در فیلمم درباره کسانی می‌گویم که "خانوم" بودن‌ برایشان مهم است

در فیلمم درباره کسانی می‌گویم که "خانوم" بودن‌ برایشان مهم است

ایسنا/ تینا پاکروان که پیش از این سابقه همکاری با کارگردان‌هایی هم‌چون بهرام بیضایی و مسعود کیمیایی را داشته است، این روزها اولین تجربه کارگردانی خود را بر پرده سینماها دارد؛ فیلم زنانه‌ای که تاکید می‌کند نگاه فمینیستی در آن نداشته است. او می‌گوید در «خانوم» داستان زنانی را روایت می‌کند که "خانوم" بودن‌ برای‌شان مهم است.
تینا پاکروان در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره نگاه خود به موضوع زنان و نقش فداکارانه‌ای که زن‌ها در فیلم‌اش ایفا می‌کنند، آن‌ هم در شرایطی که قبلا فیلم‌هایی با نگاه فمنیستی به زنان ساخته شده است،‌ بیان کرد: من معتقدم جایگاه زن در جای زنانه خود به قدری قوی است که نیازی به نگاه فمنیستی ندارد، یعنی اگر زن‌ها در جایگاه واقعی خودشان قرار بگیرند آنقدر قدرتمند هستند که به همراه عشق و مهری که ابراز می‌کنند می‌توانند هر چیزی را کنترل کنند.
او گفت: ما در افسانه‌ها و داستان‌های شرقی بارها از زنان و نقش آن‌ها شنیده و خوانده‌ایم و در زندگی مادرها و مادربزرگ‌هایمان هم دیده‌ایم که اگر زندگی با ثباتی داشتند، از مدیریت زنان در خانه ناشی شده است.
وی اضافه کرد: من سعی کردم موضوع را به همین شکل نگاه کنم، آن هم در دوره‌ای که آمار طلاق در جامعه‌ی ما زیاد و آمار ازدواج پایین است. این در حالی است که پایه اول زندگی ما، در خانواده شکل می‌گیرد که متأسفانه در حال از دست دادن آن هستیم و فکر می‌کنم باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.
کارگردان «خانوم» درباره تأکیدش بر لفظ "خانوم" در فیلم تا جایی که در تیراژ فیلم هم پیش از نام بازیگران زن از واژه «خانوم» استفاده کرده است، گفت: من در این فیلم درباره کسانی صحبت می‌کنم که "خانوم" بودن‌ برایشان مهم است و خانومِ خانه‌های خودشان هستند، حتی اگر شاغل باشند.
مدیر تولید و بازیگر فیلم «متروپل» مسعود کیمیایی هم‌چنین درباره اپیزودی بودن فیلم «خانوم» و اینکه آیا فیلم‌های اپیزودی ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می‌کنند یا خیر؟ توضیح داد: بحث من در این فیلم درباره زنانی بود که در یک موقعیت جغرافیایی به نام تهران امروز زندگی می‌کردند. اگر قرار بود این افراد را به نوعی با هم ارتباط دهم، باید به شکلی آشنایی و روابطی را میان آن‌ها ایجاد می‌کردم و این به این معنی است که چیدمان و تحلیل ویژه‌ای برای آن احتیاج بود. در حالی که قصدم این بود که سه برش از سه طبقه اجتماعی را انتخاب کنم.
وی اضافه کرد: آدم‌هایی که در این جامعه زندگی می‌کنند درگیر زندگی و معضلات طبقه اجتماعی خود هستند و به نظرم این ساختار اپیزودی جامعیت بیشتری برای آنچه می‌خواستم مطرح کنم، داشت.
او همچنین درباره انتخاب سه بازیگر زن اصلی فیلم بیان کرد: نقش‌ زن‌های این فیلم سخت بود و درباره انتخاب آن‌ها باید بگویم که از همان ابتدا می‌دانستم یکی از بازیگرانم پانته‌آ پناهی‌هاست و پیش از شروع کار او را در ذهن داشتم.
پاکروان افزود: انتخاب شقایق فراهانی هم از این جهت بود که دیدم وقتی می‌خواهم در فیلم‌ام درباره زن شرقی صحبت کنم، باید به دنبال کسی باشم تا ویژگی‌های یک زن شرقی را داشته باشد. شقایق فراهانی دقیقا این ویژگی را داشت که قبلا هم تجربه همکاری با او را داشتم و با جنس کارش آشنا بودم و به دلیل همان چهره شرقی جزو انتخاب‌هایم بود.
او درباره دیگر بازیگر زن «خانوم» هم گفت: با اندیشه فولادوند فعالیت مشترکی نداشتم، اما می‌دانستم از آنجا که یک شاعر است می‌تواند ویژگی‌های زنی را که می‌خواهم به خوبی ایفا کند و الان از انتخاب‌هایی که داشتم بسیار راضی‌ام.
کارگردان فیلم «خانوم» درباره اینکه آیا داستان فیلم‌اش ارتباطی با کتاب «خانوم» مسعود بهنود داشته است یا خیر؟ گفت: این کتاب یکی از رمان‌های مورد علاقه من است و دوست دارم روزی بتوان آن را ساخت، اما علاقه‌ام به این کتاب و قلم مسعود بهنود دلیل انتخابم برای داستان فیلم «خانوم» و نام فیلم نبود.
وی با اشاره به حضور «خانوم» در بخش نوعی نگاه سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر هم بیان کرد: فیلم را بیشتر با مردم و در سینماهای مردمی تماشا کردم و بازخوردهای خوبی هم گرفتم. در کاخ جشنواره هم فیلم را با نگرانی دیدم، چون آنجا حس غریبی دارد و به نظر می‌رسد در تمسخر همه حرفه‌ای هستند، اما خوشحالم این نوع اتفاق ها برای فیلم من رخ نداد و همه تا انتها فیلم را تماشا کردند.
او افزود:‌ ضمن اینکه اهدای دیپلم افتخار به پانته‌آ پناهی‌ها و دیده شدن کار بازیگران فیلم بسیار خوشایند بود و خوشحالم که پس از جشنواره فجر هم این فیلم برای اولین بار مورد حمایت یونسکو قرار گرفت.
پاکروان که پیش از این سابقه فعالیت بیشتری در مدیریت تولید فیلم‌های سینمای داشته است،‌ درباره اینکه چطور شد به سراغ کارگردانی رفت، اظهار کرد: رشته تحصیلی من کارگردانی سینماست و از همان ابتدا هم قصد داشتم کارگردانی کنم، اما در این سال‌ها به دلایل مختلف شرایط و امکان آن پیش نیامد، هر چند دغدغه این کار از من دور نشد.
او ادامه داد: البته تمام فعالیت‌هایی که در این سال‌ها داشتم در نهایت به ساخت فیلم «خانوم»‌ و کسب تجربه کمک کرد. ضمن اینکه معتقدم انجام هر کاری نیازمند این است که وقتش برسد و فکر می‌کنم در زمانی که معنی زندگی خانوادگی و جایگاه زن برایم خیلی جدی شد، ساخت فیلم هم برایم جدی‌تر شد.
وی در پایان این گفت‌وگو درباره اینکه قصد دارد کارگردانی را ادامه دهد یا دوباره در حوزه مدیریت تولید فعالیت داشته باشد، گفت: ترجیح می‌دهم کارگردانی و تهیه‌کنندگی را ادامه دهم، همان‌طور که اخیرا تهیه‌کنندگی فیلم «یحیی سکوت نکرد»‌ را بر عهده داشتم که فیلمبرداری آن تمام شده است.
پاکروان درباره ساخت فیلم جدید خود هم افزود: فیلمنامه‌ای به نویسندگی طلا معتضدی را دارم که می‌خواهم آن را کارگردانی کنم و قرار است برای دریافت پروانه ساخت اقدام کنیم.
«خانوم» روایت سه زن از سه قشر از جامعه امروز ایران است که در زندگی مشترک با همسرشان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند اما...
در این فیلم سینمایی بازیگرانی همچون امین حیایی، شقایق فراهانی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، اندیشه فولادوند، پانته‌آ پناهی‌ها، فهیمه رحیم‌نیا، نقی سیف‌جمالی، حمیرا اعظمی. سوگل خالقی. مجتبی طهماسبی. رضا عزیزی و بهزاد فراهانی به ایفای نقش می‌پردازند.
این فیلم در حال حاضر به سرگروهی سینما آزادی در سینماهای تهران و شهرستان‌ها اکران می‌شود.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «در فیلمم درباره کسانی می‌گویم که "خانوم" بودن‌ برایشان مهم است» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات