معرفی کتاب – اینشتین، فیزیک و واقعیت -آکا

سایت علمی ، اخبار علمی آکااخبار علمی تازه های فناوری اخبار آموزشی

آکاایران: در یک مصاحبه که دو هفته قبل از فوت اینشتین، انجام گرفت، مصاحبه کننده می نویسد:

به گزارش آکاایران: ««  اینشتین اظهار داشت که در ابتدای این قرن تنها چند دانشمند بودند که ذهن فیلسوفانه ای داشتند. اما امروزه فیزیک دانان تقریباً همه فیلسوف هستند، گرچه آنها مستعد فیلسوف بد بودن هستند. او به عنوان پوزیتیسم منطقی اشاره کرد که معتقد بود آن نوعی از فلسفه است که از فیزیک بیرون آمده است»».

Einstein, Physics and Reality

نوشته ی :  Jagdish Mehra

ترجمه و افزودگی: منصور اسلامی

انتشارات: شایسته

 موضوع: فیزیک، فلسفه ی فیزیک

چاپ اول، ۱۳۸۷

تعداد صفحه: ۱۷۵

پست الکترونیک ناشر:  shayeste.bookshop@yahoo.com

,einstein,jagdish mehra,physics and reality,[categoriy]

معرفی کتاب – اینشتین، فیزیک و واقعیت

معرفی کتاب – اینشتین، فیزیک و واقعیت -آکاeinstein,jagdish mehra,physics and reality,انتشارات شایسته,اینشتین,تفسیر کپنهاگی,فلسفه ی فیزیک,فیزیک و واقعیت,کوانتوم,معرفی کتاب,مکانیک کوانتوم

آکاایران: معرفی کتاب – اینشتین، فیزیک و واقعیت

 

اینشتین دیدگاه های مخالف در مقابل توسعه و موفقیت مکانیک کوانتوم اختیار کرد. در مناسبت های بسیاری، اینشتین به صورت مخالف عمده و اصلی نظریه عمل می کرد. مخصوصاً در مقابل نتایج فلسفی ای که از نظریه ی کوانتوم جدید ناشی می شد. بحث های معرفت شناختی او با نیلز بودر و مکس بورن به احتمال قوی در رده ی بزرگترین مباحثه های تاریخ علم قرار می گیرد که بعضی از سوال های بسیار پایه ای را پدید آورد. اینشتین هنوز با پاسخ هایی که دریافت کرده بود، قانع نشده بود. نه تنها کار بعدی او روی نسبیت عام و نظریه ی میدان وحدت یافته، او را از بیشتر فیزیک دانان جوانتر معاصر بیگانه کرد، بلکه انتقاد آنها روی نکاتی متمرکز شده بود که برای اینشتین فرع به نظر می رسید. مانند مسائل آماری و جزئیات موجبیتی.

او سرانجام با این جمله خودش را تسلیم منتقدانش کرد:

««  به نظر من نظریه ی کوانتوم معاصر، به وسیله ی اصول و مفاهیم خاص پایه ای که پشت سرش پنهان شده است و در کل از مکانیک کلاسیک گرفته شده است، یک فرمالیزاسیون مطلوب از مفاهیم را تشکیل می دهد. با این همه من اعتقاد دارم که این نظریه ، هیچ نکته ی مفیدی را برای حرکت به سوی پیشرفت های آتی به دست نمی دهد. این همان نقطه ای است که انتظارات من بسیار فراخ تر از انتظارات فیزیک دانان معاصر از آن رخت بر می بندد»».

تا قبل از ظهور نظریه ی کوانتوم و پدید ه های کوانتومی، علم، وجود جهان خارجی را قبول داشت و هدف دانشمندان این بود که مشاهدات خود را بر حسب رفتار اشیاء خارجی توضیح دهند. اما مکانیک کوانتومی با آمدنش این نگرش را زیر و رو کرد. جایی که مشاهدات مختلف منتهی به یک نتیجه ی واحد نمی شود.

در مقابل این مسائل فیزیک دانان عمدتاً به سه گروه تقسیم شدند:

۱)       بعضی نظریه ی فعلی کوانتوم را رضایت بخش نمی دانند و معتقدند که باید در پی یافتن تئوری های جدید باشیم.

۲)      برخی دیگر در فرمالیزم ریاضی آن اشکالی نمی بینند ولی معتقدند که باید تعبیر دیگری برای این فرمالیزم یافت.

۳)     اما اکثریت فیزیک دانان معاصر نظریه ی کوانتوم و تعبیر رایج آن را پذیرفته اند و به دلیل موفقیت های درخشانش خود را به این تسلی داده اند که یا مسائل حل شده است یا نباید درباره ی آن فکر کرد.

بدون تردید اینشتین یکی از قدرتمندترین متفکران در زمینه ی مسائل طبیعت شناسی بود و نظرات او تأثیر بسزایی روی فیزیک دانان داشت. اینشتین معتقد بود که شناخت جهان طبیعت ممکن است و این امر را یک معجزه و یک سر جاودانی می دانست. به عقید ه ی او اینکه ما می توانیم به تجارب حسی امان با تفکر نظم بدهیم، امری است که ما را به وحشت می اندازد. می توان گفت راز ابدی جهان، قابل درک بودن آن است. اینشتین می گوید:

 بسیاری از قدما فکر می کردند که دانش ما درباره ی طبیعت صرفاً زاییده ی تجارب حسی است. آنها برای قدرت خلاقه ی ذهن انسان نقشی قائل نبودند. نیوتون فکر می کرد که مفاهیم اساسی (نظیر جرم، شتاب و نیرو)  و قوانین مکانیک نیوتونی را می توان از تجربه استنتاج کرد و منظور او از جمله ی “”فرضیه ها ساخته ی من نیست”” نیز همین بود. با وجود این، موفقیت مکانیک نیوتونی همه را از تشخیص هویت ذهنی مبانی این دستگاه غافل کرد. در قرن نوزدهم نیز اکثر فیزیک دان ها بر این عقیده بودند که تمام اطلاعات فیزیکی، صرفاً نتیجه تجارب حسی است. نادرستی این عقیده پس از عرضه شدن نسبیت عام آشکار شد. زیرا معلوم شد که این نظریه می تواند حقایق تجربی بیشتری را به نحو رضایت بخش تری توضیح دهد. اصول فیزیک نظری، زائیده ی فعالیت های آزاد ذهن انسان است. این ذهن انسان است که فرضیه می سازد و نظریه ارائه می دهد. منتها باید دنبال آن نظریاتی رفت که نتایج حاصل از آن تجارب حسی را توجیه کند، زیرا مطابقت با تجربه شرط لازم برای صحت هر نظریه است.

اینشتین عقیده داشت که اسرار طبیعت نهفته است و راه مشخص و معینی برای دستیابی به آنها وجود ندارد. تنها با به کار انداختن فکر و استفاده از حدس و شهود می توان به مفاهیم مناسب و اصول حاکم بر جهان طبیعت پی برد و نیز وی را عقیده بر این بود که توجه صرف به تجارب حسی موجود کافی نیست و فیزیک دانان نظری باید به دنبال ساختن طرحی ساده و زیبا و کلی باشند و این طرح جهان شمولی که مورد قبول آنهاست، ناسازگاری نداشته باشد. اینشتین خود به این روش پایبند بود و در ارائه نظریاتش به اصول توجه می کرد تا ساختن نظریه ای که بتواند نیازهای روز را برآورده کند. وی اظهار داشته است که آزمایش مایکلسون و مورلی محرک وی در ساختن نظریه ی نسبیت خاص نبوده، بلکه به این علت به دنبال ساخت چنین نظریه ای رفت که بر مبنای اصول کلی، به حرکت مطلق اعتقاد نداشته و از طرفی این اعتقاد را با نظریه ی الکترودینامیک ماکسول سازگار ندیده است. بنابراین در جهت رفع این نقیضه بود که به این نظریه دست یافت.

اما راجع به بحث واقعیت باید گفت که عقیده ی اینشتین این بود که اعتقاد به دنیای خارجی مستقل از ذهن، اساس تمام علوم طبیعی است. همچنین او اعتقاد داشت که چون ما از طریق حواس از دنیای خارجی مطلع می شویم، بنابراین دانش مان از جهان خارج به دست می آوریم و این تصویر دائماً رو به تکامل است. به طور خلاصه اینشتین اعتقاد داشت که مام می توانیم بدون آنکه اعتقادمان را در مورد امکان به دست آوردن تصویر واقعی عالم خارج کنار بگذاریم یا از علیت دست بشوییم، به حل مشکلات فعلی فیزیک نائل شویم. او در این باره می گوید:

«« بعضی از فیزیک دانان از جمله خود من، نمی توانند بپذیرند که باید برای همیشه از اندیشه نمایش مستقیم واقعیت فیزیکی در فضا و زمان دست شست و یا باید تسلیم این نظر شد که رویدادهای طبیعت به بازی های احتمال می مانند»».

گرچه پس از رواج تعبیر کپنهاگی نظریه ی کوانتوم، گرایش های رئالیستی در فیزیک دانان ضعیف شد ولی در دهه های اخیر این گرایش ها به سوی تفکر رئالیستی رو به صعود بوده است.

شاید در میان این بحث ها و عقاید مختلف درباره ی واقعیت و زندگی پیش رو، این گفته ی گابریل گارسیا مارکز خیلی هم بی ربط به موضوع نباشد که گفت:

«« زندگی، آنچه زیسته ایم نیست، بلکه چیزی است که به خاطر می آوریم تا روایتش کنیم»».

فهرست

مقدمه مترجم

دیباچه

مقدمه

۱)        نظریه ی کوانتوم غیر اینشتینی

اتم بور –  زومرفلد

فیزیک و اصل تطابق

مکانیک کوانتومی

مکانیک موجی

تعبیر میکروفیزیک

تعبیر احتمالاتی تابع موج

روابط عدم قطعیت

۲)      بحران در فیزیک نظری

مطالعات اولیه اینشتین

اصول اساسی در کار اولیه اینشتین

بحث کوانتوم نور با نیلز بور

آیا نظریه ی میدان، امکاناتی را برای حل مسئله کوانتوم عرضه می کند؟

یک نقطه نظر ارشادی جدید

پایه های نظریه ی گرانش

بسوی نظریه ی میدان وحدت یافته

۳)     مکتوباتی در باب مکانیک موجی

معادله ی شرودینگر واقعی

پیرامون رابطه ی عدم قطعیت

آیا جهش های کوانتومی وجود دارند؟

۴)      بحث معرفت شناختی با اینشتین

آیا مکانیک کوانتوم واقعیت را به درستی توصیف می کند؟

پنجمین کنفرانس سولوی (۱۹۲۷)

بحث هایی در باب مسائل معرفت شناختی

اصل مکملیت بور و مکتب کپنهاکی

۵)     آیا توصیف نظریه ی کوانتومی طبیعت کامل است؟

دانش گذشته و آینده در مکانیک کوانتومی

مسئله ی کاملیت

فیزیک و واقعیت

مکانیک کوانتومی و واقعیت

۶)      آیا خداوند تاس بازی می کند؟

اینشتین آماری

آخرین بحث اینشتین درباره ی علیت آماری و دترمینیسم

۷)     ماخ در مصاف با کانت

جنبه های پیشرفت و توسعه ی فلسفه ی طبیعی اینشتین

دیدگاه های ارشادی

اقتصاد فکر

نظریه ها ابداعات آزاد ذهن هستند

بین آب و آتش

پیش فرض ها و پیش بینی ها

شهود و تجربه

واقعیت چیست؟

توصیف و واقعیت

علم و فرضیه

فرهنگ اصطلاحات

یادداشت ها و مراجع

VN:F [1.9.22_1171]

[ منبع این خبر سایت آکاایران-علمی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «معرفی کتاب – اینشتین، فیزیک و واقعیت -آکا» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت آکاایران-علمی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات