شرايط اجتماعي، دوربين مستندسازها را در خانه نگاه داشته است

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا، در پنجمين برنامه از دوره‌ جديد كانون فيلم سينما حقيقت، ابتدا فيلم‌هاي «شش چشم» و «دستور آشپزي» از ساخته‌هاي مستند و تجربي محمد شيرواني به نمايش درآمد و سپس جلسه نقد و بررسي اين دو فيلم با حضور امير پوريا (منتقد سينما) صورت گرفت.
محمد شيرواني در اين برنامه با اشاره به موانع موجود بر سر راه تكثير و توزيع فيلم‌هاي مستند و تجربي در شبكه‌ نمايش خانگي گفت: با فيلم‌سازي نيازهاي شخصي خودم را دنبال مي‌كنم به همين دليل اولين مستند «سلف‌پرتره» يا «خودبيانگر» توسط من ساخته شده و افتخار بزرگي نمي‌دانم.
براساس گزارش سينماحقيت، وي افزود: در طول سال‌هاي گذشته با استفاده از عناويني نظير سينماي مستقل، آلترناتيو و نظير اين‌ها مانع انتشار اين‌گونه فيلم‌ها شدند، در حالي كه مخاطبان اصلي اين آثار مردم هستند و فيلم‌هايي از اين دست ساخته شده و مي‌شوند تا به دست تماشاگران واقعي خود برسد.
شيرواني سپس در پاسخ به پرسش ناصر صفاريان مبني بر نحوه‌ دسته‌بندي اين فيلم‌ها به «ويدئوآرت» و «مستند» گفت: در سال‌هاي اخير شرح و توضيح درباره‌ي فيلم‌ها و نحوه دسته‌بندي آن‌ها خيلي مهم شده؛ در حالي كه قبلاً اين‌جور چيزها غير ضروري به نظر مي‌رسيد و چندان اهميت نداشت.
وي در ادامه درباره‌ نحوه‌ ساخت فيلم «شش چشم» گفت: چند سال پيش از من دعوت شده بود تا با مستند «هفت فيلم‌ساز زن نابينا» در جلسه‌ي نمايش فيلم يكي از موسسه‌هاي آموزشي شركت كنم. تصميم گرفتم براي تبليغ فيلم مورد بحث و با استفاده از تصويرهاي آن، يك «دمو» درست كنم، اما وقتي ساخت اين نمونه‌ آزمايشي به پايان رسيد خودم از آن خوشم آمد و احساس كردم با استفاده از آن مي‌توان نمايش‌هاي ديگري تدارك ديد. در حقيقت يك تجربه‌ي بازيگوشانه با نماهاي آن اثر به فيلم مستقل ديگري تبديل شد و به تعبيري بهتر اين فرصت را پيدا كرد كه حيات خود را در قالب ديگري ادامه بدهد.
صحبت‌هاي امير پوريا درباره‌ فيلم‌هاي به نمايش درآمده، بخش ديگري از جلسه‌ بود.
وي با اشاره به هم‌زماني به‌ظاهر بي‌ربط نمايش اين دو فيلم در يك سانس گفت: در شرايط امروز كه در اغلب مواقع، قالب‌ فيلم‌هاي مختلف با هم اشتباه گرفته مي‌شود كم‌ترين امتياز نمايش اين دو فيلم در كنار هم اين است كه نشان مي‌دهد ساختار هركدام از آن‌ها متناسب با موضوع خود شكل گرفته و در اين‌جا مقصود از ساختار، نحوه‌ خاص انديشيدن به ايده و پردازش آن از هنگام آغاز پيش‌توليد فيلم است، نه آن‌گونه كه بعضي‌ها به اشتباه فكر مي‌كنند شايد محصول مسائل فني و تكنيكي باشد.
وي سپس با اشاره به تاثير پيشينه‌ شيرواني بر ساختار اين فيلم گفت: مستند «شش چشم» به دليل شرايط فيزيكي، جسماني و زيستيِ آدم‌هاي فيلم كاملاً به‌ طرف همراهي انساني حركت مي‌كند اما با ممانعت فيلم‌ساز از نزديك شدن به نوعي احساسات‌گراييِ آشكار، از مرز ايجاد عطوفت و شفقت در بيننده فاصله مي‌گيرد. البته در اين اثر، مهرباني نسبت به وضعيت نابينايان نيز مبناي قاب‌هاي‌ متفاوتي قرار گرفته و به صورتي هنرمندانه در معرض تماشاي بينندگان قرار گرفته است.
پوريا گفت: فيلم‌ساز در اين فيلم يك رفتار انساني پيش مي‌گيرد و با لحني شبيه ملودرام‌هاي غيراحساساتي به سرنوشت شخصيت‌هاي ماجرا مي‌پردازد.
اين منتقد سينما هم‌چنين گفت: كنار هم قرار گرفتن قاب‌هاي مختلف در اين فيلم ممكن است تماشاگر را به ياد تجربه‌ي مايك فيگيس در ساخت «تايم‌كد» بيندازد و با خود فكر كند كه چنين تمهيدي فقط يك بازي بصري است. در حالي كه قطع تدريجي صداي پنج شخصيت باقي‌مانده در اين بخش‌ها بيش‌تر آزموني براي ارائه‌ي اطلاعات به وسيله‌ تمهيدات كارگرداني است.
فراهنگ**9246**1027

انتهای پیام /*

[ منبع این خبر سایت ایرنا-فرهنگی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «شرايط اجتماعي، دوربين مستندسازها را در خانه نگاه داشته است» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ایرنا-فرهنگی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات