نشست نقد و بررسی «خواب تلخ» / یکی از مهمترین و پیشروترین نمونه های سینمای مستقل ایران

نشست نقد و بررسی «خواب تلخ» / یکی از مهم‌ترین و پیشروترین نمونه‌های سینمای مستقل ایران فرهنگ > سینما - نشست نقد وبررسی فیلم خواب تلخ ساخته محسن امیر یوسفی روز گذشته با حضور محسن امیر یوسفی کارگردان و نیما حسنی نسب منتقد سینما در پردیس سینمایی پرشین مهرشهر کرج برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مراسم محسن امیریوسفی در سخنانی عنوان کرد که خواب تلخ به گونه ای ساخته شده است که لحظه لحظه آن تلاش در جهت ارتباطی متفاوت با همه مخاطبین سینما هست.

امیریوسفی در بخشی از این نشست در پاسخ به سوالی درباره فیلمبرداری خوب  فیلم خواب تلخ گفت : فیلمبرداری درخشان این فیلم ،محصول کار بایرام فضلی است که از قدر ندیده ترین فیلمبرداران تاریخ سینمای ایران است .او همچنین صداگذاری متفاوت این فیلم را که کار محمدرضا دلپاک و حسین مهدوی بود را هم صداگذاری متفاوتی دانست که از زمان خودش جلوتر بود.

کارگردان فیلم خواب تلخ  درادامه با اشاره به گذشت 12سال از ساخت این فیلم گفت :در زمان ساخت این فیلم ،بسیاری از صحنه های فیلم، بار طنز نداشت وخنده  دار نبود ولی گذشت زمان به نوعی باعث شد که فیلم خواب تلخ ،فیلم خنده دارتری شود و خوشبختانه با طیف وسیعتری از مردم ارتباط برقرار کند.

کارگردان فیلم آتشکار درادامه صحبتهای خود به این نکته اشاره کرد که حتی  یک جمله از فیلم  خواب تلخ ،به شکل بداهه گفته نشده است و قبل از ساخت این فیلم ،یک فیلمنامه کامل وجود داشت .

محسن امیر یوسفی در پاسخ به سوالی که چرا دراین فیلم از بازیگر حرفه های استفاده نشده است گفت :ما اگر می خواستیم دراین فیلم از بازیگران حرفه ای استفاده کنیم ،یک مدل دیگر و نوع دیگری از فیلم می شد و این فیلم حس و طعم ورنگ دیگری پیدا می کرد ولی هرچه بود هیچگاه این حس مستند داستانی فعلی را نداشت. از سویی دیگر در ساختاری که برای این فیلم در نظر گرفته شده بود قرار نبود که بازیگر ازیک سری اصول تخطی کند . شخصیتهایی هم که نوشته شد بر اساس مصاحبه ها وگفت وگوهای  بسیاری بود که قبل از ساخت با بازیگران فیلم انجام شد و موقع نوشتن فیلمنامه بسیاری از دیالوگهای فیلم را از خود اسفندیار و دیگران گرفتم .

امیریوسفی در بخش دیگری از اظهارات خود به فیلم ابد ویک روز اشاره کرد و با ستایش از این فیلم گفت :این فیلم اگر ده سال پیش ساخته می شد شاید حتی فرصت ورود به جشنواره و اکران را هم پیدا نمیکرد ولی استقبال مردم از این فیلم قدرتمند، نشان از تغییر نگرش تماشاگران سینمای ایران است که نشان میدهد آنها صرفاً علاقمند فیلمهای کمدی نیستند و از آثار فاخر و تلخ سینمای اجتماعی هم حمایت میکنند، البته منظورم از کلمه فاخرمحتوای این فیلم است نه بودجه آن، که ایکاش بود! فیلم ابد ویک روز نمونه بسیار خوبی از موفقیت و تکامل سینمای مستقل و اجتماعی ایران است.

او ادامه داد : سالها قبل از اینکه گروه هنر وتجربه ایجاد شود خود من به دنبال کرایه یک سالن سینما برای اکران فیلم خواب تلخ  بودم ولی نشد و در اصل نگذاشتند! الان هم تشکیل گروه هنر تجربه فرصت خوبی برای دیدن این فیلمهاست، وی در ادامه گفت: برای سینمای متفاوت ایران، گروه هنر وتجربه هدف نیست بلکه وسیله است. وسیله ای برای دیده شدن فیلمهای کمتر دیده شده سینمای ایران.

نیما حسنی نسب منتقد سینما نیز دراین نشست گفت :فیلم خواب تلخ یکی از مهمترین و پیشروترین نمونه های سینمای مستقل درایران است که نه خود را موظف می داند که منتسب به جریان کلیشه ای باشد و نه مخاطب  خود را فقط در میان مخاطب خاص جستجومی کند .

او ادامه داد :سینمای مستقل سینمایی است که باید از هرگونه تاثیر و سفارش سرمایه های غیر خصوصی و رانت و روابط و ارگانها و دولت و... مستقل باشد . سینمای مستقل سینمای سفارش ناپذیری است و سینمای مستقل در هالیوود هم سینمای مستقل از قراردادها و کلیشه ای رایج در کمپانی هاست ،کمپانیهایی که فیلمهایی برای مخاطب انبوه می سازند .

نیما حسنی نسب در ادامه گفت : یک فیلم مستقل در ایران ،فیلمی است که هیچ سفارشی خارج از فکر و اندیشه وسلیقه فیلمساز نگرفته باشد . فیلم سفارشی فقط فیلمی مثل قلاده های طلا و یا بادیگارد نیست و فیلمی مثل سالوادور هم فیلمی سفارشی است چون بر اساساس سفارش یک جریان فکری برای بیزینس و تجارت ساخته شده است .

به گفته این منتقد سینما :سفارش اولین چیزی که از یک فیلم می گیرد هویت واستقلال آن است . فیلمی مثل سالوادور که پر فروشترین فیلم تاریخ سینما شده ،فیلمی است که حتی فیلمنامه نویش آن ،از آن برائت جسته است و حاضر نیست مسئولیت آن را بپذیرد .

او تاکید کرد :از نظر تعداد مخاطب سینمای بدنه در سالهای اخیر، ریزش مخاطب جدی داشته است ولی طرفداران سینمای مستقل با این ریزش مواجه نبوده اند و به همین خاطراین طیف همیشه از  فیلمهایی مثل زیر پوست شهر ،جدایی نادر ازسیمین ،ماهی و گربه و پرویز وخواب تلخ حمایت کرده است .

او ادامه داد: فیلم خواب تلخ آنقدر اورژینال است که 12 سال پیش بدون  نیاز یه الگو برداری از سینمای عباس کیارستمی به جشنواره فیلم کن رفت و تحسین شد و الان هم بدون الگو برداری از فیلمهایی مثل"من سالوادور نیستم " به فیلمی بسیار پر مخاطب در بین سینما روها تبدیل شده است .

این منتقد سینمای ایران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت :عموم فیلمهای پرفروش سینمای ما دارند ضرر می دهند و عمده فیلمهای مستقل ما به دلیل کم هزینه بودن سود می دهند ولی  کمتر تهیه کننده ای حاضر است که در زمینه ساخت فیلمهای مستقل سرمایه گذاری کند .تهیه کنندگان سینمای بدنه ،حتی توقعی که از شخصیتهایی مثل اسفندیار دارند این است که مثل رضا عطاران و احمد پورمخبر باشند!

او ادامه داد :در فرانسه هیچ وقت فیلم گدار،از فیلمهای جریان اصلی بیشتر نمیفروشد ولی در سینمای ایران ،حداقل 15 فیلم سینمای بدنه با ستاره های مشهور هستند که کمتر از ماهی و گربه وپرویز و خواب تلخ فروخته اند.

امیر توده روستا کارگردان سینمای ایران نیز که در این نشست حضور داشت در سخنانی با ستایش از فیلم خواب تلخ گفت : فیلم خواب تلخ فیلم کمدی فاخر و سنگینی است. در فیلم خواب تلخ لزوما صحنه ای که می خنداند فقط برای خنده نیست و در پس خنده یک غمی به وجود می آورد که خیلی ارزشمند است .

58241

 

 

کلید واژه ها: کارگردانان سینمای ایران - سینمای ایران -

[ منبع این خبر سایت خبرآنلاین-فرهنگ می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «نشست نقد و بررسی «خواب تلخ» / یکی از مهمترین و پیشروترین نمونه های سینمای مستقل ایران» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت خبرآنلاین-فرهنگ منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات