسطۀ گفت و گوهای مستمر از دکتر ایوبی دارم، احساس می‏کنم که آن چارچوب نظری و نظم لازم وجود دارد و ما می‏دانیم که دقیقأ چه می‏خواهیم و باید چه کار کنیم، حالا این نظم باید یک نمود بیرونی داشته باشد، که البته در سازمان دارد شکل می‏گیرد و فقط باید در اجرا از آن مراقبت کنیم.
البته یک نکتۀ مهم در این میان وجود دارد و آن ظاهرشدن مداوم متغیر‏ها و مولفه‏های مداخله‏گر در این فرایند است که گاه این نظم را دچار مشکل می‏کند.
تنها راه مواجهه با عوامل بازدارنده در مدیریت فرهنگی، درست فکر کردن و درست تصمیم گرفتن است؛ اگر تصمیم درست بگیریم به هر مانعی که برخورد کنیم، اشکالی ندارد. در اینجا 2 عامل شهامت و اعتدال در کنار هم می‏توانند عمل کنند و ما از مانع عبور کنیم. خوشبختانه این دو فاکتور در مدیریت کنونی سینما وجود دارد. یک مدیر باید شجاعت داشته باشد و هم بداند که دارد با برنامه و معتدل عمل می‏کند، این دو اگر در کنار هم به کار گرفته شوند هر مانعی از سر راه کنار می‏رود.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «سازمان سینمایی راه را برای تربیت فیلمسازان خاص هموارتر کرد» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات