جوانان ایرانی، پابند سنت و اسیر تجدد

جوانان ایرانی، پابند سنت و اسیر تجدد

همشهری آنلاین/ وقتی صحبت از زندگی جوان ایرانی می‌شود خیلی‌ها تنها به مسئله ازدواج می‌پردازند ؛ البته ازدواج هم یکی از مولفه‌های مهم جوانی است اما همه ابعاد جوانی را در برنمی‌گیرد.
شاهد این ادعا هم گزارشی است که اخیرا وزارت ورزش و جوانان منتشر کرده است. در این گزارش از بین 23میلیون جوان ایرانی جامعه آماری، 15هزار نفر انتخاب شدند و گرایش‌های مختلف جوانان در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... بررسی شده است. در این نظرسنجی که شامل جوانان 15تا 29 ساله می‌شود مسائلی همچون هویت در ابعاد فردی، دینی، ملی و انقلابی، خانواده، ازدواج و طلاق، رفاه و تأمین اجتماعی، اخلاق و تربیت، جمعیت و مهاجرت، مشارکت اجتماعی و سیاسی، اشتغال و مهارت‌آموزی، فضای مجازی، رسانه و ارتباطات، اوقات فراغت، آموزش، دانش و پژوهش، مسکن، تربیت‌بدنی و ورزش، جرائم و آسیب‌های اجتماعی، خلاقیت و ابتکار، بهداشت و سلامت و تهاجم فرهنگی بررسی شده است.
ما نیز در راستای سخنان محمدتقی حسن‌زاده، رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره این گزارش، به تفصیل بیشتر برخی از آمارها پرداختیم و در همین زمینه با مصطفی آب روشن، جامعه‌شناس و فاطمه محمدصالحی ، روانشناس نیز صحبت کردیم تا راه برای تحقیق درباره سبک زندگی جوان ایرانی بازتر و قدم‌های بیشتری در این مسیر برداشته شود.به این آمار از زاویه‌های مختلفی می‌شود نگاه کرد اما شاید یکی از آنها غلبه علاقه‌های سنتی جوانان بر زندگی رو به مدرن‌شدن باشد. هرچند باز هم نمی‌توان سهم تغییر سبک زندگی ایرانی‌ها را که مانند تمام نسل‌های پیش از این منجر به شکاف نسلی بین نسل جوان امروز با نسل قبل شده است نادیده گرفت. وقتی شکاف نسلی اتفاق می‌افتد که 2 نسل با وجود اختلاف تجربه‌های امروزشان هنوز به اصول کلی مشترکی پایبند هستند.
نگاه اول: در آماری که از افتخار به مسلمانی می‌گوید می‌توان به مفهوم افتخار، توجه دوباره‌ای کرد: در دل احساس افتخار، حس ارزشمند بودن نهفته است تا‌جایی که فرد علاقه‌مند است برای تعریف هویت خود به دیگران از این مفهوم ارزشمند مثل مسلمانی استفاده کند. 82 درصد جوانان ایرانی در حالی نسبت به اعتقاداتشان حس افتخار دارند که بسیاری از جوانان غرب مسیر معنویت‌خواهی را در آدرس‌های اشتباهی چون عرفان‌های کاذب جست‌وجو می‌کنند و این جای شکر و تبریک به جوانان ایرانی دارد. اگر برای پیگیری احساس افتخار جوانان ایرانی به اعتقاداتشان به آمارهای دیگر نگاه کنید، از یک سو شدت عمل به اعتقادات را از حدود میانسالی به بعد خواهید دید و از سوی دیگر مطالبه نسل امروز برای پاسخگویی به شبهات اعتقادی‌شان که اتفاقا موجب تقویت پایه عمل به این اعتقادات نیز می‌شود. به قرآن که مراجعه کنیم پازل‌های زیبایی از امید و تلاش بیشتر را برای بهترشدن اعتقادات در فرصت کوتاه زندگی می‌بینیم؛ آنجا که می‌فرماید: نگویید ایمان آوردیم، بگویید اسلام آوردیم.
نگاه دوم: نسبت بین شرایط موجود و شرایط مطلوب را میزان رضایت از زندگی می‌گویند. این آمارها بیانگر رضایت 88/9درصدی جوانان از روابط خانوادگی‌شان هستند، با توجه به اینکه جامعه آماری این گروه را قشر جوانان تشکیل می‌دهد بهتر است با پشتوانه این نشانه خوب، خانواده‌ها به دلایل رضایت و نارضایتی جوانان از خانواده‌های خود نگاه دوباره‌ای بیندازند.
آیا این رضایت به خاطر مسائل مادی است یا معنوی؟ به خاطر ارائه خوب خدمات در خانواده است یا به خاطر همکاری و تعامل خوب اعضا با هم؟ هر خانواده‌ای خود معیار خوبی است تا با پاسخ به این سؤال‌ها و نیم‌نگاهی به میزان موفقیت و عدم‌موفقیت جوانان متاهل جامعه، به تقویت هرچه بهتر روابطی بپردازد که میل به ساخت زندگی رضایتمندانه مجددی را هم تولید کند.
نگاه سوم: اگر آمار استفاده از چت و شبکه‌های مجازی این تحقیق را در کنار هم نگاه کنید، نکاتی جالب توجه دیده می‌شود: سایر تحقیقات هم این مقطع سنی را بیشترین کاربران اینترنت می‌داند و می‌گوید تحصیلات یکی از معیارهای نوع استفاده از اینترنت را تعیین می‌کند؛ مثلا دارندگان مدرک دیپلم بخش اعظم استفاده‌کنندگان هستند.
بهتر است شما نوع استفاده مثبت یا منفی از این تکنولوژی‌ها را تعیین کنید اما به میزانی که افراد مشغله و دلمشغولی‌های مختلف مانند تحصیل، کار و... داشته باشند کمتر فرصت و انگیزه وقت‌گذرانی و تفریح از طریق اینترنت را گزارش کرده‌اند.

نگاه چهارم :‌
جوانی آستانه تصمیمات مهم برای امروز و آینده است. وقتی جوانان از مخالفت 82/6درصدی خود با ازدواج‌های مجازی می‌گویند و از طرفی 55/6درصد به ازدواج سنتی اعلام رضایت کرده‌اند یا 15/1درصد این جوانان از حالا به فکر مسکن‌ هستند یعنی میل به برنامه‌ریزی برای تشکیل زندگی در سطح خوبی وجود دارد. جز 2درصد جوانان که به شیوه آشنایی اینترنتی ازدواج کرده‌اند، سایرین از آثار بدی چون مخدوش بودن هویت واقعی افراد در این ازدواج‌ها و ضربه‌های عاطفی آن باخبرند و هنوز بیشتر میل به ازدواج سنتی دارند. با این حساب اگر خانواده‌ها به جوانان فرصت بیشتری در جلسات خواستگاری سنتی برای آشنایی بدهند یا از تحمیل و... دوری کنند، ازدواج سنتی که هنوز هم طبق آمار موفقیت‌آمیز‌تر است، می‌تواند همچنان راه حل مشکل ازدواج باشد.
اینترنت؛ راه فرار یا قوزی بالای قوز
اینترنت به‌عنوان روش نوین ارتباط و دسترسی به اطلاعات، شکل نوینی از تعاملات اجتماعی را به‌دنبال خود آورده است. امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که فضای مجازی در سطح وسیع و گسترده به رقابت با فضای واقعی برخاسته و این فضای مبهم برای جوانان بسیار جذاب است. اهمیت حضور و ارتباط رسانه‌های جدید، سبک نوینی از زندگی را برای اعضای جدید جامعه فراهم کرده که می‌توان آن را به زندگی دوم تعبیر کرد. ناگفته نماند ایرن فضا در کنار تمامی کارکردهای آموزشی و اقتصادی مثبت و منحصر به‌فردش، جامعه را دچار چالش‌های متعددی کرده است. یکی از این نگرانی‌ها، اثرگذاری اینترنت بر رفتار و روابط اجتماعی جوانان است که مهم‌ترین چالش‌های فرارو، تضادهای فرهنگی در جامعه‌ و پیامدهای حاصل از آن است. با توجه به پژوهش‌های به‌عمل آمده تقریبا 67درصد جوانان 15تا 29سال کشور از اینترنت استفاده می‌کنند؛ در واقع این فضای ارتباطی اجتماعی، نوع جدیدی از روابط را ایجاب می‌کند که طی آن شیوه‌های رفتار، قواعد، هنجارها، محدودیت‌ها و در عین حال آزادی‌های جدیدی را برای جوانان ایجاد کرده است.
نتیجه پژوهش‌های حاضر ما را به این نتیجه می‌رساند که حدود 40درصد از کاربران فرار از تنهایی را علت حضور در فضای مجازی عنوان کرده‌اند؛ در واقع با وجود اینکه جوانان امروزی گوشه‌گیر و منزوی به‌نظر می‌رسند اما در فضای مجازی فعال و اجتماعی‌تر عمل می‌کنند؛ چرا که این فضا احساس دوست داشته شدن و مهم‌بودن را در جوانان ایجاد می‌کند. از سوی دیگر دیدن عکس‌های دوستان و موفقیت‌هایشان در زندگی، موجب برانگیخته شدن احساس حسادت شده، آنها را دچار سرخوردگی و عصبانیت می‌کند. بیشترین سرخوردگی و تنهایی بین جوانانی یافت می‌شود که در این فضای مجازی خود را با همسالان خویش مقایسه می‌کنند و از «کمبود توجه» به خویش به‌خاطر کامنت‌ها و لایک‌های کمتر از دیگری و یا به‌عبارتی دریافت نکردن بازخورد مورد انتظار در رنج و عذاب هستند و این شرایط آنان را دچار احساس طردشدگی و تنهایی مجدد می‌کند.
در عصر حاضر اینترنت فاصله‌ها را نه از لحاظ جغرافیایی بلکه از لحاظ ذهنی کاهش داده است و امروزه مشاهده می‌شود که افراد با فرهنگ‌های متفاوت و گاهی متناقض دارای علایق مشترکی هستند که از این منظر، در ‌می‌یابیم که سنت‌های پذیرفته شده جامعه در حال کمرنگ‌شدن است؛ چرا که در رسانه‌ها کمتر باز تولید می‌شوند؛ بنابراین از منظر جامعه دینی، ما با نوعی آنومی و یا انحراف از هنجارهای اجتماعی روبه‌رو خواهیم بود.
یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو در این فضا گمنامی کاربران است؛ به‌عبارتی اینترنت فضایی آزاد فراهم می‌کند که افراد خودشان را به‌صورت‌های گوناگون جلوه دهند که این واقعیت به گسترش بی‌اعتمادی شدید در این فضا منجر شده است. کاربران از عکس، جملات زیبا و اشعار و اصطلاحات مختلف برای توصیف ظاهر و شخصیت و خصوصیات درونی خود استفاده می‌کنند و به شکلی دلخواه «خود»‌شان و وضعیت ظاهری‌شان را توصیف می‌کنند. این افراد با جعل هویت خویش و به اشتراک‌گذاری آن در دنیای مجازی، بی‌اعتمادی را در فضای مجازی تسری می‌دهند که متأسفانه آسیب‌های اجتماعی و روانی فراوانی را در جامعه به‌وجود می‌آورد. لذا قبل از اینکه این پدیده اجتماعی نوظهور به شکل مرضی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر جامعه تحمیل کند آسیب‌شناسی و آگاهی رساندن به خانواده‌ها، جوانان و به‌طور عام، کاربران شبکه‌های اجتماعی را ضروری و الزام‌آور می‌سازد.
جامعه شناسی جوان
از منظر جامعه‌شناختی پایگاه اقتصادی- اجتماعی وزن بالایی در بروز طلاق در جامعه دارد که این متغیر نیز وابسته به بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان بیکار است که در پژوهش به‌عمل‌آمده مشاهده می‌کنیم که 77درصد از جوانان، مشکلات اقتصادی را یکی از علت‌های طلاق برشمرده‌اند که در واقع نظریه یادشده را تبیین می‌کند. برای تزریق روحیه امید و نشاط در میان جوانان باید به‌طور جدی به فکر کار و اشتغال آنها بود. آنچه باعث امیدواری جوان‌ها به آینده روشن خود می‌شود، ترسیم دورنمایی شفاف از آینده کشور است. باید با رفع تبعیض، حذف پارتی بازی و خویشاوندسالاری از نظام گزینش کشور، سعی در ایجاد امید و انگیزه بین نسل جوان داشت.
شایان ذکر است که 68درصد از جوانان در این نمونه، داشتن شغل را دارای اولویتی بالاتر از مسکن درنظر گرفته‌اند. با واکاوی در واقعیت فعلی جامعه‌ درمی‌یابیم که افزایش ساخت‌وساز و رکود بازار مسکن ناشی از عدم‌قدرت خرید و فقدان تقاضای مورد نیاز برای خرید مسکن است که این وضعیت انعکاس بحران اشتغال در جامعه است و این واقعیت، تحقیق یادشده را به تأیید مجدد می‌رساند.
آسیب‌های به‌وجود آمده ناشی از آشنایی‌های سطحی و بدون شناخت در فضای مجازی نه‌تنها مشکلات روانی فراوانی را در جامعه به‌وجود آورده است بلکه مشاهده می‌کنیم که اکثر دوستی‌های اینترنتی که به ازدواج منجر شده در آستانه طلاق و فروپاشی‌ هستند. لذا در این پژوهش درمی‌یابیم که 56 درصد از جوانان به ازدواج‌های سنتی پایبند هستند که از منظر جامعه‌شناختی ناشی از آگاهی اعضای جدید جامعه نسبت به ناامن بودن دوستی‌های اینترنتی و ازدواج‌های ناشی از آن است.
نکته درخور توجه اینکه 82درصد از نمونه آماری جوانان در کشور به دین مبین اسلام افتخار می‌کنند که پیامد این نوع نگرش صحیح، سلامت سبک زندگی اعضای جدید جامعه را تضمین می‌کند؛ به‌عبارتی هر چقدر کیفیت دینداری جوانان بالاتر باشد به‌مراتب انگیزه‌های مجرمانه و بزهکاری در جامعه کاهش پیدا می‌کند.
76/4 درصد معتقدند رعایت حریم شخصی در روابط دختر و پسر برای حفظ عفاف ضروری است
76/9 درصد معتقدند مشکلات اقتصادی و فقر در وقوع طلاق موثر است
55/6 درصد معتقدند سنت‌های ازدواج مانند برگزاری مراسم، مهریه و ... لازم است
82/6 درصد مخالف انتخاب همسر از طریق فضای مجازی هستند
81/7 درصد در خانواده خود احساس آرامش و امنیت می‌کنند
68/1 درصد در جنگ برای حفاظت از ایران می‌کوشند
78/9 درصد از روابط خانوادگی خود راضی هستند
82 درصد از مسلمان بودن خود کاملا احساس افتخار می‌کنند

جوانان ایرانی، پابند سنت و اسیر تجدد

جوانان ایرانی، پابند سنت و اسیر تجدد

[ منبع این خبر سایت خبر ایرونی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «جوانان ایرانی، پابند سنت و اسیر تجدد» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبر ایرونی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات