چرا هفت «حاتمی کیا» زنده نبود؟

چرا هفت «حاتمی کیا» زنده نبود؟

هفت صبح/ برنامه هفت بعد از مدت ها به دلیل شرط ابراهیم حاتمی کیا به شکل تولیدی و غیر زنده روی آنتن رفت.
با وجود تولیدی بودن برنامه حرف های تند این کارگردان واکنش زیادی را در بین سایت ها و کاربران آن ها به همراه داشت. مدیر گروه اجتماعی شبکه سه از دلایل غیر زنده بودن گفت و گوی حاتمی کیا می گوید.


ابراهیم حاتمی کیا بالاخره به «هفت» آمد. در دکور برنامه حاضر شد و روبروی محمود گبرلو نشست. حرف های تند و آتشین زد؛ خیلی ها را نواخت و نشان داد آتش توپخانه اش همچنان شعله ور است. برنامه اما بر خلاف همیشه زنده نبود. شبکه سه عنوان «زنده» را از زیر لوگو اش برداشت ولی مجری اشاره ای به این مساله نکرد. ماجرا چیست؟ شبکه سه از حرف های مگوی حاتمی کیا می ترسید؟ یا باز هم شرط حاتمی کیا برای گفت و گو تولیدی بودن برنامه بوده؟

هفت صبح این مساله را در گفت و گو با فضل اله شریعت پناه مدیر گروه اجتماعی شبکه سه پی گیری کرده و مروری دارد بر متن و حاشیه حضور حاتمی کیا در «هفت».
حذف عنوان «زنده» از برنامه هفت
برنامه اخیر «هفت» با دو اتفاق غافل گیر کننده همراه بود؛ حرف های حاتمی کیا و حذف عنوان «زنده» از زیر لوگوی شبکه سه. اولی مسبوق به سابقه است چرا که حاتمی کیا همین ابتدای سال در برنامه «راز» گفت وگویی از همین جنس با نادر طالب زاده داشت. نکته جالب ماجرا قید نشدن عنوان زنده زیر لوگوی شبکه موقع پخش هفت است .مخاطبان تلویزیون دیگر کاملا متوجه هستند که برنامه های زنده چه اعتبار و اهمیتی برای شبکه های مختلف دارند و برای همین حتی موقع پخش اذان ها از اماکن متبرکه در صورت زنده بودن این عنوان را قید می کنند. در هفتاد دقیقه گفت و گو با حاتمی کیا اما نه خبری از عنوان زنده بود و نه مجری ساعت را اعلام می کرد. همین اتفاق باعث می شد شائبه تولیدی بودن «هفت» در ذهن شکل بگیرد. این شائبه وقتی جدی تر شد که گبرلو به محض شروع آیتم بعدی یعنی بخش نقد فیلم، ساعت یک و چهل دقیقه بامداد را اعلام کرد.... برای سر درآوردن از چند و چون ماجرا ابتدا سراغ محمود گبرلو رفتیم.


مجری از زنده نبودن هفت بی خبر است
گبرلو وقتی دربرابر پرسش هفت صبح قرار گرفت که چرا عنوان «زنده » از زیر لوگوی شبکه برداشته شده، گفت موقع مصاحبه با حاتمی کیا حواسش به این نکته نبوده. بعد هم بیان کرد که این مساله را با بازبینی فیلم ها پی گیری می کند.


تائید زنده نبودن هفت توسط مدیر
برخلاف اصرار مجری و سردبیر برنامه «هفت» برای زنده نمایی گفت و گویش با حاتمی کیا، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه ابایی ندارد که به صراحت اعلام کند این بخش از برنامه هفت زنده نبود.فضل اله شریعت پناه در توضیح این اتفاق می گوید:« آقای حاتمی کیا گفتند نمی توانم به برنامه زنده بیایم. گفتند چون ساعت پخش دیر وقت است، به استودیو می آیم تا مصاحبه ضبط شود البته آقای گبرلو هم گفتند نباید بین ضبط و پخش فاصله بیفتد. اگر اشتباه نکنم یک روز قبل مصاحبه ضبط و جمعه پخش شد.»

حاتمی کیا برنامه زنده را دوست ندارد
اهالی رسانه می دانند که ابراهیم حاتمی کیا وسواس خاصی در گفت و گو دارد چه مکتوب چه تصویری. برای همین مصاحبه او در ابتدای سال در برنامه «راز» به شکل تولید روی آنتن رفت. محمود گبرلو اما به جای شفاف سازی و بیان سرراست دلیل این اتفاق، میزانس را به گونه ای چید که برنامه زنده به نظر برسد. او راکوردش را با نوع پوشش و حتی انتخاب فریم عینکش بخوبی نگه داشت و همه چیز را برای زنده نمایی رعایت کرد.


حتی یک کلمه هم سانسور نشد
شائبه ای که بعد از شرط حاتمی کیا برای کیفیت حضور در «هفت» پیش می آید این است که طبق یک عرف نه چندان دلچسپ،‌مصاحبه شونده برخی گفته ها را کم و زیاد می کند. از آن سو این امکان هم برای تلویزیون وجود دارد که برخی حرف ها را در تدوین بیرون بکشد. با توجه به حرف های بی پرده و تند حاتمی کیا احتمال دوم منتفی است. شریعت پناه درباره شائبه نخست و کم و زیاد شدن حرف ها توسط حاتمی کیا می گوید:« مصاحبه بدون هیچ کم و کاستی و حتی بدون حذف یک کلمه پخش شد.ببینید ما خیلی دوست داشتیم آقای حاتمی کیا به برنامه بیایند. دومین بار هم بود که از ایشان دعوت می کردیم ولی با زمان پخش مشکل داشتند. در نهایت هم پذیرفتند که مصاحبه به شکل زنده نباشد.»
آتش بازی به سبک حاتمی کیا
ابراهیم حاتمی کیا این بار هم همه را نواخت و به خیلی ها کنایه زد از عیاری تا روحانی. برنامه جمعه شب هفت ادامه توفان سهمگینی است که از جشنواره سال گذشته فجر توسط حاتمی کیا شروع شد و در محافل نمایش فیلم «چ» و در گفت و گو های مطبوعاتی ادامه داشت. او هر بار به سمتی می زند؛ ابتدای سال در برنامه «راز» از مسعود ده نمکی دفاع کرد و بر سیاست های فرهنگی وزرات ارشاد تاخت و وزارت خارجه را هم با کنایه ای ریز نواخت. در مستند پشت صحنه فیلم «چ» که اخیرا به بازار آمده از چمرانی می گوید که اهل مساحمه بوده و نیاز امروز جامعه است . از نبود فضای گفت و گو و عدم تحمل صدای مخالف در سال های اخیر می گوید و در نهایت روی دیگری از حاتمی کیا برای مان ترسیم کرده. برنامه «هفت» اما نشان دهنده روی دیگری از کارگردان همیشه معترض است.

کنایه های ناتمام
حاتمی کیا در برنامه «هفت» با ایهام و اشاره به خیلی ها انتقاد کرد. او سینمای ایران را شامل سه جریان دانست؛ یکی فیلم های سیاه نما و جشنواره ای که فیلم هایشان برای مخاطب موبور آن طرف آب می سازند. دیگری فیلمسازانی که برای جیب مردم فیلم می سازند و حاتمی کیا یک جا آنها را حلال ترین فیلم سازان دانست و در بخش دیگری از صحبت هایش این جریان را شامل فیلمسازانی دانست که حرف های پایین تنه ای می زنند تا سینما گرم شود!او جریان سوم را جریان میانه ای دانست که دنبال مطرح کردن مشکلات و زخم های جامعه و آرمان هایی مثل ورود عرفان به سینما است. او جریان سوم مظلوم ترین فیلم سازان دانست. به گزارش کافه سینما، حاتمی کیا در ادامه صحبت هایش کمال تبریزی را فیلمسازی دانست که اول انقلاب با دوربین از سفارت آمریکا بالا رفته و در آخر برنامه بدون نام بردن از او و فیلم «طبقه حساس» از برخی بچه های این جریان میانه که سراغ فیلم های پایین تنه رفته اند انتقاد کرد. انتقاد هایش به انجمن دفاع مقدس و محمد رضا شرف الدین هم رسید و حتی بهزاد بهزاد پور که دیگر فیلم نمی سازد را مورد انتقاد قرار داد.بعد از آن نوبت به کیانوش عیاری رسید؛‌او بدون نام بردن از «آبادانی ها» آن را فیلمی دانست که ایران را فاشیست زده نشان می دهد و گفت: «برای ارسال این فیلم به لوکارنو گریه کردم و گفتم باید از فرستادن این فیلم که کشور ما را ذلیل می کند خجالت بکشید و با داد و فریاد از فارابی بیرون آمدم. » « گیلانه» رخشان بنی اعتماد هم از تیغ انتقادهایش مصون نماند: «داستان زنی که پسر خوشکل چشم آبی خود را به جنگ می فرستد و ناتوان و مجروح آن را تحویل می گیرد سیاه نمایی است» .انتقادات حاتمی کیا نهایتا به حسن روحانی رسید و او طبق معمول بدون نام بردن از او گفت: «دیگر دارند می گویند بهشت و جهنم مردم دست ما نیست حتما دیگران باید تصمیم بگیرند که بهشت برویم یا جهنم.» او صحبت هایش را با انتقاد از گروهی از منتقدان و اعلام ورشکسته بودن سینمای ایران به پایان رساند.
وقتی برنامه زنده شد
بعد از این گفت و گو ،«هفت» به شکل زنده پی گرفته شد. مدیر گروه اجتماعی شبکه سه تاکید می کند که بخش قبل و بعد از گفت و گوی حاتمی کیا به صورت زنده روی آنتن رفته. محمود گبرلو هم با اعلام ساعت یک و چهل دقیقه بامداد بییندگان عزیز را به تماشای ادامه «هفت» یعنی بخش نقد دعوت کرد. مهمانان این قسمت احمد طالبی نژاد و حسین معززی نیا بودند که از قضا نیش حاتمی کیا به آن ها هم خورده بود. طالبی نژاد پاسخی کوتاه به حاتمی کیا داد و گفت : « برای او نگرانم؛ مسیری که انتخاب کرده مسیر درستی نیست و این میزان تبختر که در حاتمی کیا وجود دارد نگران کننده است. یک سوال از حاتمی کیا دارم و آن هم اینکه چرا نسبت به سینمای ایران و منتقدان این قدر با بغض سخن می گوید؟ مگر نه اینکه همین منتقدین حاتمی کیا را برجسته کردند؟ و اینکه چرا حاتمی کیا که همیشه بهترین امکانات برای او مهیا بوده همیشه ناراضی است؟ چرا این همه تبختر؟»
کاربران چه گفتند؟
ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز مهمی است؛ حتی اگر بارها به همه انتقاد کند دلیلی نمی شود حرف هایش را نشنویم. حجم دیدگاه های مختلف کاربران موید این مساله است. دیروز در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری به راحتی می شد رد این نظرات را یافت. یکی از کاربران سایت کافه سینما در اعتراض به حاتمی کیا این گونه نوشته:« همه حرفاش پر از تناقض بود میگفت من چمران رو از زاویه خودم دیدم و بخش مورد نظر خودمو به اصطلاح بولد کردم اما از اون طرف به فیلم گیلانه ایراد میگرفت که چرا فقط این بخش از زندگی رزمنده ها رو نشون داده! » دیگری با دفاع از او گفته: «همه بیت المال فدای یک فیلم حاتمی کیا ، حاتمی کیا نوار خالیم که بده بیرون آدم دوست داره» وزن مخالفان کاربران تابناک اما بیش از موافقان است. به عنوان مثال یکی از هموطنان این گونه نظرش را عمومی کرده: «هر ژانر سینمایی متعل به یک زمان خاص است ایشون و ژانرشون متعلق به گذشته است و من بعنوان نسل دهه 70 هیچ ارتباطی نمیتوانم با ایشون و کاراشون برقرار کنم... » دیگری هم گفته : «متاسفانه اقای حاتمی کیا علی رغم شعاری که همیشه از فرزند زمان خود بودن میدهند ، سخنانشان نشان از عدم آگاهی و شناخت ایشان از جامعه فعلی ایران و نسل جوان می دهد.» وضعیت برای کاربران خبرآنلاین هم همین گونه است و سمت نظرات بیشتر علیه حاتمی کیا است: «آقای حاتمی کیا شما روی دیگر سکه کسانی هستید که به آنها می تازید ، شما هم نان همین ژست ها و اداهایتان را می خورید.» دیگری اما پاسخ داده : « آقای حاتمی کیا دوستت داریم. حرفهایتان از دل است که بر دل می نشیند.»


چرا هفت لارج شده؟
محمود گبرلو همواره متهم به محافظه کاری در «هفت» بوده. او مدتی است تغییر رویه داده و با دعوت از مسعود کیمیایی و حالا ابراهیم حاتمی کیا طراوتی به برنامه اش داده ؛‌هر چند هنوز نتواسنه خود را درقامت یک مجری همه فن حریف ثابت کند و ضعف هایی اساسی دارد. این مساله را با فضل الله شریعت پناه مدیر گروه اجتماعی شبکه سه مطرح کرده ایم. پاسخش را بخوانید: « آقای گبرلو به عنوان تهیه کننده و مجری امین شبکه سه و گروه است .ما به پیشنهادات ایشان پاسخ مثبت می دهیم؛ مثل دعوت از آقای کیمیایی. او از قبل مشخص کرده بود که استراتژی اش در این گفت و گو چیست؛ سوالات را از کجا شروع می کند و کجا به پایان می رساند و کلا چه می خواهد. این تعامل شکل گرفته و دست ایشان باز است .»

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «چرا هفت «حاتمی کیا» زنده نبود؟» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات