بـازیگـــر به مثابه یک آرشیتکت

بـازیگـــر به مثابه یک آرشیتکت

بانی فیلم/ خاوی یر باردم در 45 سالگی به سطحی در حرفه بازیگری رسیده که هرکسی آرزوی رسیدن به آن را دارد. یک اسکار نقش دوم مرد به خاطر بازی در رل یک قاتل بیرحم قوی هیکل، آرام، کم حرف و مجهز به سلاح هایی کارآمد در «جایی برای پیرمردها نیست» کار جنایی ویژه سال 2007 برادران کوئن و همکاری با بزرگانی چون پدرو المودووار، وودی الن، میلوش فورمن و ترنس مالیک فقط بخشی از افتخارات اوست و وی به قدری مسلط و در کارش پرقدرت نشان می دهد که هر فیلمسازی مایل به استفاده از وی در کارهای خود است.
جولی ین اشنابل کارگردان مستعد آلمانی که دستی در نقاشی هم دارد و اولین رل مهم به زبان انگلیسی را برای باردم اسپانیایی در فیلم تحسین شده خود «قبل از این که شب بیاید» فراهم آورد. می گوید: «موفق ترین اکتورها فقط کسانی نیستند که استعداد بیشتری دارند بلکه افرادی هستند که بیش از هر کس دیگری می کوشند و یکی از نمونه های بزرگ آن باردم است. او به کاری که انجام می دهد، به شدت علاقه مند و دارای تمرکز کامل بر روی کار خود است. وی به سرعت تغییر حالت می دهد و از این منظر فوق العاده است زیرا می تواند به هر قالبی درآید. مهمتر از همه این که کمتر به نظر می رسد دارد نقش بازی میکند.»
پرتلاش و خلافکار
اما اگر از خود باردم بپرسید، می بینید کارش به همان آسانی نیست که در حرف های اشنابل می یابند. یکی از رل های بسیار سخت و ستودنی باردم در فیلم Biutiful ساخته اله خاندرو گونزالز ایناریتو و محصول 2011 شکل گرفت که او را یک بار دیگر نامزد اسکار نقش اول آن سال کرد و تا یک قدم فتح آن جایزه پیش برد و هنوز خیلی ها معتقدند ندادن اسکار آن سال به باردم بی انصافی بزرگی بود و او در اواخر بهار آن سال به خاطر همین نقش آفرینی در جشنواره معتبر کن فرانسه برترین بازیگر مرد شناخته شده بود. در این فیلم معناگرا و تلخ و دراماتیک، باردم مردی پرتلاش و در عین حال خلافکار به نام اوزبال است که در بندر بارسلونای اسپانیا کار میکند و برای امرار معاش و به خصوص تأمین دو فرزندش که به شدت به آنها علاقه دارد، دست به هر کاری منجمله وارد کردن غیرقانونی اتباع بیگانه به شهر و ساخت و فروش اجناس لوکس جعلی می زند. بیننده ها کوشش او و دلبستگی اش به بچه هایش را می بینند و به گونه ای با وی همذات پنداری میکنند ولی ایناریتو کارگردان مستعد Biutiful که سابقه ساخت «21 گرم» و «بابل» را هم دارد، ناگهان دنیای اوزبال را بر سر او خراب میکند و این کار را با افشای ابتلای وی به یک بیماری سخت و لاعلاج انجام می دهد و از آن پس مدت اندک باقی مانده از زندگی اوزبال معانی و وجوه تازه ای می یابد و او به گونه ای دیگر به دنیا نگاه میکند و تماشاگر نیز همپا با وی در یأس و ابهام فرو می رود.
از تبار گلادیاتورها
ایناریتو برای اولین بار در عمرش بود که یک نقش را بر اساس انتخاب قبلی اش و در شرایطی نوشت که از آغاز خاوی یر باردم را برای ایفای آن انتخاب کرده بود و مشخصه های رل را بر اساس ویژگی های باردم نگاشت. ایناریتو در توجیه این کار می گوید: «باردم ترکیب عجیبی است. او به لحاظ بدنی بسیار بزرگ و نیرومند است. به طوری که بنظر می رسد از تبار گلادیاتورهای رومی و یک گاو وحشی در قالب های انسانی است ولی روی همان صورت بزرگ و خشک، احساس های مردمان مدیترانه و چشم هایی قرار دارد که به سزارها و شاید هم رعیت های زحمتکش قرون وسطی تعلق دارد. این همه نیرومندی و در عین حال داشتن حس ظریف شعرا و احساس قوی هنرمندان صحنه از باردم موجودی متفاوت ساخته است. این صفات حتی اگر باردم را برای بازی در تمام رل ها مناسب نسازد. لااقل برای فیلم من به فردی عالی تبدیل کرده بود.»
رو در رو با مرگ
باردم می گوید حاکم شدن احساس تدریجی مردی که براساس قصه رو به مرگ می رود و مدت کوتاهی از عمرش مانده، در Biutiful وی را بسیار رنج داد. او باید همه مسایل را به درون خود می ریخت و زجر می کشید و در عین حال آن را بروز نمی داد و این دوگانگی و تضادی بود که به قول ایناریتو فقط چهره و هنر بازیگری باردم می توانست آن را جلوه گر سازد. این البته اولین باری نبود که یک کاراکتر محوله به باردم با مرگ رو در رو است و عارضه ای او را به سوی نیستی می کشاند. مشابه این قضیه در فیلم های «دریای درون» و «قبل از این که شب بیاید» نیز برای باردم شکل گرفته بود ولی خود او می گوید تجربه کردن مجدد آن در Biutiful سخت تر بود. البته باردم عادت دارد که هر کاراکتر محوله به خود را تشریح و جز به جز بررسی و سپس از نقطه صفر تا آخر از نو بسازد. او می گوید: «یک کاراکتر در اثری هنری مثل یک ساختمان است و باید به سان یک مهندس و ارشیتکت آن را از بند و آجر اول تا آخر از نو روی هم سوار کنید. وقتی ساختار کلی نقش مشخص و در ذهن تان ترسیم شد باید جزییات را مثل آذین ها یک ساختمان به آن نصب کنید.»
همچنان متکی بر یک معلم
فروتنی ها و البته دلیل موفقیت باردم را در این نکته بجویید که وی به رغم این همه کامیابی همچنان با یک معلم و مدرس کار میکند و از او درس می گیرد و بدون راهنمایی مربی اش هیچ نقشی را تکوین و ایفا نمی کند. آن مربی یک آرژانتینی به نام خوان کارلوس کورازا است و قریب به 25 سال است که با باردم کار و وی را راهنمایی میکند. کورازا می گوید: «باردم نه تنها بعد از قبول هر رل پیرامون آن با من گفت و گو و مشورت میکند بلکه بارها به کلاس ها و وورک شاپ های من می آید و لاجرم کنار دست کسانی قرار می گیرد که بازیگرانی تازه کار و در ابتدای راه خود هستند ولی باکی از این کار ندارد. وقتی او می آید من و وی رل بعدی او را با کمک هم می شکافیم و آن را تشریح و از نو طراحی می کنیم به طوری که دریابیم آن کاراکتر چطور فکر و اقدام میکند. او می کوشد سدهای موجود بین خودش و رلی را که دارد از میان بردارد و با آن یکی شود و در عین حال چیزهایی را بیابد که به آن رل قدرت پرواز بیشتری را بدهد.»
از راگبی تا نقاشی و بازیگری
با هرگونه نگاهی به باردم و قضایا و روش های کار او، به این نتیجه می رسیم که شاید وی از آغاز برای حرفه بازیگری زاده شده باشد و این که او کوشید ابتدا به حرفه های دیگر و در میان هنرها نخست نقاشی را بیازماید، ناقض این حقیقت نیست. اضافه بر مادر خاوی یر باردم که پیلار نام دارد و در اسپانیا هنرپیشه شناخته شده ای بود و عادت داشت رل هایش را با کمک خاوی یر که سناریو و دیالوگ ها را پا به پای او می خواند، تمرین و بازبینی و برای خود طراحی کند. پدربزرگ و مادربزرگ مادری وی نیز هنرپیشه بودند و عموی او خوان آنتونیو باردم نیز سناریست و کارگردان بود و با مشهورترین فیلمش به نام «مرگ یک دوچرخه سوار» بیشتر در یاد مردم مانده است. خاوی یر در نوجوانی به شکلی وسیع و زیاد راگبی بازی می کرد و وقتی در شروع جوانی هنر نقاشی را برگزید و به کشیدن آثار مختلف مشغول شد، به آرامی این را دریافت که به جای منظره ها و محیط ها و چشم اندازها، دائماً صورت ها و چشم های آدم ها را می کشد و به وجوه انسانی توجه دارد و این امر او را بیشتر به سوی بازیگری در سینما سوق داد زیرا فهمید برای او مهم ترین مسئله تاثیرپذیری انسان و به نمایش نهادن آن است و نه جلوه گری اشیاء روی بوم ها و تابلوها از طریق رنگ ها و نشانه ها.
این توهم نیست
آنچه او را در ابتدای راه بازیگری اش به راه انداخت، همان تمریناتی بود که سال ها پیش با هدف کمک رسانی به مادر هنرپیشه اش انجام می داد و با روخوانی نقش ها مسیر تبدیل شدن مادرش از خودش به رل محور را هموارتر می کرد. وی اینک در رل سال 2014 می گوید: «این که متوقع باشید چون هنر بازیگری را دارید به راحتی با رل مطروحه یکی می شوید، فقط یک رویا و توهم است و تنها با مطالعه تمامی جزییات به درون آن رل فرو می روید. این کار قضاوت و آنالیز دقیق را می طلبد.»
تعهد به کار
باردم هر رلی را نه براساس میزان دستمزد و یا احتمال موفقیت فیلم مربوطه بلکه جذابیت ها و چالش های مرتبط با آن انتخاب و اجرا میکند و با این که اکثر هنرپیشه های دیگر سینما نیز همین را ادعا میکنند اما کارهای دیگری را اجرا میکنند، باردم این امر را واقعاً رعایت و محقق میکند. فرناندو لئون در ارانوا که دوست باردم و در عین حال از کارگردانان سینمای اسپانیا است و از این بازیگر در یک فیلم خود به نام «دوشنبه ها زیر خورشید» استفاده کرد و با این فیلم زندگی کارگر بیکار مانده یک بندر در اسپانیا و عرشه های بی رونق را به تصویر کشید، می گوید: «تهیه فیلم ما شروع شده و باردم تازه شهرتی را به هم زده و در نتیجه هر ساعت موبایل او زنگ می خورد و وی به فیلم و پروژه های تازه ای دعوت می شد که اغلب شرایط مالی بهتری را در قیاس با فیلم من در اختیار او می گذاشتند ولی او با تعهد شغلی چشمگیری همه را رد می کرد و می گفت کار مرا ترجیح می دهد زیرا قصه و رل محوله به وی از نظر او عمیق تر نشان می داد.»
در مرحله پختگی
باردم به جز آثار سینماگران متفکر در کارهای سطحی تری در کشورش مثل «Jamon. Jamon» هم که در سال 1992 اکران شد و فروش زیادی کرد، به ایفای نقش پرداخته و حتی در «ویکی کریستینا بارسلونا»ی وودی الن هم بازی کرده است. او اینک در میانسالی به مرحله ای از پختگی در زندگی اجتماعی و کاری اش رسیده که می تواند موجب اعتلای هر فیلمی شود و به همین سبب است که کارگردان ها از کار با وی استقبال میکنند و وی نیز به تبع آن همچنان به پیشرفت و اوج گیری خود ادامه می دهد.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «بـازیگـــر به مثابه یک آرشیتکت» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات