نشریاتی با رویکردهای متفاوت برای ذائقه‌های مختلف

 نشریاتی با رویکردهای متفاوت برای ذائقه‌های مختلف

جیم/ اگر بخواهید از طریق مجلات با دنیای سینما در ارتباط باشید خیلی مهم است که بدانید دنبال چه چیزی در سینما هستید تا متناسب با آن یک مجله سینمایی را انتخاب کنید. اول از همه ذکر این نکته ضروری است که اگر اهل اخبار سینمایی هستید بهتر است دور مجلات سینمایی را خط بکشید یا به سراغ سایت‌ها و اپلیکیشن‌های سینمایی بروید یا دست به جیب شوید و از بین روزنامه‌های «بانی فیلم» و «صبا» یک کدام را بخرید، اما مطمئن باشید به خصوص در حوزه اخبار، فضای مجازی به‌روزتر و به صرفه‌تر است. اما برویم سراغ شاخص‌ترین مجلات سینمایی و ببینیم هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند.

درباره مجلات و پایگاه‌های سینمایی فضای مجازی به مناسبت روز ملی سینما
برای‌عاشقان‌سینما

فردا یعنی 21 شهریور ماه، روز ملی سینماست و ما هم برای شما خوانندگان عزیز «جیم» که اهل سینما و تلویزیون هم هستید بسته ویژه‌ای داریم، طبیعتاً برای یک علاقه‌مند به سینما و تلویزیون، مطالب سرویس «ادب و هنر» جیم که باید فضای ادبیات و... را هم پوشش دهد و هفتگی هم هست و... نمی‌تواند کافی باشد چون علاقه‌مند به این موضوع دوست دارد هم خبر این حوزه‌ها را رصد کند، هم نقدها و تحلیل‌ها را، هم با حاشیه‌های این حوزه سرگرم شود و حس کنجکاوی‌اش را برطرف کند و در کنار همه این‌ها نوشتن در این فضا را تجربه کند و با شیوه‌های نقد نویسی یا حتی فیلمنامه‌نویسی و... آشنا شود؛ اما این‌که «چه بخوانیم و چه‌جوری؟» داستان مفصلی می‌طلبد، در پاسخ به «چه بخوانیم؟» می‌توان فهرستی از کتاب‌ها را معرفی کرد، در پاسخ به «چه جوری بخوانیم؟» می‌توان یک سیر مطالعاتی بر اساس دانش سینمایی هر کس و زمینه‌ای که علاقه دارد تعریف کرد و در بین مسیر برای آن‌هایی که به نوشتن نقد، یا فیلمنامه نویسی یا حتی بازیگری و کارگردانی علاقه‌مند هستند کارهای عملی تعریف کرد و ... اما امروز و در این مجال اندک ما فقط به مطالعه نشریات و فضای مجازی اعم از سایت و اپلیکیشن بسنده می‌کنیم تا بعد از ورود جدی‌تر به این وادی بتوانید زمینه تخصصی و مورد علاقه خودتان در سینما را پیدا کنید و مسیر را از طریق کتاب‌ها و آموزشگاه‌ها ادامه دهید. خلاصه اگر همه راه‌ها و برنامه‌های شما در زندگی یک جوری به سینما ختم می‌شود، این دو صفحه را از دست ندهید! کجا بریم؟ سینما؟ چه بخونیم؟ مجله سینمایی؟ چی؟ سینما؟ چه جوری؟ سینما؟ علاقه؟ سینما؟

مجله فیلم، پدر بزرگ سینمایی‌ها
وقتی مجله‌ای 32 سال عمر داشته و به زودی پانصدمین شماره‌اش را روانه کیوسک‌ها کند یعنی آن‌قدر خوب بوده که عمرش در این زمینه به درازا کشیده است. هرچند مجله «فیلم» به سردبیری هوشنگ گلمکانی اخیراً سعی کرده تغییراتی در داخل صفحاتش و کیفیت کاغذش داشته باشد اما همچنان سیاه و سفید چاپ می‌شود و از زرق و برق در صفحاتش خبری نیست. در عوض پرونده‌های خوبی دارد و نقدهایش هم واقعاً سینمایی است، یعنی ناغافل وسط نقد فیلم پای موضوعات متفرقه باز نمی‌شود. وزن مجله و سردبیرش هم به اندازه‌ای است که بتواند با عوامل فیلم‌های روی پرده گفت‌وگوهای اختصاصی و چالشی و مبسوط بگیرد. برای منتقدان سطح اول هم نوشتن در این مجله نوعی افتخار است و اگر منتقدی برای یک فیلم چند نقد می‌نویسد بهترینش را در اختیار مجله «فیلم» قرار می‌دهد. امیر پوریا، مسعود ثابتی، مهرزاد دانش، جواد طوسی و... از جمله منتقدان این مجله هستند. سینمای جهان هم در این مجله بیشتر از منظر نقد مورد بررسی قرار می‌گیرد و اخبارش به خاطر اضافه بودن؛ چندان به روز نیست. گاهی پرونده‌های خیلی خاصی هم در مجله فیلم برای سینمای جهان و به خصوص اروپا به‌چشم می‌خورد که درباره آدم‌هایی است که برخلاف تام کروز و بردپیت و عوامل سینمای تجاری هالیوود، اسم‌ها و آثارشان برای ما آشنا نیست. خلاصه اگر حوصله نقدهای طولانی، مصاحبه‌های مفصل و صفحات سیاه و سفید و صفحه‌آرایی کلاسیک را دارید مجله «فیلم» با محتوایش شما را اقناع می‌کند.

«24» بازار خراب کن
مجله «24» که هنوز 60 شماره از آن چاپ نشده، چند سالی است وارد عرصه شده و با استفاده از امکانات گروه نشریات همشهری توانسته تکانی به فضای نشریات سینمایی بدهد. «24» به سردبیری حسین معززی‌نیا داماد شهید آوینی با جلدهای اختصاصی که در آتلیه خود نشریه تهیه می‌شود و چاپ چهار رنگ روی کاغذ کلاسه و ابتکاراتی مثل کارگاه نقد نویسی و ... یکی دو سال اول رقیب جدی برای نشریات قدیمی محسوب می‌شد، اما کم‌کم فقط جنبه لوکسش باقی ماند چون محتوایش به ‌خصوص در زمینه نقد چندان هویت ثابتی ندارد و آدم‌هایی مختلف از نشریات مختلف بدون رویکرد خاصی دور هم جمع شده‌اند و نظر شخصی‌شان را بیان می‌کنند. نوع نقدهای موجود در این مجله بیشتر شبیه نقدهای وبلاگی است و به‌خاطر عمر کوتاه مجله به نسبت رقبا، منتقدان منحصراً برای 24 اختصاصی نمی‌نویسند و فقط اسم‌های دهان پرکنی هستند که به 24 رونق می‌دهند. پرونده‌های داخلی و خارجی 24 هنوز هم قوت گذشته را دارد، به‌خصوص آن‌که امکانات مالی مجله این اجازه را می‌دهد تا گفت‌وگوهای اختصاصی در دفتر مجله توسط عوامل سینما با عوامل سینما انجام شود که بر جذابیت کار می‌افزاید. به‌طور مثال در شماره اردیبهشت بهاره رهنما با پیمان قاسم‌خانی مصاحبه کرد و... اگر سینمای جهان و ادا و اطوارهای ژورنالیستی را می‌پسندید، 24 گزینه مناسبی است، چون اگر کارنامه یک کارگردان را بررسی می‌کند با استفاده از نمودار روند کاری ‌او را بررسی می‌کند و از چند منتقد می‌خواهد به این کارنامه ستاره بدهند و به سئوالات ثابتی جواب بدهند مثل «آیا این فیلم نسبت به اثر قبلی کارگردان پیشرفت محسوب می‌شود؟» یا «برگ برنده فیلم و...». اما همانقدر که 24 در فرم خلاق است در محتوا شبیه نشریات دانشجویی است، در عوض به نسبت تعداد صفحات و کیفیت کاغذ، قیمتش مناسب است. راستی اگر سراغ 24 رفتید یادداشت‌های خود حسین معززی نیا را از دست ندهید.

«فیلم‌نگار» برای عشق فیلمنامه‌ها
13 سال از عمر ماهنامه تخصصی فیلمنامه‌نویسی کشور یعنی «فیلم‌نگار» (به سردبیری نصرت‌ا... تابش) می‌گذرد، ماهنامه‌ای که در هر شماره یک فیلمنامه کامل چاپ می‌کند و یک عادت بسیار بد هم دارد، جلدش هیچ ربطی به محتوای داخلش ندارد، معمولاً روی جلد تازه‌ترین فیلم روی پرده را چاپ می‌کند، اما پرونده‌ها و گفت‌وگوهایش مربوط به فیلم‌های دیگری است. فیلم‌نگار به خوبی به شخصیت‌پردازی در فیلم‌ها می‌پردازد و مطالعه مطالبش جنبه‌های جالبی از فیلم را که مخاطب معمولی به آن کمتر توجه می‌کند روشن می‌کند. کاغذهای کاهی فیلم‌نگار هم چند وقتی است جایش را به کاغذهای بهتر داده اما همچنان سیاه و سفید و با کمترین خلاقیتی در صفحه‌آرایی منتشر می‌شود، در عوض محتوایش واقعاً اختصاصی و بکر است و کمتر می‌توان نوع قلم و تحلیل‌های فیلم‌نگار را جای دیگری پیدا کرد. مشکل نقدهای فله‌ای صفحه سینمایی روزنامه‌ها یا برخی مجلات عمومی که سرویس سینمایی دارند و حتی در مواردی خود مجلات سینمایی در فیلم‌نگار به چشم نمی‌خورد، نقدهایی که سرهم کردن یکسری اطلاعات عمومی و خلاصه فیلم و بدیهیات است به نام نقد. رامتین شهبازی، میثم محمدی و روزبه کمالی از قلم به دستان شاخص فیلم‌نگار هستند.

«دنیای تصویر» کاملاً بازاری اما موفق
کمتر کسی است که علی معلم را نشناسد. تهیه کننده سینما که هر سال (معمولاً با تاخیر) جشن «دنیای تصویر» را برگزار می‌کند و به بهترین‌ها تندیس حافظ را می‌دهد. مجله او کاملاً بازاری است و بیشتر از نقد فیلم، معرفی فیلم دارد، در حقیقت درباره فیلم‌ها مطلب می‌نویسد و گاهی به‌جای پرونده، ویژه‌نامه‌ای که در حقیقت یک پرونده مفصل است را منتشر می‌کند. «دنیای تصویر» اخیراً سعی کرده با استفاده از نقدهای سایت‌ها و مجلات دیگر مشکل محتوایش را در قالبی شیک حل کند. «دنیای تصویر» به رغم قیمت بالایش، هنوز در قطعی اختصاصی و سیاه و سفید منتشر می‌شود و مطالبش به‌خصوص در حوزه سینمای جهان خواندنی از نوع سرگرم کننده است.
به اسامی بالا می‌شد نشریات دیگری مثل «صنعت سینما» و... را هم اضافه کرد یا از سرویس سینمایی نشریاتی مثل «تجربه» و «مهرنامه» گفت، اما بنا به شناختی که از شما مخاطبان گرامی داریم سعی شد در این مطلب نشریات با رویکردهای متفاوت معرفی شود که نیاز و ذائقه شما را فراهم کند.
نویسنده: سید مصطفی صابری

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان « نشریاتی با رویکردهای متفاوت برای ذائقه‌های مختلف» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات