پای کیارستمی هم به دعوای حاتمی کیا باز شد

پای کیارستمی هم به دعوای حاتمی کیا باز شد

بانی فیلم/ در پی انتقادهای ابراهیم حاتمی کیا به عباس کیارستمی، صحبت هایی به نقل از کارگردان «خانه دوست کجاست» منتشر شد که واکنش هایی را در پی داشت.
اسفندماه سال گذشته ابراهیم حاتمی کیا در آخرین انتقاد مستقیمش به کیارستمی و سینمایش گفته بود: «بین آنچه که مردم می خواهند و آنچه بچه های سینما می گویند فاصله است. سینما برای من بت نیست. فرش قرمز برای ما مسیر خون است. ما با چیزهای عجین بودیم که نمی توانیم از آن دست بکشیم. کجاست قلم هایی که با قدرت پای این بحث ها بایستد. زمانی زیادی است که مجله و روزنامه نمی خوانم چون احوالشان با من یکی نیست. اگر دیر اقدام کنیم و توجه ای نداشته باشیم اوضاع بدتر می شود. اوایل انقلاب فیلم های خانواده‏ای داشتیم و مسئله جامعه در آن بود اما الان کاملا پاکسازی شده است. استاد اعظم این جنس نگاه آقای کیارستمی است و تأسی از این نوع نگاه تا دلتان بخواهد وجود دارد و عده ای می توانند در کشوری که 1200 کیلومتر در آن جنگ می شود را نبینند و دنبال دفترچه مشقشان بروند.
عباس کیارستمی در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا به اتهامات وارده از سوی ابراهیم حاتمی کیا نسبت به خودش پاسخ داده است.
کیارستمی در حاشیه این نشست گفت: یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم، یکی از فیلمسازانی که سال ها فیلم جنگی ساخته، فیلم‏های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین ایشان بودجه های خیلی سنگین می گیرد و فیلم های جنگی می سازد گوش من رو پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می گشت.
وی در ادامه خطاب به حاتمی کیا می گوید: «خانه دوست یکی از پربیننده ترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می شناسند. خانه دوست ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می کرد. اما فیلم های تو نماند.
رجا نیوز: منطق حمله های حاتمی کیا به کیارستمی نامعلوم است
رجا نیوز در تحلیلی به این موضوع پرداخت. در این یادداشت چنین آمده است:
1- نگاه فیلمسازانی چون کیارستمی، بیضایی، نادری و عیاری به جنگ تحمیلی، با نگاه فیلمسازان نسل دفاع مقدس به کلی متفاوت بود.
2- فیلمسازان دسته اول، هنگامی که فیلم هایی درباره جنگ ساختند، فیلم هایی بود که در آن هیچ نشانی از «دفاع مقدس» نبود. مثل جستجو، باشو، و آبادانی ها. این فیلم ها بعضاً در زمان ساخت خود چند سال توقیف بودند. یعنی در همان دوره به اصطلاح طلایی سینمای ایران در زمان وزارت ارشاد آقای خاتمی.
3- ساخته شدن این فیلم ها، مورد اعتراض منتقدان و فیلمسازان حزب اللهی مثل شهید آوینی و حاتمی کیا بود.
4- حاتمی کیا سالها است به کیارستمی انتقاد می کند که چرا در اوج جنگ خانه دوست کجاست ساخته. از آن طرف به عیاری انتقاد می کند که چرا درباره جنگ فیلم آبادانی ها را ساخته است.
5- انتظار از آن دسته فیلمسازان برای ساخت فیلمی مثل دیده بان و مهاجر انتظار بجایی نیست. برخی از فیلمسازان غیرمذهبی که تلاش کردند چنین فیلم هایی بسازند، آثارشان ریاکارانه و تصنعی بود و مورد انتقاد منتقدان حزب اللهی قرار گرفت.
6- بین ساختن فیلمی ضد جنگ در زمان جنگ (که طبعا احتمال توقیف آن هم بود)، و یا ساخت فیلمی متظاهرانه و دروغین، کیارستمی گزینه نساختن فیلم در مورد جنگ را انتخاب کرد. انتخاب نامعقول و غیر شرافتمندانه ای نبود.
7- در آژانس شیشه ای حاتمی کیا طعنه سنگینی به کیارستمی زد. در مصاحبه هایش هم بارها از او انتقاد کرده است. کیارستمی در همه این سالها سکوت کرده بود. اکنون او آمده جوابی به حاتمی کیا داده است. جواب بدی هم است. معلوم است که آنقدر به جوابش اطمینان ندارد که آن را به نقل از یک کامنت در یک سایت ذکر می کند. کاش جواب نداده بود.
8- کیارستمی اعتراف بزرگی کرده است. اعتراف کرده که برای او و امثال او «جنگ مفهومی نداشت». او که سهل است. برای برخی مسوولین امروز جمهوری اسلامی هم جنگ پس از فتح خرمشهر «مفهومی» نداشت. این که چقدر دیالوگ با امثال کیارستمی وجود داشته تا جنگ و در واقع دفاع مقدس برای او مفهوم شود قابل بحث است. منتقدان و فیلمسازان حزب اللهی که چنان او را به توپ بسته بودند که امکان دیالوگی نبود.
9- من با همه علاقه ای که به حاتمی کیا دارم، و با آنکه او را فخر سینمای انقلاب اسلامی می دانم (انشاءالله که همین گونه بماند)، و با همه تلاشی که برای معرفی او به مخاطبان جهانی کرده ام، منطق این حمله های او به کیارستمی را نمی فهمم. مؤمن باید حمله اش روی حساب باشد. رگبار بی هدف، طبعا واکنش های نامعقول خواهد داشت. البته بطور کلی، صراحت اخیر حاتمی کیا، در واقع از زمان جشنواره پارسال، در شفاف کردن برخی مرزهای هویتی و گفتمانی در سینمای ایران را ستودنی می دانم.
10- کیارستمی، علی رغم جایگاه و مرتبه ای که در مجامع فرهنگی بین المللی دارد، هرگز مانند فیلمسازانی چون مخملباف و قبادی و ... به تن فروشی و وطن فروشی تن نداده است. به آن سمت هلش ندهیم. شاید درک مفهوم دفاع مقدس برای کیارستمی دشوار باشد. اما بعید است که درک دفاع، که یک واکنش غریزی در هر موجود زنده ای است، برای او سخت باشد. ای کاش او هرچه زودتر با اصلاح این موضع شتابزده و نسنجیده، شائبه قدرناشناسی و اهانت به فرزندان از جان گذشته و مدافعان پاکباخته این مرز و بوم را از خود رفع کند.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «پای کیارستمی هم به دعوای حاتمی کیا باز شد» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات