چشمی که در قیامت نمی گرید!

حسین، خود، پاسدار بزرگی است که در راه حفظ و نگهبانی دست آوردهای انقلاب الهی جدّش، حضرت محمد (صلی الله و علیه و آله)، عاشقانه از جان و مال و فرزند و زندگی و همه چیز گذشت و زیباترین حماسه را آفرید و ماندگارترین نغمه آزادی خواهی و شرف دوستی و حق طلبی را سرود. سید حسین سیدی/کارشناس حوزه - بخش قرآن تبیان پاسدار

تا سخن از پاسدار و پاسداری به میان می آید؛ نام و یاد حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به میان می آید که جان خویش را در دفاع و پاسداری از ارزشهای الهی فدا نمود.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پیروی از منش آن بزرگ مرد کربلا وظیفه خود را به نحو احسن از مرزهای ایران انجام می دهد، البته پاسداری فراتر از دفاع از مرزهاست و به معنای دفاع از مرزهای عقیدتی و... هم هست.

پاسداری در روایات پاسدار به معنای محافظ

پاسداری در لغت به معنای نگهبانی، محافظت و حراست از چیزی است، چنانکه در روایتی از امام علی (علیه السلام) شکر نعمت به عنوان محافظ نعمت معنا شده است: «لَنْ یَقْدِرَ اَحَدٌ اَنْ یُحَصِّنَ النِّعَمَ بِمَثْلِ شُکْرِها؛ [1] هرگز کسی نمی تواند از نعمتها محافظت و نگهداری کند به [چیزی ] مانند شکر آنها»
یعنی اینکه با شکر نعمت از مقام و جایگاه نعمت، محافظت و پاسداری می شود. 

پاسدار به معنای مرزدار

دو چشم است که آتش به آنان نمی رسد؛ چشمی که از ترس خدا بگرید و چشمی که شبها در راه خدا نگهبانی دهد».

(رباط) و (مرابطه ) به معنای مرزبانی، سنگر داری و دیده بانی است و این معنا نوعاً در خطوط مقدم و در مرزهای نزدیک به دشمن و بیگانه صورت می گیرد. [2] ولی می توان گفت که این مرزبانی و پاسداری منحصر در مرزهای جغرافیایی نیست و توسعه دارد و همه ابعاد مرزبانی از دین اعم از بعد فکری و عقیدتی، اجتماعی و سیاسی، نظامی و دفاعی را در بر می گیرد.
امام زمان (عج) در نامه به شیخ مفید، خود را مرابط، مرزبان و مرزدار خوانده و مرقوم می فرماید: «مِنْ عَبْدِ اللّهِ الْمُرابِطِ فی سَبیلِهِ؛ [3] (این نامه ) از بنده خداست؛ بنده ای که مرزبان و مرزدار راه خداست»
یکی از گروههایی که در پاسداری از مرزهای عقیدتی و فرهنگی اسلام، زحمت می کشند علماء متعهد هسند. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «علماى شیعیان ما مرزبانانى (مرابطون) هستند كه در سوى دیگر آن ابلیس و دار و دسته اش هستند. اینان مانع از شیاطین مى شوند كه به ضعفاى شیعیان ما حمله كنند، و از اینكه ابلیس و پیروان ناصبى اش بر آنان مسلّط شوند، جلوگیری می کنند.» [4]

علمای مدافع مکتب اهل بیت (علیهم السلام) همان راهی را برگزیده اند که زراره و ابابصیر برگزیده بود.  امام صادق (علیه السلام) درباره زراره فرمود: خدا زراره بن اعین را رحمت کند. اگر زراره و امثال او نبودند، [آثار و] احادیث پدرم بر باد می رفت. [5]
در این حدیث، حفظ احادیث از نابودی، همان پاسداری از حدیث است.

پاسدار به معنی نگهبان و آماده

در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، نگهبانی در راه خدا در شب مصداق پاسداری است. «عَیْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشْیَهِ اللّهِ وَعَیْنٌ باتَتْ تَحْرُسُ فی سَبیلِ اللّهِ؛ [6] دو چشم است که آتش به آنان نمی رسد؛ چشمی که از ترس خدا بگرید و چشمی که شبها در راه خدا نگهبانی دهد».

ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)، پاسدار اسلام

چون میلاد امام سوم را در شعبان در پیش رو داریم؛ نباید سخن از شهادت آن امام به میان آوریم، ولی از آنجا که میلاد آن حضرت به نام روز پاسدار نامگذاری شده، و پاسداری آن حضرت در کربلا به مرحله ی ظهور رسید؛ طبعا سخن از شهادت ایشان اجتناب ناپذیر می نماید: حضرت، خطاب به همراهاننش می فرماید: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا؛ [7] هر کس شهادت طلب است و آمادگی بذل جان و خون در راه لقای خدا دارد، همراه ما بیاید»

میزان پایبندی انسان به دین وارزشهای الهی، به همین آمادگی و مصمم بودن برای کمک به حفظ دین بستگی دارد، مولا علی (علیه السلام) در وصیت به یارانش بر همین نکته (حفظ دین) تاکید دارد: هرگاه بلایی فرا رسد، اموال خود را سپر جانتان سازید، ولی اگر حادثه ای (مربوط به دین ) رخ دهد (که جز با دادن جان برطرف نشود) جان خود را فدای دینتان کنید و بدانید که هلاک شده کسی است که دینش تباه شود و غارت زده کسی است که دینش را بربایند. [8]
متاسفانه این خصلت در بین کشورهای مسلمان در حال حاضر کم دیده می شود و منافع دنیایی را بر مصالح اسلام و امت مسلمان ترجیح میدهند، و البته از آن منفعتهای دنیایی هم ناچیزی به آنها می رسد.

چند ویژگی مهم پاسدار هزینه کردن از مال و جان

از ویژگی های پاسداران اسلام، می توان هزینه نمودن از مال و جان خود در راه خدا را نام برد. «لکِنِ الْرَّسُولُ وَالَّذِینَ اَّمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَاءَنْفُسِهِمْ؛ [توبه/88] ولی پیغمبر و کسانی که با او ایمان آوردند (در مقابل عافیت طلبان) با مالها و جانهای خود جهاد کردند».
اگر چه این آیه با توجه به آیات قبل و بعدش در مورد جهاد نظامیست ولی می رساند آن کسانی که دل در گرو محبت خدا و پیامبر خاتم دارند؛ باید برای پیشبرد اهداف مقدس آنان، هزینه هایی را تقبل نمایند، به همین خاطر بود که حضرت خدیجه سلام الله علیها ثروت خود را وقف بسط اسلام نمود و حضرت علی (علیه السلام) آن شیر عرصه های نبرد، برای در امان ماندن جان پیامبر اعظم، شبانه در بستر پیامبر خوابید. [9]

شدت عمل نسبت به دشمنان و الفت در جبهه خودی

در روایتی از امام علی (علیه السلام) شکر نعمت به عنوان محافظ نعمت معنا شده است: «لَنْ یَقْدِرَ اَحَدٌ اَنْ یُحَصِّنَ النِّعَمَ بِمَثْلِ شُکْرِها؛ [1] هرگز کسی نمی تواند از نعمتها محافظت و نگهداری کند به [چیزی ] مانند شکر آنها»

از ویژگی های دیگر پاسداران اسلام، شدت عمل نسبت به دشمنان اسلام، و ایجاد وحدت و مهربانی در بین جبهه خودی است. «محمَّدٌ رَّسولُ اللَّهِ وَالَّذینَ معهُ اءَشهدَّاءُ علَی الْکفَّارِ رُحماءُ بینهم؛ [فتح/29] محمد (صلی الله علیه و آله ) پیامبر خداست، و کسانی که با اویند، بر کافران ، سخت گیر [و] با همدیگر مهربانند».
این دو آیه پاسداری را در جایگاه اجتماعی و سیاسی به تصویر می کشد.
نکته ای که از آیه بدست می آید این است که اگر نسبت به دشمنان، شدت عمل نداشته باشیم؛ چه بسا آنها نقشه های خطرناکی برای دوستی و وحدت بین ما بکشند، در روزهای اخیر همین نکته را در بحث برجام می بینیم. وقتی ایران نرمش بیش از اندازه در مقابل دشمنان انجام داد، آنها با بدعهدی و زیرکی خود، ما را در مقابل هم نشانده اند، یک گروه می گوید: کشور بر باد رفت و دیگر گروه هم نظرش این است که با مذاکرات بیشتر، همه چیز حل می شود.

واکنش چند ماه قبل سپاه پاسداران در بازداشت متجاوزان آمریکایی به آبهای ایران و تقدیر رهبر انقلاب از اقتدار آنان، " اءَشِدَّاءُ عَلَی الْکفَّارِ" را به نمایش می گذارد.

آماده بودن برای دفاع همه جانبه

در سوره انفال آیه 60 اینچنین آمده است: در برابر آنها آنچه توانستید از نیرو (ى انسانى، سلاح هاى روز و هزینه نبرد) و اسبان بسته و آماده شده (وسایط نقلیه مناسب) آماده سازید كه بدین وسیله دشمن خدا و دشمن خود و دشمنان دیگرى را غیر آنها كه شما آنها را نمى شناسید، خداوند آنها را مى شناسد، بترسانید. [10]
در این آیه بر آمادگی پاسداران اسلام از هر جهت تاکید شده است. اینکه فرمودید: دشمنانی که شما نمی شناسید و خدا می شناسد؛ احتمالاتی در بین هست ولی قطعا بیشتر منظورمنافقان است [1]  که در هر دوره و زمانی هم هستند، در این زمان یکی از مصادیق مهم دشمنان ناشناس را می توان جنگ نرم دانست که اغلب شناسایی ابزارهای آن و چند و چونشان به راحتی جنگ رو درو و نظامی نیست.

سخن آخر

پاسداری در لغت به معنای نگهبانی، محافظت و حراست از چیزی است. ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) برای پاسداری حفاظت و حراست از آیین اسلام ناب جان خود را فدا کرد.
علمای متعهد شیعه مرزداران مرزهای عقیدتی شیعیان هستند و این مرزبانی را از امثال زراره و ابابصیر به ارث برده اند. از ویژگی های پاسداران اسلام، هزینه کردن برای خدا از جان و مال، اشداء علی الکفار و رحماء بینهم است.


پی نوشت ها:
1 تصنیف غرر الحكم و درر الكلم / / 278 / حصن النعم بالشكر ..... ص : 278
2 میزان الحکمه ، ج ۲، ص ۱۳۳
3 الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) / ج 2 / 498
4 أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه كتاب سلیم / / 19
5 وسائل الشیعة / ج 27 / 144
6 نهج الفصاحة ص557 
7 اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى ص 61
8 وسائل الشیعة / ج 16 ص 192ح 22
9 آیه207 آل عمران
10 ترجمه مشکینی ص18
11 تفسیر نمونه ج7ص227



 

[ منبع این خبر سایت تبیان-قرآن می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «چشمی که در قیامت نمی گرید!» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت تبیان-قرآن منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات