«موزه های پنهان » در دل شهر موزه اصفهان

به گزارش ایرنا، ' ژان لوک مارتینز ' رئیس موزه لوور پاریس، ماه گذشته در سفری به اصفهان در توصیف این شهر تاریخی گفت: هر یک از بناها و آثار تاریخی اصفهان، به تنهایی یک موزه است.
اظهارات رئیس موزه لوور پاریس در حالی بیان می شود که وی هنوز آثار تاریخی اصفهان در موزه های ناپیدای این شهر که همچنان در انتظار رهایی از حجره های تنگ و تاریک چشم به انتظار یاری مسئولان هستند را ندیده است.
سید احمد عطایی از جمله مجموعه داران بزرگ اشیاء تاریخی در اصفهان است که 35 سال از عمرش را به جمع آوری 66 مجموعه اشیاء با ارزش وتاریخی گذرانده است و گنجینه ای از تاریخ و هویت ملی را گردآوری کرده است.
چنانچه از یکی از مجموعه های غنی تاریخی که توسط این مجموعه دار اشیای قدیمی گردآوری شده است دیدن کنی، از اینکه به عمق تاریخ رفته ای احساس غرور می کنی اما از اینکه کهن ترین آثار با ارزش در فضایی قرار گرفته است که هر لحظه احتمال نابودی اش احساس می شود، ترس وجودت را فرا می گیرد و گویی قدرت تو ، حقیرتر از قدرت موری است که در لابه لای این آثار ارزشمند، آزادانه و مقتدرانه حرکت می کند.
در یکی از این مجموعه ها، قدیمی ترین ساعت ها با بیش از 300 سال قدمت، انواع تلفن ها و تلگراف ها، مجموعه اتوهای قدیمی، سکه، دوربین، زنگ زور خانه های صفوی و تسبیح های ساخته شده از سنگ های گرانبها وجود دارد اما بدور از چشم آدم هایی که مشتاق دیدن این آثار هستند.
این آثار در شرایطی گرد هم آمده اند که چنانچه توفیق دیدن آنها را داشته باشی باید برای حرکت در لا به لای آنها نهایت دقت را داشته باشی زیرا کوچکترین حرکت تو در این فضای کوچک اما پر از شی ء ارزشمند، ممکن است اثری ارزشمند را نابود کند.
رئیس کمیسیون میراث فرهنگی و موزه مجمع گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان اصفهان در گفت وگو با ایرنا از نبود فضایی مناسب برای نگهداری آثار تاریخی ارزشمند از مسوولان شهر گلایه کرد.
سید احمد عطایی با اشاره به اینکه مسئولان استان هر بار در بازدید از مجموعه آثار ارزشمند و تاریخی اش داشته اند، ایجاد فضایی مناسب برای نگهداری این آثار را به او وعده داده اند، گفت: این وعده ها تاکنون محقق نشده و نبود محلی مناسب برای نگهداری این آثار تاریخی ارزشمند، معضل بزرگی برای موزه داران اصفهان است.
وی سازمان میراث فرهنگی را متولی این امر دانست اما معتقد است صندوق احیای آثار تاریخی و شهرداری نیز باید در این راستا اقدام کنند.
عطایی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی و شهرداری ها برای حفظ آثار فرهنگی و تاریخی شهرها مسئولیت دارند، افزود: شهرداری اصفهان نیز برای ایجاد موزه در این شهر تاریخی و توریست پذیر، تاکنون اقدامی نکرده است.
وی گفت :حتی اداره کل اوقاف هم دراین راستا می تواند با ایجاد موزه داری اسلامی وترویج فرهنگ نقش موثری داشته باشد.
این مجموعه دار بزرگ کشور باتاکید براینکه اکنون در بسیاری ازخانه های اصفهانی می توان ویترینی از اقلام ارزشمند را مشاهده کرد گفت: اگر موزه ای در اصفهان برپا شود می توان این اقلام را به موزه آورد و به نمایش گذاشت.
عطایی با ابراز تاسف از وضعیت کنونی نگهداری اشیا باارزش در اصفهان گفت: ما اکنون به سمتی می رویم که نه تنها نمی توانیم اقلام و چیزهای فعلی را حفظ کنیم بلکه شاهد نابودی میراث کهن خواهیم بود.
وی به سمپاشی فرشهای نفیس مجموعه اش اشاره کرد وافزود: این فرش ها متعلق به دوره های تاریخی 1320 ، 1304 و... است که به دلیل نداشتن فضای مناسب دچار بید زد گی شده واین برای ما درد بزرگی است .
اوکه از سن 7 سالگی با جمع‌آوری تمبر، کار خود را آغاز کرده وباخرید یک لیوان به قیمت 15 ریال به یک مجموعه داربزرگ تبدیل شده است اکنون بزرگ‌ترین مجموعه موتورسیکلت ایران با تعداد 273موتورسیکلت از دوره جنگ جهانی دوم تا 35 سال پیش ،سه عدد هواپیمای گلایدینگ، 25 دستگاه اتومبیل از سال 1928 تا 35 سال پیش، مجموعه چوب، مجموعه لوستر، مجموعه نفیس انگشتر، مجموعه دوچرخه، مجموعه ذره‌بین، مجموعه سماور، مجموعه ساعت، مجموعه چراغ‌های نفتی و فیتیله‌ای، مجموعه کلاه‌خود، زره و زنجیر و مجموعه قفل و ترازو را در 5 واحد مسکونی در اصفهان حفظ ونگهداری می کند،مجموعه‌هایی که هر کدام می تواند با حمایت مسوولان شهری به یک موزه تخصصی تبدیل شود.
عطایی گفت :به علت شرایط مناسبی که برای مجموعه داران اصفهانی درتهران به خصوص در برج میلاد وبرخی بناهای تاریخی فراهم شده است بیشتر علاقه مندان این حوزه به تهران پناه برده اند در حالیکه اصفهان باتغییرکاربری اماکن تاریخی می تواند به سمت موزه‌داری و اماکن اقامتی برود در غیر اینصورت میراث فرهنگی کشورمان، در خانه‌های مجموعه‌داران اصفهانی، فقط خاک می‌خورد.
او به حراج درهای تاریخی اصفهان در حراج های بزرگ خارجی هم اشاره کرد وگفت: نباید نسبت به این مساله بی تفاوت باشیم وبا تدوین قانون می توان جلوی بی قانونی را گرفت وبا قراردادن مرجع رسمی وایجاد حراج های واقعی از بروز چنین اتفاق هایی جلوگیری کرد.
وی ادامه داد:اگر میدان اما علی (ع) را به مجموعه داران اصفهانی بدهند باتوجه به تجارب مان می توانیم این حراج واقعی را برگزار کنیم، اما متاسفانه کسی تاکنون باما همسو نشده ،در حالیکه در برخی خانه ها اشیایی است که با بزرگ ترین موزه های دنیا قابل رقابت است.
این مجموعه دار اصفهانی در پایان گفت: نگهداری آثار ارزشمند برای ما به یک دغدغه تبدیل شده چراکه از نظر هوا ودما ونگهبانی در شرایط سختی به سر می بریم .
بیش از ۲۲ هزار جاذبه تاریخی و فرهنگی ارزشمند در استان اصفهان وجود دارد اما این شهر تاریخی ، باموزه هایی چون چهل‌ستون، موزه هنرهای تزئینی، مجموعه میدان امام، عالی‌قاپو، منارجنبان و موزه کلیسای وانک به یک موزه ای بزرگ تبدیل شده است.
دراضفهان به علت وجود بافت قدیمی و معماری زیبای شهری، خانه‌های قدیمی بسیاری احیا شده که برخی از این خانه‌ها را می توان دراختیار مجموعه داران اصفهانی قرار داد وبه موزه تبدیل کرد.
اما اکنون مجموعه داران با همه اقلام ارزشمندشان ، سالهاست که جایی برای به نمایش گذاشتن هویت وفرهنگ تاریخی کشورمان ندارد ونیاز است برای عمل به وعده ها، تاریخ وهویت مان را از ورطه نابودی نجات دهیم ،چراکه هرلحظه اماکن دارد دستهایی ، تاریخ وپیشینه مارا به یغما ببرد.
ت/7141/ 6022

انتهای پیام /*

[ منبع این خبر سایت ایرنا-فرهنگی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان ««موزه های پنهان » در دل شهر موزه اصفهان» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ایرنا-فرهنگی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات