جوان نوشت: تجدیدنظرطلبان در حمله به اسلام از قصاص به حجاب رسیدند

جوان نوشت: تجدیدنظرطلبان در حمله به اسلام از قصاص به حجاب رسیدند

روزنامه جوان/ متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

همان‌طور که پیش بینی می‌شد با تحقق شرایط جدید، موج «‌توهین به مقدسات اسلامی و باورهای انقلابی» آغاز شد و طی 13 ماه گذشته روندی صعودی را تجربه کرد و امروز وارد فاز تازه‌ای شده و پیش‌بینی می‌شود در طول ماه‌های آتی گستره بیشتری به‌خود بگیرد.

البته موتور محرکه این پروسه، جریانی سیاسی با پیشینه‌ای روشن و عملکردی شفاف در حوزه دین، فرهنگ، سیاست و اجتماع بوده که توانسته برخی از سطوح مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد را در دست گرفته و با انبوه رسانه‌های خود به آسان‌سازی اهداف در این مقوله بپردازد. جریانی که خود را «‌مدعی آزادی بیان»، «‌ مدافع دموکراسی»، «‌ حامی توسعه سیاسی» و «‌ هواخواه لیبرالیسم» معرفی کرده و امروز توانسته به مانند هشت سال حاکمیت شان بر قوه مجریه، باورها و اعتقادات خاص خود را بر صفحات رسانه‌های مکتوب درج و به افکار عمومی تحمیل کند. رونمایی از اندیشه‌های اعتقادی جرگه دوم خرداد در حالی شکل رسانه‌ای به خود گرفته که مرور کارنامه اصلاحات - طی سال‌های 76 تا 84 – تصویری بدون رتوش از نوع باورهای اعتقادی، معرفتی و سیاسی از منسوبان این جریان را به نمایش گذاشته، تصویری که امروز به همان شکل و البته با کیفیت بهترقابل رویت است.

به هر روی با بررسی عملکرد رسانه‌های وابسته به این جریان طی 13 ماه گذشته می‌توان از حرکت زیرپوستی و هوشمندانه تئوریسین‌های این جبهه با هدف «‌ تغییر باورهای مردم» و «‌ عادی‌سازی توهین به مقدسات اسلامی و انقلابی» پرده برداشت. در این طرح به رسانه‌های زنجیره‌ای تکلیف شده است تا چند هفته‌ای یک بار به صورت نوبتی و دوره‌ای بخشی از احکام شرعی و اسلامی را زیر سؤال ببرند و با این حرکت در این مسیر از یک سو اذهان عمومی را با ایجاد شبهات جدید از مفاهیم اسلامی رویگردان کرده و از سوی دیگر مقابله با باورهای دینی جامعه را عادی‌سازی و به عنوان اصلی روزانه در رسانه‌های داخلی جاسازی کنند.

اولین گام را «‌بهار» با توهین به امام علی(ع) برداشت
شروع دور تازه حمله به مبانی اعتقادی شیعی – بعد از حاکمیت اصلاحات- را باید مقاله روزنامه‌ بهار دانست که مقاله‌ای را با عنوان «‌امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» منتشر کرد و در آن ولایت امام اول شیعیان را نه بر حسب نظر شخصی، بلکه با برداشت نادرست از سخنان خود امام علی (ع) زیر سؤال برد. ماجرایی که با توقیف این روزنامه به ظاهر خاتمه یافت اما نوید آن را می‌داد که سیر حمله به مقدسات شیعی روی ریل قرار گرفته و تا ماه‌های پس از آن گسترده‌تر هم خواهد شد.
همین اتفاق هم افتاد و برخورد قانونی با این روزنامه نتوانست منجر به آن شود که جریان هواخواه لیبرالیسم در داخل روند حملات خود را بر اعتقادات متوقف سازد و آنگونه که اشاره خواهد شد در ماه‌های آتی شکل گویاتری به خود گرفت.

قدم بعدی با «‌ آسمان »
اقدام مشابه دیگری را روزنامه آسمان تکرار می‌کند و در مقاله‌ای به نقل از هرمیداس باوند، حکم اسلامی قصاص را «غیرانسانی» می‌خواند. اما نکته جالب در این میان توجیهی است که مسئولان دو روزنامه آسمان و بهار با هدف فرار از پاسخگویی و همچنین جلوگیری از توقیف رسانه‌های تحت مدیریت خود به آن استناد می‌کنند. آنها توهین به مبانی اعتقادی را تنها اشتباه فنی می‌خوانند. اما برخلاف آنچه مدیران مسئول دو روزنامه عنوان می‌کنند، اسناد و شواهد مختلف و همچنین تکرار این دست حملات در ماه‌های پس از آن، سهوی بودن اینگونه اقدامات را رد می‌کند و در مرتبه‌ای بالاتر حکایت از وجود یک برنامه هدفمند برای حمله به مقدسات دینی توسط رسانه‌های زنجیره‌ای را به یقین تبدیل می‌کند. رسانه‌هایی که در سایه دولت تدبیر و امید راه را برای خود بازتر می‌بینند تا بی‌پروا از تیغ توقیف، اقدام هنجارشکنانه خود را به مرحله اجرا بگذارند و در صورت تعطیلی مسیر رسانه‌ای دیگر را پیش بگیرند. این واقعیتی است که با مرور تاریخچه رسانه‌های زنجیره‌ای به خوبی می‌توان آن را درک کرد.

نوبتی هم که باشد نوبت «‌ قانون » است
بر اساس طرح جامع اتاق فکر جریان تجدیدنظرطلب این بار قرعه فال به نام رسانه دیگر آنها یعنی «‌ قانون» می‌افتد و این روزنامه در گفت‌وگویی با یک زن که مدعی حقوقدانی وی شده بود، قوانین اسلامی را به تبعیض میان زنان و مردان متهم می‌کند و می‌گوید: «‌با دقت در ماده 199 قانون مجازات اسلامی جدید تبعیض آشکار جنسیتی میان مردان و زنان در بحث ارزش شهادت و گواهی آنان مجدداً آشکار و هویدا می‌شود.» البته انتشار این گفت‌وگو از سوی روزنامه قانون در حالی بود که هیئت نظارت بر مطبوعات با دیدگاه اغماض نسبت به این رسانه، مانع از تعطیلی آن شد.

هجمه به مقدسات این بار از آنتن زنده تلویزیون
سیر توهین‌ها همان طور که انتظار می‌رود ادامه دارد تا این بار یکی از اعضای حزب منحله مشارکت مجالس عزاداری برای امام حسین را هدف قرار می‌دهد.
نجفقلی حبیبی، معاون اسبق موسسه حفظ و نشر آثار امام و رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی، در آنتن زنده برنامه تلویزیونی با تخطئه جایگاه عاشورا و عزاداری‌ها برای سالار شهیدان، بیان می‌کند: «‌سالانه در ایام عاشورا چه پول‌ها که در مملکت خرج می‌شود، اما بازده اینها چقدر است؟ دو نفر گریه می‌کنند و تمام می‌شود!» این اظهارات در حالی اظهار می‌شود که یکی از منتسبان به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و از افراد موسوم به خط امامی آن را رسانه‌ای می‌کند که تناقض آشکاری با اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و اعتقادات قاطبه مردم دارد.

ادامه زنجیره با حمله به حجاب
آخرین اقدام صورت گرفته جریان مورد اشاره در هجمه به اصول اعتقادی و مذهبی مردم را روز گذشته روزنامه وابسته به این جریان وارد مرحله جدیدی کرد. روزنامه اعتماد در راستای تخریب‌های یک ساله جریان متبوع خود به احکام اسلامی نظیر قصاص، درصدد قبح زدایی از کشف حجاب برآمده ومی نویسد: حجاب صرفا مسئله‌ای عقیدتی است و رعایت نکردن آن، امنیت اجتماعی را به هم نمی‌زند.
این رسانه ادامه می‌دهد: اگر کسی نماز نخواند، قطعاً برخورد امنیتی و قضایی با او راه‌حل نیست، زیرا نخواندن نماز، امنیت و نظم را نقض نمی‌کند، در حالی که از نظر مسلمانان این عبادت خیلی مهم است. در مقابل توقف خودرو در محل ممنوع، با عکس‌العمل و جریمه پلیس مواجه می‌شود که به معنای برخورد حقوقی و امنیتی است.
حال پرسش این است که طرح‌کنندگان مسئله حجاب از کدام منظر به موضوع نگاه می‌کنند؟ آیا فقدان حجاب نظم و امنیت را به هم می‌زند یا یک گزاره دینی در خطر قرار می‌گیرد؟ اگر دومی است، در این صورت باید گفت عدم رعایت حجاب اهمیت بسیار کمتری از ترک نماز یا روزه یا سایر احکام دینی دارد، پس چرا به این احکام پرداخته نمی‌شود؟... در این صورت آیا می‌توان گفت عدم رعایت حجاب شرعی در هر حدی که باشد، نظم اجتماعی را تهدید می‌کند، قطعا پاسخ مثبت نیست، همان طور که نخواندن نماز هم ربطی به نظم اجتماعی ندارد.

تجریه تلخ سال‌های 76 تا 84
اما همانگونه که تأکید شد پیشینه سناریوی« حمله به مبانی اعتقادی و ارزشی» که در یک سال کنونی در حال پیاده‌سازی است را در هشت سال حاکمیت دوم خرداد باید دانست. «ساختارشکنی و حمله به مبانی دینی» از خصوصیات بارز مطبوعات وابسته به حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب طی آن دوره به حساب می‌آید آنگونه که حملات روزنامه‌های زنجیره‌ای به اندیشه‌های دینی و نظام جمهوری اسلامی در زمان تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد توسط مسجدجامعی تا جایی شدت گرفت که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعددی هشدارهای فراوانی در این رابطه دادند و از «‌شبیخون فرهنگی در پوشش مطبوعات» سخن گفتند: «‌ما با یک تهاجم و جنگ حقیقی و سازمان‌یافته مواجه هستیم. . . کسانی که نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت داشته باشند، متوجه تهاجم فرهنگی خواهند شد و نشانه‌های بارز و بی‌شماری را در این زمینه مشاهده خواهند کرد.» برخی عباراتی که طی آن سال‌ها در روزنامه‌های زنجیره‌ای و دیگر مطبوعات این طیف به کار رفته بود عبارتند از:
-«به خدا هم می‌توان اعتراض کرد و او را فتنه‌گر نامید.» ( کاظم اصفهانی. روزنامه ایران/ ۲۴ تیر ۷۹)
- «‌قوانین شرعی در مورد زنان ظالمانه است» (مهرانگیز کار، ۷ بهمن ۷۸، عصر آزادگان)
- «‌هیئت‌ها‌ی مذهبی، منشأ خشونتند» (محمد قوچانی، ۲۰ فروردین ۷۹، عصر آزادگان)
- «‌نظریه غیرت دینی، ویران‌کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است» (عطاء‌الله مهاجرانی. آریا، 16/1/79)
اما یکی از جنجالی‌ترین و بی‌شرمانه‌ترین اظهارات در این زمینه مقاله «‌خون به خون شستن محال آمد محال» اکبر گنجی در روزنامه صبح امروز بود. وی در این مقاله مصیبت‌های اهل بیت در روز عاشورا و فجایع آن روز را نتیجه جنگ‌های بدر و حنین می‌داند و می‌نویسد: «پیامبر در بدر و حنین و … شمشیر زد … اما آیا جنگ‌های جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعیه به دنبال ندارد؟…
خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت میوه‌هایی جز خشونت به بار نمی‌آورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می‌داند، دست به خشونت بزند و درصدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید.»
«آفتاب یزد» به قلم جواد مقامی در فروردین ماه سال 79 هم اینگونه می‌نویسد: «‌سال‌های فراوان و بلکه قرن‌ها این بزرگداشت (قیام عاشورا) حاصلی جز تأثر، حزن و اشک آوری نداشته.» البته موج توهین‌ها به قرآن هم کشیده می‌شود و وابستگان به این طیف از جمله حبیب الله پیمان در هفته‌نامه پیام هاجر در این زمینه می‌نویسد: «‌قرآن قابل نقد عقلی و تجربی است و خود قرآن نیز در آیات بسیاری دعوت به آن نموده است.»

اهداف هواخواهان لیبرالیسم
هر چند که در طول ماه‌های آینده باید منتظر باشیم تا رسانه‌های زنجیره‌ای عملیات پرحجم‌تری را علیه مبانی و اصول اعتقادی و ارزشی دنبال کنند و با انتشار مطالب موهن و ضد‌ دینی به صورت نرم با اعتقادات مردم ساز جدایی کوک کنند اما می‌توان راهبرد این طیف در سناریوی مورد ذکر را اینگونه تشریح کرد:
1- «‌لیبرالیزه کردن جامعه» و «‌ تغییر فضای ارزشی جامعه» به وسیله تضعیف ارزش‌های اسلامی و انقلابی را باید نخستین هدف دانست.
2- «‌تضعیف غیرت و تعصب دینی» در جامعه با حرمت‌شکنی و قداست‌زدایی از مقدسات دینی را هم باید مورد توجه قرار داد، با توجه به آنکه بارها تئوریسین‌های این جناح از غیرت دینی به عنوان یکی از رذایل اخلاقی یاد کرده‌اند.
3- «‌دوقطبی‌سازی جامعه» هدف میانی دیگری است که با به صحنه کشاندن افراطیون و جسارت بخشیدن به آنان برای تداوم روند قداست‌شکنی امکان‌پذیر است.
4- «مظلوم نمایی اجتماعی» با توقیف نشریات افراطی توسط مراجع قانونی با توجه به نیاز دوم خردادی‌ها برای ایجاد مقبولیت عمومی هم باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
5- «سند‌سازی حقوق بشری» برای نظام سلطه که درصدد است تا اسناد و مدارک تازه‌ای را جهت افزایش تحریم‌ها و تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند باید یکی از مهم‌ترین اهداف جریان مذکور دانست.
6- یکی از مهم‌ترین مبانی «‌جنگ نرم» غرب در مواجهه با ایران «تغییر باورهای اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه» بوده و با توجه به این «تغییر در باورها و اعتقادات» نهایتا باید به «تغییر در افکار و اندیشه »، «تغییر رفتار»، «تغییر ساختار حکومت» در جمهوری اسلامی ایران بینجامد.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «جوان نوشت: تجدیدنظرطلبان در حمله به اسلام از قصاص به حجاب رسیدند» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات