متون جديد ديني لذت كشف را در كودكان زنده مي كند

به گزارش خبرنگار معارف ايرنا، سيدعلي كاشفي خوانساري روز يكشنبه در نشست بازنگري در كتاب هاي ديني كودك و نوجوان در سراي اهل قلم كودك و نوجوان بيست و نهمين نمايشگاه يين المللي كتاب گفت: امروز كودكان زير بمباران اطلاعات ديني به مرحله اشباع كاذب رسيده اند و اگر كسي بتواند درباره موضوع هاي تكراري به شيوه اي جديد و پويا دست يابد و براي كودكان سخن بگويد، لذت كشف و پاسخ به حس كنجكاوي كودكان نيز اشباع خواهد شد.
اين نويسنده و منتقد حوزه ادبيات كودك و نوجوان بر ضرورت ارائه تعريفي از ادبيات ديني كودك سخن گفت و اظهار داشت: منظور از ادبيات ديني ادبيات به معناي عام نيست بلكه منظور متون است و در واقع منظور خواندني هايي است كه توسط كارشناسان براي كودكان پديد مي آيد و مراد از اين ادبيات يك دايره موضوعي است كه موضوع يا شخصيت و حوادث آن نسبت جدي تري با ادبيات ديني دارد.
وي نسبت ميان ادبيات كودك و نوجوان را با علوم مختلف همچون روانشناسي، جامعه شناسي و ساير علوم يك نسبت غيرقابل انكار دانست و گفت: در حوزه ادبيات كودك و نوجوان بايد سه ضلع از يك مثلث متوازي الاضلاع را در نظر داشت كه اين سه ضلع يعني ادبيات، كودك و نوجوان و دين را تشكيل مي دهد و با اين نگاه بايد به آسيب شناسي ادبيات ديني كودك و نوجوان پرداخت.
كاشفي افزود: توليدكنندگان متون ادبي، منتقدان و آسيب شناسان اين حوزه نيز بايد با همين نگاه به تحليل محتواي موضوع بپردازند و ورود هر گروه يا فرد نيز به ادبيات كودك معمولا از همين سه حوزه صورت مي گيرد.
وي هر نوع آسيب شناسي در اين زمينه را منوط به درنظر گرفتن سه ضلع موردنظر دانست و گفت: غفلت از هر كدام اضلاع موردنظر باعث مي شود تا نتايج اين آسيب شناسي بلغزد.
كاشفي خوانساري در ادامه خواستار توجه بيشتر به نيازهاي كودك و نوجوان در حوزه ادبيات شد و گفت: ما كمتر به اين موضوع مي پردازيم در حالي كه با توليد آثار مورد نياز آنان مي توان به رمزگشايي در اين زمينه پرداخت.
وي استفاده از تجربيات كارشناسان ادبيات كودك و نوجوان را در اين زمينه بسيار مفيد دانست و گفت: گاهي به قدري در سيطره مباحث نظري قرار مي گيريم كه مقهور مفاهيم غربي يا داخلي مي شويم و نتيجه را فراموش مي كنيم در حالي كه بر اساس تجربيات خودمان مي توانيم اين كاركردها را با توجه به فرهنگ ملي و بومي استخراج كنيم.

** آسيب شناسي درحوزه كودك بايد به توليد آثار بهتر منجر شود
مجتبي دماوندي استاد دانشگاه شهيد بهشتي گفت: حوزه هاي واژه شناختي در اين زمينه بايد تعريف شود و مولفه هاي يك اثر ادبي مشخص شود و آنگاه به ويژگي هاي ادبيات كودك و نوجوان پرداخت ولي نكته مهم اين است كه قضاوت در ادبيات ديني به عهده خواننده است.
وي خواستار تعريفي جامع و مانع از ادبيات ديني كودك شد و گفت: ما بايد محدوده ادبيات ديني كودك را مشخص كنيم.
دماوندي همچنين گفت: آسيب شناسي در اين حوزه بايد به گونه اي باشد كه منجر به توليد آثار بهتر ديني شود و مخاطب يعني كودك و نوجوان آن را بپذيرد.
وي افزود: بازنگري در ادبيات ديني كودك و نوجوان بايد به همراه نقد باشد و لذا صدها نفر درباره زندگي ائمه(ع) كتاب نوشته اند ولي اكثر اين آثار با تكيه بر منابع متاخر بوده در حالي كه منابع دست اول در اين زمينه نقش مهمي دارد و چنين كتاب هايي به صورت بازنويسي مطرح مي شود و ريشه هاي عميق تاريخي مورد توجه نويسندگان قرار نمي گيرد.
دماوندي دانش لازم براي نويسندگان كودك و نوجوان را دانش تاريخي و ادبي دانست كه اگر اين دو دانش با هم نباشند، فقط يك اثر تاريخي محسوب مي شود.
اين استاد دانشگاه اضافه كرد: هدف در ادبيات، ابلاغ پيام نيست و چنين نويسنده اي مي داند در كجاي متن خود تخيل را پرورش دهد.

** نويسنده ادبيات ديني كودك نقش معلم را ايفا نمي كند
محسن هجري نويسنده تاريخ اديان گفت: گاهي نويسنده مي خواهد اطلاعات، معنا و يا حسي را به خواننده منتقل كند ولي قرار نيست نويسنده نقش يك معلم را بازي كند بلكه با استفاده از ابزار ادبيات، حس را به مخاطب منتقل مي كند و بسياري از كتاب هاي ديني ما به متن هاي اخلاقي و آموزشي تبديل شده و از عناصر ادبي همچون ابهام و ايهام خبري نيست.
وي همچنين گفت: از زماني ويژگي ادبيات ديني كودك و نوجوان از بين رفت كه به دام آموزش و پرورش افتاديم يعني متون ادبي ما جنبه آموزشي به خود گرفت و قصه ديني بايد حس را به كودك منتقل كند و كودك را تشويق كند كه براي دست يافتن به اطلاعات بيشتر به منابع ديني مراجعه كند.
وي ارزيابي داستان ديني را منوط به بازگشت به متون ديني كرد و گفت: گاهي با ساده نويسي و بازنويسي و استفاده از تجربيات كارشناسان اين حوزه مي توان با حس و خيال ديني در مخاطب اثرگذاشت.
هجري در اين مورد به داستان موسي و شبان اشاره كرد كه مولانا به خود اجازه مي دهد تا موسايي براي خود خلق كند كه زود عصباني شود و سپس با ارائه گفت و گويي ميان موسي و شبان حسي را به مخاطب القاء مي كند.
وي همچنين گفت: اگر خيال را از ادبيات بگيريم، ادبيات فرو خواهد ريخت و در قصه ديني خيال مي تواند به پرواز درآمده و با مفاهيمي سر و كار داشته باشد كه با عالم معنا در ارتباط باشد.
وي كودك را استاد خيال پردازي دانست و گفت: اگر بخواهيم براي كودك متني را بنويسيم بايد با خيال به سراغ او برويم و ادبيات و كودك موجودي به هم تنيده است.
نشست بازنگري در كتاب هاي ديني كودك و نوجوان به همت انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان با حضور برخي كارشناسان ادبيات و اساتيد دانشگاه در سراي اهل قلم كودك و نوجوان برگزار شد.
فراهنگ**1003**1569

انتهای پیام /*

[ منبع این خبر سایت ایرنا-فرهنگی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «متون جديد ديني لذت كشف را در كودكان زنده مي كند» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ایرنا-فرهنگی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات