اظهارات حاتمی کیا تقابل مزمن سینمای دفاع مقدس و سینمای جشنواره ای را احیا کرد/ دو خط موازی

اظهارات حاتمی کیا تقابل مزمن سینمای دفاع مقدس و سینمای جشنواره ای را احیا کرد/ دو خط موازی

رصد/ یادداشت پیش رو در پایگاه تحلیلی«رصد» منتشر شده وانتشار آن در آخرین خبر الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


با گذشت سی و چهار سال از آغاز و بیست وشش سال از اتمام جنگ تحمیلی، سینمای دفاع مقدس به عنوان یکی از مهم ترین گونه های فیلم در سینمای ایران همچنان با فراز و نشیب بسیار به راه خود ادامه می دهد. صحبت های جنجالی ابراهیم حاتمی کیا به عنوان یکی از مطرح ترین و پرکارترین فیلم سازان این عرصه که پنج شنبه شب گذشته در برنامه هفت مطرح شد،بار دیگر نظرها را به سمت این موضوع جلب کرد.

در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس، ابراهیم حاتمی‌کیا در برنامه تلویزیونی «هفت» حضور پیدا کرد و در گفتگویی یک طرفه با «محمود گبرلو» مجری کم حرف این برنامه، سینمای امروز ایران را غم‌انگیز خواند و گفت:«سینمای امروز خیلی غم‌انگیز است، وقتی به جشنواره می‌روم و آن را حاصل سینمای ایران می‌بینم، حس می‌کنم برای یک سیاره دیگر فیلم ساخته می شود. منظورم مسائل روز اقتصاد نیست بلکه ما حرف و افقی داریم که آن را نمی‌بینیم».

حاتمی‌کیا درباره صحبت برخی منتقدان در اول جنگ گفت:«وقتی منتقد ۲ سال بعد از پایان جنگ می‌گوید جنگ دیگر تمام شده و درباره آن صحبت نکنید، متوجه نمی‌شود که ۱۲۰۰ کیلومتر این کشور با کشور بیگانه درگیر بوده و ۸ سال کشته و شهید دادیم، به نظر شما من باید با او چه کنم؟… آنها کاری انجام می‌دهند که کهنه به نظر بیایم».

وی افزود:«الان چند سال از پایان جنگ می‌گذرد و اگر این نگاه تازه نسل دهه ۴۰ نبود، شرایط خوبی به وجود نمی‌آمد. آن دوست منتقد ما به این نسل به عنوان افراد خسته‌ای نگاه می‌کند که به نظر جنگ یک شوخی بوده که رخ داده است. در آن زمان جامعه درگیر بود. زخم بر تن شهدا نشسته و کوچه‌ها به نام شهدا شده و هنوز زخم‌ها التیام پیدا نکرده است. چه طور می‌شود که سینما سعی می‌کند به اینها پشت کند؟ بخشی مربوط به فیلمساز است که تأمل نمی‌کند».

حاتمی‌کیا با تقسیم سینماگران ایران به سه دسته گفت:«عده‌ای وارد سینمای بدنه شدند و دکان آنهاست و این اصلا بد نیست، عده‌ای سینمای جشنواره‌ای و دیده‌بانی دارند که مخاطبان آن خارجی هستند و برای چشم آبی های فرنگی فیلم می سازند عده‌ای هم به سینمای بومی می‌پردازند که با درد وارد این حوزه شدند.من هم هم فکر می‌کردم باید بروم بجنگم و فکر می‌کردم باید سهم خودم را از این ماجرا ادا کنم، این نوع فیلمساز‌ها همیشه بین دو جناح لِه می‌شوند.آنهایی که با آن طرف آب در ارتباطند خدا را شکر همیشه دلارشان می‌رسد و مارکوپولو هستند و در آن سوی آب‌ها رنگ عوض می‌کنند و عکس‌های مختلف می‌اندازند»

کارگردان فیلم «چ» در ادامه گفت:« من روی حرفم با کسانی است که خون دیده‌اند، چرا تفنگ جبهه را در جای دیگری استفاده می‌کنی؟ چه اتفاقی برای ما افتاده است، اینها نمی‌شود جز وسواس‌الخناس‌هایی مثل برخی منتقدانی که گفتند از این نسل حرف نزنید در حالی که طرف در حوزه خودش ژنرال بود اما به حوزه‌ای رفت که اصلا ربطی به او ندارد».

او در ادامه با کنایه به فیلم «گیلانه» ساخته رخشان بنی اعتماد افزود:« فیلمی مثل «شیار ۱۴۳» خانم آبیار ساخته می‌شود که مادری برای تنها بچه‌اش بال بال می‌زند و او را به جبهه می‌فرستد که بچه برنمی‌گردد و کل فیلم انتظار مادر را نشان می‌دهد که آخر هم جنازه بچه‌اش را تحویل می‌گیرد؛ من با دیدن این فیلم نمی‌گویم که چه غلطی کردیم که جنگیدیم اما از آن طرف فیلم دیگری ساخته می‌شود که یک بچه خوشگل و چشم آبی را نشان می‌دهد که به جنگ می‌رود و از دست می‌رود و این را طوری می‌گوید که اشتباه کردیم جنگیدیم که این درد است».

حاتمی کیا پیش از این نیز بارها و از جمله در قالب یکی از شخصیت های گروگان گرفته شده در فیلم آژانش شیشه ای، سینمای جشنواره ای و نماد آن روز و امروز آن یعنی« عباس کیارستمی» را از نقد و طعنه خویش بی نصیب نگذاشته بود.اما این بار ضمیر مرجع خود را خیلی زود پیدا کرد و کیارستمی فرسنگ ها آن سوتر به سخنان حاتمی کیا واکنش نشان داد.

عباس کیارستمی درحاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا سعی کرد است به صورت غیرمستقیم به اتهامات وارده از سوی ابراهیم حاتمی‌کیا نسبت به خودش پاسخ دهد.کارگردان فیلم «طعم گیلاس» در این ارتباط گفت:«یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم، یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته، فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین[ایشان] بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد- گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت».

کیارستمی «خانه دوست کجاست» را یکی از پربیننده ترین فیلمهای خود دانست که در همه جای دنیا آن را می شناسند:« خانه دوست ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد. اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک دوره ای از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن دوره هم بچه ها را به هیجان آورد. احمدپور(شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست؟) رفت دفترچه را پس داد، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند. و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آن‌ها فکر کرد که آن‌ها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت».

در همین حال ابراهیم داروغه‌زاده، معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی در یادداشتی خطاب به کیارستمی نوشته است: «فیلم‌های حاتمی‌کیا در ایران هم مخاطب بیشتری از فیلم‌های شما داشته هم در زمانه خود تاثیرگذاری بیشتری بر جامعه ایرانی. شما یک فیلمساز محبوب جامعه روشنفکری ایران و جشنواره‌های هنری جهانی هستید و بسیار برای دوستداران سینما قابل احترام اما اساسا مقایسه سینمای شما با سینمای آقای حاتمی‌کیا اشتباه است.»

انتقاد حاتمی کیا از سینمای جشنوارهای و وضعیت مدیریت فرهنگی کشور اگر چه مسبوق به سابقه بود اما به نظر می رسد این بار با عکس العمل مخالفین و موافقین او رو به رو شود. بدین ترتیب شاید بتوان ویژگی هفته دفاع مقدس امسال در عرصه فرهنگی را زنده شدن مباحث و اظهار نظرهای متفاوت در باب سینمای دفاع مقدس و تقابل آن با سینمای جشنواره ای دانست. فرایندی که به ذات خود و اگر در مسیر غوغاسالاری ژورنالیستی و جنجال های بیهوه قرار نگیرد می تواند به ارتقای سطح مدیریت فرهنگی و تولیدات سینمایی کشور بیانجامد.حال باید دید آیا می توان ترکیبی پذیرفتنی از این دو سبک فیلمسازی به وجود آورد یا این که سینمای جشنواره ای و سینمای دفاع مقدس همچنان دوخط موازی باقی خواهند ماند و به قرابت و تقاطع نخواهند رسید.

*سید مرتضی حسینی

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «اظهارات حاتمی کیا تقابل مزمن سینمای دفاع مقدس و سینمای جشنواره ای را احیا کرد/ دو خط موازی» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات