مدیرعامل مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت افزارهای اسلامی ایرانی: برنامه‌ریزی دشمن در حوزه نوشت‌افزار مشهود است

مدیرعامل مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت افزارهای اسلامی ایرانی: برنامه‌ریزی دشمن در حوزه نوشت‌افزار مشهود است

رسالت/ متن پیش رو در رسالت منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

سعید حسینی، مدیرعامل مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزارهای اسلامی ایرانی در گفتگو با رسالت به سئوالات مطرح شده در مورد دستاوردهای نگاه فرهنگی به محصولات نوشت‌افزار پاسخ داد.

فلسفه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که ما در هر حوزه‌ای چه اقتصادی چه سیاسی، چه اجتماعی، پیوست فرهنگی داشته باشیم. موضوع بحث ما نوشت‌افزار است. از دفتر و کتاب و مداد و خودکار گرفته تا کیف و کفش، غرب از هر فرصتی برای تبلیغ فرهنگی و ترویج آن استفاده می‌کند. حال بفرمایید که چه کارهایی تا الان انجام شده و ما چقدر توانستیم مقابله با تهاجم فرهنگی غرب کنیم از این زاویه؟

حسینی: نگاه فرهنگی که حضرت امام و آقا داشتند، شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن مرحله نرسیده که اگر در آن جایگاه قرار داشت الان وضعیت ما این نبود که تازه به یکسری مسائل بپردازیم. تازه وارد بعضی موضوعات فرهنگی بعد از 30 سال شویم در واقع باید همان موقع به آن پرداخته می‌شد حالا من توضیح می‌دهم که شورا در این دو سال چه نقش‌هایی داشته و چه تلاش‌هایی کردیم و به چه جاهایی رسیدیم. متاسفانه غفلتی صورت گرفته وقتی بگوییم برای فرهنگ عمومی در این 30سال چه کاری شده؟ فوری سکوت می‌شود، این حوزه فرهنگ به نظرم از حوزه‌های دیگر مهم‌تر است مثلا کتاب را یک قشری از مردم انتخاب می‌کنند و سینما هم که وضعش بدتر است منتها این حوزه فرهنگ عمومی که سبک زندگی و صنایع فرهنگی را می شود برای آن تلقی کرد، قابل انتخاب نیست، ضروری زندگی مردم است یعنی چه بخواهند و چه نخواهند چه پول داشته باشند و چه پول نداشته باشند، نوشت‌افزار می‌خواهند.

نظام از کی به فکر این افتاد یا در واقع کسانی که دست‌اندرکار بودند از چه موقع به فکر افتادند؟

حسینی: این کار که باعث شد موفق بشود و تا الان هم توانست روی خط برود به خاطر اینکه مردمی بوده، از سال 1391 که شروع شده هیچ دستگاه و مجموعه‌ای چه دولتی و چه غیردولتی و حتی مجموعه‌های انقلابی و نهادها هیچ همکاری نداشته‌اند. دو مجموعه یکی در کرج ویکی هم در تهران. که در تهران زیرمجموعه آقای وحید جلیلی بود و کرج هم مجموعه قاصدک. کاری را که شروع کردیم واقعا یک عنایتی بود. ما که مشغول کارهای فرهنگی بودیم احساس می‌کردیم که یک فاصله‌ای بین کار فرهنگی مجموعه‌‌های حزب‌اللهی با متن مردم است، اگر به بازار هم بروید کاملا مشخص است که چه وضعی دارد. از اینجا کار استارت خورد و کار را شروع کردیم به تولید نوشت‌افزار، چون خیلی اهمیت داشت و مورد مصرف همه بود ما در سال اول تیراژ محدودی کار کردیم چون باور نمی‌‌کردیم که این کار بگیرد بنابراین تیراژ از پنج هزار تا شروع شد منتها وقتی در سطح حدود پنج مدرسه توزیع کردیم، دیدیم که تماس می‌گیرند و خیلی زنگ می‌زنند. فهمیدیم که استقبال می‌شود آن سال چند بار تجدید چاپ شد و حدود 500هزار تا چاپ زدیم.

در مورد کار هم توضیح دهید که چه تولید کردید؟

حسینی: سال اول فقط دفتر کار شد. موضوعات هم که کار شد عکس شهدا، توانمندی علمی جمهوری اسلامی بود آقا در نمازجمعه در بهمن‌ 90 در مورد مسائلی مثل نانوتکنولوژی که فرمودند پیشرفت کردیم و فرمودند من ناراحتم از اینکه مردم این را نمی‌دانند و ای کاش که مردم اینها را بدانند، یک جرقه‌ای برایمان بود و بررسی کردیم دیدیم که در ده‌ها رشته و تکنولوژی، ما جزء 10 تا کشور برتر دنیا قرار داریم و این خیلی اتفاق مهمی است، و از اینجا شروع کردیم که فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای را کارتونی کردیم.

یعنی یک تیمی داشتید برای طراحی پیام، که چه پیامی تولید کنند؟

حسینی: وقتی که جمع‌بندی کردیم که چه نوشت‌افزاری تولید بشود، بررسی کردیم چه موضوعاتی را می‌شود کار کرد، موضوعات را فهرست کردیم، چهره‌هایی که هستند، توانمندی علمی که داریم و برای مخاطبین کودک می‌توانیم حرف بزنیم. آن سال توانایی‌های ما محدود بود زمان هم نداشتیم، این دو سه تا موضوع را به طراح‌های مختلف سفارش دادیم و دفتر تولید شد و نخبگانی هم به لحاظ اثرگذاری فرهنگی در جریان قرار گرفتند و استقبال کردند.

طراح‌ها پیام را سفارش به بیرون می‌دادند یا خودتان طراحی می‌کردید؟

حسینی: خیر، ما یک تیم فکری داشتیم به طراح‌های مختلف سفارش می‌دادیم بعضا طراح‌های شهرستانی هم بودند و ارتباط خوبی در سراسر کشور با طراح‌ها داشتیم و کار خوب پیش رفت 20 تا 30 تا کار زده شد و توزیع و فروخته شد.

این طرح‌هایی که زدید در چه حوزه‌هایی بود؟

حسینی: چهره‌های شهدای هسته‌ای بودند، چهره مختار بود، توانمندی علمی و هسته‌ای بود فناوری فضایی بود موشکی هم بود، زیردریایی بود، پیشرفت‌های هوایی بود همه اینها را کار کردیم و مجموعه قاصدک هم یک کاراکتر درست کردند، منتهی کاراکتر بدون انیمیشن، یعنی فقط کاراکتر را خلق کردند در فضای دخترانه، به نام‌های ثنا و ثمین، یک فضای سبک زندگی اسلامی برای دخترها، حجاب‌شان، گردشگری‌شان یا اینکه مثلا در خانه چه کارهایی انجام بدهند، و روی دفترچه‌ها انجام دادند در سال اول این دو مجموعه ایجاد شد و فضای دوستانه‌ای شکل گرفت و استقبال شد، برای سال دوم مجموعه‌هایی مثل انتشارات مدرسه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه‌ هنری کودک و نوجوان همان سال تشکیل شد و این سه مجموعه در سال 92 حضور پیدا کردند. سال 92 چند تا از برندهای استانی هم شروع به فعالیت کردند مثل همدان، یزد، شهرری و مشهد در سال 92 مجموعا 10 تا برند در موضوعات مختلف تولید کردند.

فقط روی دفترچه‌‌ها تولید شد؟

حسینی: خیر، سال دوم کمی بیشتر شد بچه‌‌های قاصدک، طرح کیف زدند و ما خودمان هم برچسب، جامدادی، پاک‌کن، برنامه درسی و کیف زدیم. حوزه هنری کار را به مجموعه آزاده واگذار کرد که آزاده از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های دفتر است و کار خوبی بود. از این طرف بچه‌‌های حزب‌اللهی انیمیشن نداشتند کارهای خودشان را با توانمندی مختلف علمی، چهره‌ها و خانواده به بازار عرضه کردند و از آن طرف هم مجموعه آزاده برای سال اول یک میلیون کار کرد، و مجموعه ما برای سال دوم مجموعا حدود 7 میلیون جلد دفتر تولید کرد، کل نیاز یک سال 150 میلیون جلد است یعنی تقاضای بازار 150 میلیون جلد است، که ما هفت میلیون زدیم.

چه مقدار از این وارد می‌شود؟

حسینی: واردات دفتر اصلا نداریم، همه تولید داخل است منتها 70 الی 80 درصد آن غربی است که متاسفانه هیچ نظارتی نیست الان بخواهیم کتاب بزنیم باید مجوز بگیریم برای روزنامه باید مجوز بگیریم اما در تولید نوشت‌افزار مجوزی احتیاج نیست. هیچ نظارتی نمی‌شود، اماکن هم می‌رود به بازار برای سرکشی، و این کار جواب نمی‌دهد،‌ باید موقع تولید مانع شوند یا در گمرک برای سایر اقلام که وارد می‌شود جلویش را بگیرند مثل مدادتراش که واردات آن جدی است بالای 60-70 درصد وارد می‌شود، و ما نمی‌توانیم تولید کنیم دستگاه‌ها و کارخانه‌هایش در ایران وجود ندارد. این هفت میلیون تولید کار فرهنگی که گزارش فرهنگی آن را خدمت آقا بردند و آقا تایید کردند در جلسه شورای عالی فرهنگی به این مسئله اشاره کردند و به صداوسیما هم دستوراتی در معرفی تولیدات دادند.

چطور ما تا سال 90 اصلا متوجه این قضیه نبودیم که به این توجه کنیم؟ کجا باید رصد می‌شد که چنین کاری وجود دارد؟

حسینی: به نظر من صحبت‌های آقا نشان می‌دهد که این وظیفه شورای عالی فرهنگی است بارها آقا کلمه قرارگاه فرهنگی را که اینجا قرارگاه است و از اینجا رصد کنید و عملیات کنید اشاره داشتند.

چرا از همان اوایل پیام انقلاب و برنامه‌ فرهنگی‌مان را نتوانستیم طراحی کنیم؟

حسینی: من خودم که روی این موضوع تعمق کردم احساس می‌کنم حزب‌اللهی‌ها رشدی کردند و یک احساس خطر که آقا فرمودند ما می‌توانیم و این توانست تحول ایجاد کند در مجموعه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند و از طرفی نوشت‌افزار بعداقتصادی دارد کار سنگینی هم مثلا اگر یک پوستربخواهید کار کنید انتقال مفهوم می‌دهید برای افرادی در سنین ما و راحت‌تر است تا اینکه بخواهید برای باید کاری بکنید و بعد هم بخواهید آن کار را بفروشید، و این کار فرهنگی است کسی بانی می‌شود که کار فرهنگی کند. سود در تولید است مثل تولید یک فیلم که اگر نفروشد هم سود را به دست می‌آورد، ولی اینجا بخواهید کار فرهنگی انجام دهید باید کارتان را بفروشید.

150 میلیون جلد این نوشت‌افزارها، چه جایگاهی در اقتصاد کشور دارد؟

حسینی: این مدل کار به عنوان صنعت فرهنگی نام برده می‌شود، صنعت فرهنگی به این معنی که کار اقتصادی، فرهنگی است و با پیام فرهنگی ارسال می‌شود. این کار در دنیا جدی است کار فرهنگی از طریق صنعت فرهنگی انجام می‌شود در آمریکا سال 2015 صنایع فرهنگی، صنایع اول است، بیش از 50 درصد صادرات آمریکا از صنایع فرهنگی است یعنی در دنیا به عنوان جدی‌ترین حوزه اقتصادی دارد کار می‌شود، تمام هالیوود، پوشاک، صنعت، بیش از ده‌ها گروه در این حوزه دارند کار می‌کنند نوشت‌افزار بخشی از صنایع فرهنگی کشور است، اسباب‌بازی در این حوزه داریم پوشاک داریم حوزه‌های متنوع گردشگری و... داریم منتها در ایران اصلا به این موضوع بها داده نشده الان بازی رایانه‌ای داریم که این بازی در دنیا از سینما جلوتر افتاده. به طور مثال همین نوشت‌افزارها 150 میلیون جلد به اضافه کیف، پاک‌کن و لوازم نوشت‌افزاری و جامدادی و خودکار و... مجموع برآوردی که از صنعت نوشت‌‌افزار در ایران داریم چهار هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و این رقم بسیار جدی است و اصلا در این حوزه توجه نشده است.

چرا دفتر را از بیرون وارد نمی‌کنیم؟

حسینی: چون الان قیمت رفته بالا، صرف ندارد کاغذ وارد می‌کنند و بعد چاپ می‌کنند و این طوری صرفش بیشتر است چون کاغذ کلا وارداتی است و کاغذ داخل برای دفتر مصرف نمی‌شود.

این کار خوب شما چه تاثیری روی تولید کننده‌های دیگر گذاشته؟ آیا آنها استقبال کردند یا مقابله کردند؟

حسینی: به نظر من کسانی که در بازار هستند نگاه‌شان بازاری است یعنی سودمحورند. طبیعی است که کاراکترهای غربی به خاطر پشتوانه رسانه‌ای که دارند مثل باب اسفنجی، تلویزیون ما پخش می‌کند ماهواره پخش می‌کند هر هفته هم تو شبکه نمایش هست طبیعی است که می‌فروشد به آن سمت سوق پیدا می‌کند و به فکر سودش هستند و کسی به این فکر نکرده است که این مشکل فرهنگی دارد هرگز از بعد فرهنگی‌اش نگاه نکردند. ما هم اگر پشتوانه رسانه‌ای ایجاد کنیم نمی‌توانند مخالفت کنند الان بازار خیلی به سمت ما نیامده ما رفتیم اصفهان پیش آقای تجددزاده و طرح‌های رایگان بردیم و او هم لابه‌لای کارهایش زد ولی هنوز در توزیع آن اتفاق اصلی در بازار نیفتاده و مجبور شدیم به نمایشگاه نبردیم یعنی آنها در مقام مقابله نیستند و به سود فکر می‌کنند. اشکال اصلی در حوزه کاراکترسازی است، مثلا سال قبل که شکرستان انجام شد امسال آزاده درنوشت‌افزار ورود پیدا کرد کلاه قرمزی و سنجد را هم گرفت انیمیشن پهلوانان را هم گرفت من به دوستان گفتم به ما کاراکتر محبوب تلویزیون بدهید، ما الان چیزی در تلویزیون نداریم که بدهیم. چون تلویزیون تا الان نگاهش در این حوزه نبوده و نوشت‌افزارهایی هستند که با چهره‌های ایرانی محبوبیت دارد و به بازار برود بچه‌ها می‌خرند ما در حوزه پشتیبانی مشکل داریم، متولی این حوزه صدا و سیماست.

چه کارهایی باید صورت بگیرد؟

حسینی: باید یک روند مستمر کاراکترسازی صورت گیرد یعنی کاراکترسازی اتفاق بیفتد. در نوشت‌افزار، پوشاک، اسباب‌بازی می‌توانیم وارد شویم انیمیشن فروش دارد.

شما روی تصویر تکیه می‌کنید روی کلام چی؟

حسینی: در مسئله کلام برای دانشجویی کار کردیم، مثلا این جمله امام که تا مبارزه هست ما هم هستیم یا حدیث پیامبر هم کار کردیم، در این مقطع نقوش اسلامی، معماری اسلامی، برای دختران نقوش گلیم هم جواب می‌دهد اینها را می‌شود کار کرد ولی برای کودک نه.

شما برای تولید پیام اتاق فکر دارید می‌توانید به اصطلاح یکسری مهندس بیاورید که کارشان این باشد که کار نفیس و فاخر انجام دهند. اصلا به فکر اتاق فکری هستید که این قضیه را سامان دهد؟

حسینی: ما در سال 93 این مجموعه را کلید زدیم و حدود 20 تا موسسه شروع به کار کرد و احساس می‌کردیم که یک جایی مثل اتاق فکر باید باشد که هم به لحاظ فکری کاری کند و هم به لحاظ اجرایی یعنی در واقع تک تک موسسه‌ها تولید می‌کنند ولی نمی‌توانند مطالعات رسانه‌ای کلان کنند چون بالاخره یک برند اقتصادی و فرهنگی‌اند ما هم تلاش کردیم و نظرسنجی از اساتید هنر و اساتید فرهنگ و حوزه‌های استراتژیک و از آقایان پناهیان، رحیم‌پور ازغدی و وحید جلیلی کمک گرفتیم منتها باید قبول کنیم کار نویی است در کارهای فرهنگی مثل کتاب و سینما همه ایده دارند حرف دارند ولی برای بچه اگر بخواهیم حرف بزنیم تجربه‌اش را نداشتیم همین را هم که شما می‌فرمایید بحث خط و کلمات بیشتر مربوط به دبیرستان است در حوزه کودک بهترین رنگ‌آمیزی، بهترین تصاویر از کارتون‌های جذاب و نه یک کارتون مثلا یک باب اسفنجی
هزار ساعت کارتون دارد باید برویم به این سمت که ان‌شاءالله کار اینجوری انجام دهیم.

تولید کننده‌های داخلی به چه مشوق‌هایی نیاز دارند؟

حسینی: مشوق‌های اقتصادی، سهمیه یا سوبسید بدهند به نظر من همه اینها خوب است منتها الان که شما ندارید مگر نوشت‌افزار تولید نمی‌شود؟ پس سرمایه مشکل اصلی نیست. ما اگر بخواهیم جایگزین کنیم کاراکتر غربی را با کاراکتر داخلی، به نظرم اصل همان شخصیت است، یعنی شخصیت‌های محبوب ایرانی با پشتوانه‌ رسانه‌ای. یعنی اگر پشتوانه رسانه‌ای بیاید تبلیغ کند آن خودش سرمایه‌اش را جذب می‌کند ما یک ریال هم به مجموعه آزاده ندادیم حتی آزاده برای تبلیغ خودش به تلویزیون و حوزه هنری پول می‌دهد ولی چون تبلیغ برایش می‌شود و کاراکترها هم جذاب است سود بیشتری می‌کند و مردم به طرفش می‌آیند ما اگر بتوانیم این پروسه کاراکتر را خوب جا بیندازیم و به وفور طرح داشته باشیم شخصیت داشته باشیم که اینها بیایند انتخاب کنند این اصل اتفاق است. مطالبه‌ای از سوی حاکمیت باید صورت گیرد به نظرم وقتی فضای ایجابی یعنی مثبت آماده شد و ما کاراکترها را ارائه کردیم از آن طرف باید نظارتی وجود داشته باشد الان هیچ نظارتی نیست متاسفانه اوضاع بازار خوب نیست یعنی علاوه بر کاراکترهای غربی که انیمیشنی هست مثل باربی و... الان چند سال است که متاسفانه کاراکترهای واقعی هم آمدند مثل آدم‌های هالیوودی، مثلا یک کاراکتر داریم هانی مونتانا، این دختر 18 ساله، رقاصه هالیوودی است، این را به وفور شما الان می‌توانید در بازار بین‌الحرمین در 15 خرداد پیدا کنید خیلی از این کاراکترها در اینجا هست آدم احساس می‌کند که برنامه‌ریزی دشمن اینجا کاملا مشهود است چرا کاراکتری که کارش رقص و آواز و دختر واقعی است با یک لباس برهنه در بازار ما هست یعنی این جنگ عیان شد. وقتی که کاراکترهایی ایجابی آمد آن طرف باید نظارت شود وزارت ارشاد باید فعال شود از چاپخانه و تولید شروع کند نه وقتی که رفت داخل مغازه‌ها، موضع منفی ایجاد شود .از همان اول فرهنگ‌سازی شود در بازار، در صنف و در چاپخانه‌ها که این کارها مثبت هست، پرفروش هست و جذاب هم هست شما دیگر این کاراکتر ممنوع را نزن باید مضرات ‌آن را هم بیان کرد، فیلم پخش کنیم که اینها برای بچه‌ها مشکل ایجاد می‌کند. خیلی از مسائل فرهنگی مثل حجاب، اعتقادات و... اینها راه حلش توی دانشگاه نیست. وقتی از بچگی جلد دفترچه‌اش رقص باشد. این از بچگی تو وجودش رفته و این طوری رشد کرده است، اگر به بازاری‌ها هم جایگزین آن را بدهیم خود به خود برچیده می‌شود به نظرم اول فضای محتوایی و فرهنگی خوبی ایجاد کنیم بعد محکم ایستادگی کنیم. حمایتی که می‌گویید تو گام اول محتوایی است یعنی رسانه و جلدهای خوب بدهیم بعد می‌شود حمایت مالی کرد تشویق مالی کرد برای تولیدکنندگانی که در داخل تولید می‌کنند.

آیا شما تا الان در خصوص علاقه‌مندی دانش‌آموزان نیازسنجی کرده‌اید.

حسینی: ما در چند حوزه سعی کردیم اول ایده‌هایی که می‌آید به اساتید و روانشناس‌ها نشان داده شود که مناسب باشد، در گام دوم طرح‌های اولیه که آماده شد به مدارس برده و نشان داده شود یعنی ارزیابی شود مثلا از 50 کار که برده شده، 10 تا انتخاب شود تو گام سوم بعد از اینکه انتخاب شد و نظر بچه‌ها در نظر گرفته شد سعی کردیم در نمایشگاه‌ها عرضه کنیم که هم عرضه و هم تعامل مستقیم با کودک باشد یعنی تو سه گام. قبل از تولید، هنگام تولید و پس از تولید. ما سعی کردیم توی این سه گام ارزیابی داشته باشیم و سعی کردیم سریع خودمان را به دانش محتوایی که با کودک چگونه کار کنیم و چی برای بچه‌ها جذاب است به دست بیاوریم.

نتیجه‌اش چه بود؟

حسینی: عمده نتیجه‌اش این بود که بچه‌ها چند چیز برایشان مهم است اولی همان محبوبیت است بچه‌ها با شخصیت و جلد ارتباط برقرار می‌کنند نمونه‌اش بین شهدا، ده‌ها و صدها شهید روی جلد کار کردیم دیدیم که شهید عباس بابایی و شهید احمدی روشن و شهید چمران بیشترین فروش را دارد و تحقیق کردیم دیدیم بچه‌ها اینها را می‌شناسند احمدی روشن را به عنوان قهرمان هسته‌ای خیلی توی تلویزیون دیده‌اند در مورد عباس بابایی هم فیلمش را در تلویزیون دیده پس یک مسئله محبوبیت است یعنی تو نظرسنجی‌ها به این نقطه رسیدیم که اگر این محبوبیت و بچه‌ها با هم ارتباط برقرار کنند بسیار مهم است دوم بحث جذابیت است حالا که می‌خواهی عباس بابایی را نشان دهی باید فضا و شاخص‌هایی که هست مثل رنگ که برای بچه‌ها خیلی مهم هست اکشن بودن مثلا عباس بابایی را درکنار هواپیمای جنگی کار می‌کردیم و این‌طوری بچه‌ها ارتباط برقرار می‌کردند. از آن طرف کیفیت خود دفاتر مهم است، سایز، قطع و جلد و جنس کاغذش که برای مردم مهم بود.

بحث رقابت‌ها با محصولات خارجی به چه صورت است؟

حسینی: در بحث رقابت‌ مثلا روی قیمت‌ها چون خیلی نگاه اقتصادی نداشتیم سود را کم کردیم برای اینکه بتوانند رقابت کنند و در بحث کیفیت هم همین‌طور، منتها بعضی از محصولات تو ایران هنوز تولید نمی‌شود ما هنوز نرفتیم به این سمت که سفارش بدهیم تکنولوژی را داخل کشور بیاوریم ولی چیزهایی که تولید کردیم به لحاظ قیمت و کیفیت با مشابه‌اش خوب بود و امسال کارهای ارزان قیمت هم تولید شده است.

به مسئولان فرهنگی و به دست‌اندرکاران چه توصیه‌هایی دارید؟

حسینی: به نظرم چون این کار مردمی بوده، می‌تواند برای سایر کارهای فرهنگی الگو شود مثل اسباب‌بازی و پوشاک که می‌شود همین روش را اجرا کرد که بچه‌های حزب‌اللهی که کار فرهنگی می‌کنند بیایند پای کار و یک جریان بسازند. الان ما احتیاج به جریانات فرهنگی داریم. روز اولی که کار شروع شد دو مجموعه بودند، تا حدود 10 نفر ولی پای کار ایستادند و الان می‌بینیم در کشور یک جریان پدید آمده و دارند کار را ادامه می‌دهند ان‌شاءالله تا چند سال آینده حجم گسترده تولید داخل و بازار از نوشت‌افزار اسلامی پر می‌شود و ما به عنوان مجموعه فرهنگی از نهادهای دولتی که در زمینه این 30 سال کار نکردند انتقاد داریم، مجموعه صدا و سیما، مجموعه آموزش و پرورش، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خیلی نقش مهمی دارند. تاکید می‌کنم بچه‌های فرهنگی ما بیایند به این صورت کار کنند چه در نوشت‌افزار و چه در سایر حوزه‌ها، یعنی خط‌ها باید شکسته بشوند ما هم خط‌شکنی کردیم، اگر این اتفاق بیفتد به نظرم یک جریان سالم فرهنگی برای کل کشور به وجود می‌آید. ما امسال به صادرات فکر می‌کنیم. یک جریان فرهنگی را صادر کنیم و این مدل خوبی است و ما حرفمان به نخبه‌های فرهنگی همین است. حضرت آقا امسال (سال 93) در مشهد فرمودند که امید من به شما جناح مومن، فرهنگی غیردولتی است. آقا فرمودند من از این جمع‌ها راضی هستم کارهایشان موثر بوده است و ادامه بدهند. بچه‌ها تو بازار رفتند کار یاد گرفتند شاگردی کردند با هنرمند، بارسانه ملی سر و کله زدند به تمام معنی جنگ کردند تا این کار بزرگ انجام شد، این یک کار واقعی است یعنی این دفتر و نوشت‌افزار رفت به بازار و بچه خرید و استفاده کرد و یک‌سال رویش اثر فرهنگی گذاشت این یک جلد شد 7 میلیون جلد به نظرم این می‌تواند برای همه مجموعه‌های فرهنگی موثر باشد.

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «مدیرعامل مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت افزارهای اسلامی ایرانی: برنامه‌ریزی دشمن در حوزه نوشت‌افزار مشهود است» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات