داستان زنان در قرآن ؛ حضرت مریم (س)، مقام اصطفاءو مقام عصمت

داستان زنان در قرآن ؛ حضرت مریم (س)، مقام اصطفاءو مقام عصمت

بوستان حجاب/مقام حضرت مریم (س)
حضرت مریم (س)تنها بانویی است که خداوند درقرآن کریم از او با نامش یاد کرده و به تفصیل شرح حوادث واتفاقات زندگی او را بازگفته است .داستان زندگی حضرت مریم (س) درقرآن کریم ازپیش از تولد وزمانی که درشکم مادر بود، آغاز می شود وتا پس از تولد حضرت عیسی (ع) ادامه می یابد .بنابراین، هم ماجرای تولد او و این که مادرش اورا برای خدمت گزاری دربیت المقدس نذر کرد وهم آن هنگام که به عنوان خدمتکار پذیرفته شد وحضرت زکریا (ع) سرپرستی اورابرعهده گرفت ،ماجراها واتفاقاتی است که قرآن کریم به آن ها پرداخته است قرآن کریم می فرماید؛ هرگاه حضرت زکریا (ع)نزداودرمعبد حاضرمی شد طعام هایی پیش اومی یافت که تعجبش رابر می انگیخت . مشاهده این خوردنی هاتاثیری شگرف در حضرت زکریا (ع) گذاشت واورا به این باور یقینی رساند که این طعام ها کرامتی از خداوند به حضرت مریم(س) است؛ کرامتی که دلش را از امید پر کرد و اونیزاز خداوند درخواست فرزندی طیب کرد.

محدثه بودن
دربلاغ گذشته مطرح کردیم که قرآن کریم درآیه 42سوره آل عمران ازمقام حضرت مریم (س)چنین یادمی کند: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَئکه یَمَرْیَمُ إِنَّ اللهَ اصطفَاکِ وَ طهَّرَکِ وَ اصطفَاکِ عَلى نِساءِ الْعَلَمِینَ؛ و ( به یاد آورید ) هنگامى را که فرشتگان گفتند : اى مریم ! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته و بر تمام زنان جهان ، برترى داده است.»

این آیه شریفه ازمقام اصطفاء،طهارت وعصمت وبرتری حضرت مریم (س)بر دیگر زنان سخن می گوید اما، علاوه براین مقام ها که بشارت ملائکه ازطرف خدابه حضرت مریم (س)است ،آیه شریفه ازگفت وگوی فرشتگان با آن حضرت خبرمی دهد :« وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَئکةُ یَمَرْیَمُ؛ و هنگامى را که فرشتگان گفتند : اى مریم !».علامه طباطبایی ازگفت وگوی حضرت مریم (س)بافرشتگان مقام محدثه بودن آن بانورابرداشت می کندومی نویسد: در این آیه دلالتی هست بر این که مریم (س) محدثه بوده ، یعنی از کسانی بوده که ملائکه با او سخن می‌گفته‌اند ، و آن جناب سخنان این هاتفان غیبی را می‌شنیده است. آیه شریفه «فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا »(مریم/17)هم با آیات بعدش که در سوره مریم واقع شده ، بر این معنا دلالت دارد.آن گاه درادامه می افزاید: عنوان محدث (به فتح دال)از تحدیث گرفته شده ، و تحدیث عبارت است از این که صدای فرشته را بشنود ولی خود او را نبیند ، و این شنیدن هم شنیدن با گوش ظاهر نیست بلکه با گوش باطن و قلب است و نیز از قبیل خطور کردن خاطره‌ای در دل نیست. بنابراین ملاک در محدث بودن یک انسان این است که صدای هاتف غیبی را بشنود و لازم نیست که حتما صاحب صدا را هم ببیند و اگر اتفاق افتاد که در حین شنیدن صوت ، فرشته را هم دید از این باب نیست که چون محدث بوده، فرشته را دیده است .چون لازمه محدث بودن دیدن فرشته نیست ، هرچند درمورد حضرت مریم(س) آیات قرآن صراحت دارد که آن حضرت «روح »را به صورت بشری تمام عیار مشاهده کرد . (ر.ک :سوره مریم/17)

مقام اصطفا
دیگر مقامی که آیه شریفه برای حضرت مریم (س) اثبات می کند مقام اصطفاء است. به نوشته علامه درالمیزان ؛کلمه اصطفاء مصدر فعل «اصطفی»وبه معنای گرفتن خالص هر چیز و جدا کردن آن ازچیزهایی است که آن را کدر می‌کند در نتیجه، معنای آن نزدیک به معنای کلمه اختیار است(چون دراختیار هم گزینش انجام می شود) ، و اگر بخواهیم آن را با یکی از مقامات ولایت تطبیق کنیم ، با معنای اسلام منطبق است ، چون اسلام عبارت است از این که بنده به این مقام رسیده باشد که خود را تسلیم محض امر مولی بداند و همواره آن چه را موجب خشنودی اوست، انجام دهد .این درصورتی است که اصطفاء به طور مطلق به کاررود امااگر اصطفاء با کلمه« علی» به کاررود، معنای تقدم وبرتری را می‌دهد .بنابراین، درآیه شریفه که دوبار کلمه اصطفاء به کاررفته است اصطفاء مطلق به معنای تسلیم و اصطفاء با «علی »به معنای برتری است وهردومقام برای حضرت مریم(س)تثبیت شده است .

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «داستان زنان در قرآن ؛ حضرت مریم (س)، مقام اصطفاءو مقام عصمت» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات